Alger på båten

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
vtr 1000
Tjena!
Jag tänkte det kanske finns några som har eller har haft båtar här på forumet. Vet ni något bra medel för att få bort algerna på botten. Sitter stenhårt och har provat skrubba med såpa osv. Ska tillägga att båten är av aluminium.

apoteket har bra medel mot alger, men det räcker nog inte med en tub om du ska ha det till båten....

Roterande stålborste är ett tips annars. (dock inte på det ordinarie ställe där salvan skall apliceras.. :rolleyes:

Nykan skrev:
Tjena!
Jag tänkte det kanske finns några som har eller har haft båtar här på forumet. Vet ni något bra medel för att få bort algerna på botten. Sitter stenhårt och har provat skrubba med såpa osv. Ska tillägga att båten är av aluminium.

Har en Silver Beaver (aluminiumskrov o plast inuti för er som inte vet) själv... ny dock så den har inte hunnit bli så illa däran...men det borde väl inte vara någon fara att gå på med polermaskin o vax eller ngt sånt på aluminiumen och gno så in i h-vete? eller?

Du tvättade den väl noggrant i höstas när du tog upp den hoppas jag.. :fatta! annars är du en slarver :fatta!

/KaliZ

loser skrev:
Hull Cleaner, låt dra i 5 min, sedan buss på med högtrycken! Funkar geschwinnt!

Hull Cleaner...hur funkar det? Blir aluminiumen fin igen eller? Båt har legat i en säsong och aluminiumen har liksom fält/oxiderat lite under vattenlinjen...funkar detta Hull Cleaner till att återställa denna fällningen/oxideringen?

/KaliZ

KaliZ skrev:
Har en Silver Beaver (aluminiumskrov o plast inuti för er som inte vet) själv... ny dock så den har inte hunnit bli så illa däran...men det borde väl inte vara någon fara att gå på med polermaskin o vax eller ngt sånt på aluminiumen och gno så in i h-vete? eller?

Du tvättade den väl noggrant i höstas när du tog upp den hoppas jag.. :fatta! annars är du en slarver :fatta!

/KaliZ

Du målar väl den med bottenfärg? Har du den i h-stad eller vmo?

Nykan skrev:
Tjena!

Du målar väl bottenfärg?
Som tur är så köpte farsan upp ett lager giftfärg innan det förbjöds, så det enda man behöver göra när man tar upp den är att köra en sväng med högtryckstvätten och sen måla på nytt :tummenupp

Alger, speciellt snäckor kan annars vara ett riktigt helvete!

// Heinz

Therudeboy skrev:
Du målar väl den med bottenfärg? Har du den i h-stad eller vmo?

...Nepp ingen bottenfärg här inte... why?
Den ligger mestadels i Värnamo...annars åker den runt en del på båttrailern i trakterna...

/KaliZ

KaliZ skrev:
Hull Cleaner...hur funkar det? Blir aluminiumen fin igen eller? Båt har legat i en säsong och aluminiumen har liksom fält/oxiderat lite under vattenlinjen...funkar detta Hull Cleaner till att återställa denna fällningen/oxideringen?

/KaliZ

Ingen aning om vad som sägs om just alu och hullen. Har bara kört på plast, men har för mig att det står på flaskan att den passar alu också.

KaliZ skrev:
...Nepp ingen bottenfärg här inte... why?
Den ligger mestadels i Värnamo...annars åker den runt en del på båttrailern i trakterna...

/KaliZ

Tänkte på snäckorna i h-stad. I insjöarna fastnar det vill inte massa annat skit som det gör i havet?

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back