Den nödvändiga infon du behöver är nog denna:
Kolla rost, balkar över bakaxel (vid fjäderskålen bak och fram mot bakvagnsinfästningen), trösklar, skärmkanter bak m.m. i den här prisklassen kanske man får räkna med lite rost men inte så det börjar bli trafikfarligt
Motorn och växellådsmässigt är dessa bilar nästan odödliga (Volvo B20 är rena glasmotorerna jämfört med dessa), se bara till att prova flera stycken, en del av C20NE (8v) motorerna kan vara sävliga, andra är oerhört pigga. Så länge de har kylvätska, olja och bränsle så går de och de går länge (jag plågade min gamla 8v på rena fullgaskörningar i närmre 14000 mil och ingen skillnad på acceleration och inga motorbyten). 116hk på 1240kg (med drag) bil är överkomligt.
Kolla även drivknutarna, de kostar runt 600 spänn nya för yttre och 1500 för inre.
Bränsleförbrukning som är klart acceptabel, min gamla drog 0,6 långfärd och 0,7 blandad ungefär (blandad härikring, inte så mycket stadstrafik alltså).
Annars är det inte så mycket som kan gå fel, elhissar kan strula lite, AC är väldigt sällsynt.
16v-motorn är lite roligare, går att köra billigare än 8v men är dyrare att underhålla. Dyrare i inköp med.
Delarna är billiga, finns uppsjö av dem på skrotarna, hela 8v-motorer kan man hitta för en femhundring som är friska. Lättskruvade bilar när något händer.
Kort och gott en bra bil för en rimlig peng, allrahelst om man hittar den där pärlan som är vårdad av tidigare ägare.
Lycka till, finns massor av dem där ute och nu är det prutläge, åk och kika på Vectror som är lite dyrare än du tänkt dig och pruta hejvilt, inte många som köper bilar idag oavsett prisläge.