Alfa Romeo 164 v6 vs Saab 9000 turbo?

Betänk även att oavsett vilken modell du väljer så kommer den att få nämnda bonna/fjortis/18åringstämpel i hembyn strax efter att du börjat åka i den.

Jag tror att jag snart måste ändra första inlägget, bus känns nog mindre viktigt än jag tyckte först...

Nya kriterier:
- Rolig motor med lagom effekt och gott ljud.
- Bilen får inte vara bonna-, fjortis- eller 18-åringsstämplad (exempel på bilar som jag tycker är det är volvo 740, vw golf och nästan alla bmw i den prisklass jag siktar på) utan måste se ut som en lite mer som en civiliserad "vuxenbil".
- Hyfsad bränsleekonomi (allt kring 1 L/mil och där under är acceptabelt).
- God komfort är viktigt, men det får gärna vara en kompromiss mellan komfort och styvt chassi så länge bilen inte blir obekväm och jobbig.
- Kurvtagningsförmåga är mindre viktigt än acceleration rakt fram då det busigaste jag kommer göra på gata antagligen är att gasa lite rakt fram när jag vill få en liten kick då och då. Eventuellt kommer jag väl sladda runt lite på nån lämplig grusväg om jag hittar en sån, men det tror jag inte att bilen behöver vara extremt kvick och busig för att klara av.
- Driftsäkerhet och pålitlighet är viktigt, men jag är inte främmande för att pilla själv och gör det gärna om det behövs. Men jag vill inte att det ska behövas hela tiden.
- Bilen ska vara praktisk och kunna frakta saker av normal storlek, men det behöver inte gå in en hel mc där bak för det har jag vanen till.
- Fyra dörrar och god passagerarkomfort är ett plus.
- Max 10 000 kr.
- Årsmodell kring 90 (vill inte ha gamla bilar från typ nittonhundrafrösihjäl, men nån gång 80-90 går bra. Nyare bilar går givetvis också bra, men de brukar vara dyrare än den prisklass jag siktar på så...).
- Bakhjulsdrift, viktigt.

Det var iallafall vad jag kommer på för stunden... Sen så vill jag även tacka alla som ställt upp hittills för all hjälp och alla bra tips, det är riktigt sjyst av er:)

Hmm, det är nog lättare att få Jörgen att köpa en japansk motorcykel än att hitta en bil med dessa kriterier.

Det är egentligen bara BMW som uppfyller de kraven du har, så mitt förslag är att svälja stoltheten och köpa en sådan så kommer du få en bra bil som håller länge.

En 164a uppfyller det mesta förutom den viktiga (?) bakhjulsdriften, så där går den bort.

Kolla BMW annonsen jag tipsade om ovan. Såna insomnade bilar ska man titta på om man är mekkunnig. Ännu bättre om du kan hitta säljaren innan han/hon bestämmer sig för att sälja.

Underskattad design på den generationens 5-serie. Blir bara snyggare med åren tycker jag. 528 är nog ett vettigt val, inte direkt slö samtidigt som det är 535 som gasglada ungdomar satsar på så förhoppningsvis kan man fortfarande hitta en välskött 528.

Annars finns ju alltid M535, men den kostar lite mer :tungan

Har sagt det förr och säger det igen: BMW 528. Stämmer på allt förrutom att det just är en BMW. Men det är ingen fjortis som vill synas i en sådan då den är ganska ful, eller fulsnygg skulle jag nog säga. Förstår anledningen till BMW hatet men att låta en idiot styra över ditt bilval är inte ok.

Den Jörgen länkade till såg fin ut.

Annars skulle jag lätt tagit Alfan före Saab eller Mazda.

Kolla BMW annonsen jag tipsade om ovan. Såna insomnade bilar ska man titta på om man är mekkunnig. Ännu bättre om du kan hitta säljaren innan han/hon bestämmer sig för att sälja.

Jag kollade, men valde bort den. inte bara för att den är en bmw utan framförallt för att den redan i utgångsläget är lite för dyr för mig och sen dessutom behöver lite jobb för att bli bra... Jag har satt 10 000 som maxpris, men siktar hellre lägre än så. Det pris jag faktiskt kommer att betala i slutändan är kanske närmare 8000 egentligen, och då är 12 way over.

Dina kriterier är ju nästan omöjliga, särskilt när du väljer bort bra bilar bara för att (Volvo, BMW).

Det finns väl bara merca kvar då.

Givetvis får man tulla på vissa kriterier och lyfta fram andra och i slutändan komma fram till en kompromiss, men det är i alla fall min utgångssyn på det hela och sen får man se vad man hittar.

Betänk även att oavsett vilken modell du väljer så kommer den att få nämnda bonna/fjortis/18åringstämpel i hembyn strax efter att du börjat åka i den.

Skitkul:FU

Med tanke på att jag bor i Lund utan att känna någon annan där så lär jag knappast bli känd som Anton med "vadjagnuköper", så jag tror risken att en vuxenbil får fjortisstämpel bara för att jag kör den är ganska liten;)

Hmm, det är nog lättare att få Jörgen att köpa en japansk motorcykel än att hitta en bil med dessa kriterier.

Det är egentligen bara BMW som uppfyller de kraven du har, så mitt förslag är att svälja stoltheten och köpa en sådan så kommer du få en bra bil som håller länge.

En 164a uppfyller det mesta förutom den viktiga (?) bakhjulsdriften, så där går den bort.

Som jag sa så är det självklart ok att tulla på vissa av kraven för att lyfta fram andra. Jag tror inte ens att en bil som uppfyller precis alla de här kriterierna existerar... Om vi inte snackar grymt mycket högre prisklass såklart.
Men det är ju hur som helst en sådan bil jag letar efter, och sen får man ta vad man hittar:)

Last edited:
Jag kollade, men valde bort den. inte bara för att den är en bmw utan framförallt för att den redan i utgångsläget är lite för dyr för mig och sen dessutom behöver lite jobb för att bli bra... Jag har satt 10 000 som maxpris, men siktar hellre lägre än så. Det pris jag faktiskt kommer att betala i slutändan är kanske närmare 8000 egentligen, och då är 12 way over.

Sätter man 12 000 så räknar man med att det prutas ner till 10 000. Kanske lite mer. Dom säger att det är köparens marknad nu.

Har sagt det förr och säger det igen: BMW 528. Stämmer på allt förrutom att det just är en BMW. Men det är ingen fjortis som vill synas i en sådan då den är ganska ful, eller fulsnygg skulle jag nog säga. Förstår anledningen till BMW hatet men att låta en idiot styra över ditt bilval är inte ok.

Den Jörgen länkade till såg fin ut.

Annars skulle jag lätt tagit Alfan före Saab eller Mazda.

Den som Jörgen hade hittat valde jag som sagt bort på grund av pris och arbete. Jag vill kunna åka och kolla på bilen, provköra den och sen köra den hem (om jag köper den) så att jag vet vad det handlar om. Jag tänker inte köpa en bil som jag inte kan provköra. Jag är inte så dum att jag låter mitt har mot bmw stå i vägen för köpet av den perfekta bilen om jag hittar en sådan som råkar vara just en bmw, men jag tänker börja med att leta andra alternativ. Och som jag sa så valdes just den bilen bort på andra grunder än bmw-hatet.

Sätter man 12 000 så räknar man med att det prutas ner till 10 000. Kanske lite mer. Dom säger att det är köparens marknad nu.

Kanske, men den kräver fortfarande lite arbete redan från början så provkörning är omöjligt hur som helst. jag vill kunna känna på bilen innan köpet då det är min enda möjlighet att faktiskt avgöra vad jag tycker om dess vägegenskaper. Köper jag en bil som är trasig utan att provköra, Fixar den och upptäcker att "den här var inget för mig" så sitter jag där med en massa extra bekymmer.

Nytt kriterie: bilen ska funka (och helst vara både besiktigad och skattad) vid köpet.

Last edited:
Dumt att väjla bort BMW tycker jag. Det är kvalitetsbilar som dessutom i likhet med Volvo är förnöjsamma att mekade med när slitn delar ska bytas.

Men ska man köpa så gamla bilar så spelar det störst roll hur skicket är på den individ man tittar på. En lågmilad rostfri saab från ett dödsbo kan ju vara ett bättre köp än en utbränd BMW som säljs av en 18-åring.

Givetvis får man tulla på vissa kriterier och lyfta fram andra och i slutändan komma fram till en kompromiss, men det är i alla fall min utgångssyn på det hela och sen får man se vad man hittar.

Skitkul:FU

Med tanke på att jag bor i Lund utan att känna någon annan där så lär jag knappast bli känd som Anton med "vadjagnuköper", så jag tror risken att en vuxenbil får fjortisstämpel bara för att jag kör den är ganska liten;)

Som jag sa så är det självklart ok att tulla på vissa av kraven för att lyfta fram andra. Jag tror inte ens att en bil som uppfyller precis alla de här kriterierna existerar... Om vi inte snackar grymt mycket högre prisklass såklart.
Men det är ju hur som helst en sådan bil jag letar efter, och sen får man ta vad man hittar:)

Jag tror att jag snart måste ändra första inlägget, bus känns nog mindre viktigt än jag tyckte först...

Nya kriterier:
- Rolig motor med lagom effekt och gott ljud.
- Bilen får inte vara bonna-, fjortis- eller 18-åringsstämplad (exempel på bilar som jag tycker är det är volvo 740, vw golf och nästan alla bmw i den prisklass jag siktar på) utan måste se ut som en lite mer som en civiliserad "vuxenbil".
- Hyfsad bränsleekonomi (allt kring 1 L/mil och där under är acceptabelt).
- God komfort är viktigt, men det får gärna vara en kompromiss mellan komfort och styvt chassi så länge bilen inte blir obekväm och jobbig.
- Kurvtagningsförmåga är mindre viktigt än acceleration rakt fram då det busigaste jag kommer göra på gata antagligen är att gasa lite rakt fram när jag vill få en liten kick då och då. Eventuellt kommer jag väl sladda runt lite på nån lämplig grusväg om jag hittar en sån, men det tror jag inte att bilen behöver vara extremt kvick och busig för att klara av.
- Driftsäkerhet och pålitlighet är viktigt, men jag är inte främmande för att pilla själv och gör det gärna om det behövs. Men jag vill inte att det ska behövas hela tiden.
- Bilen ska vara praktisk och kunna frakta saker av normal storlek, men det behöver inte gå in en hel mc där bak för det har jag vanen till.
- Fyra dörrar och god passagerarkomfort är ett plus.
- Max 10 000 kr.
- Årsmodell kring 90 (vill inte ha gamla bilar från typ nittonhundrafrösihjäl, men nån gång 80-90 går bra. Nyare bilar går givetvis också bra, men de brukar vara dyrare än den prisklass jag siktar på så...).
- Bakhjulsdrift, viktigt.

Det var iallafall vad jag kommer på för stunden... Sen så vill jag även tacka alla som ställt upp hittills för all hjälp och alla bra tips, det är riktigt sjyst av er:)
Eftersom den inte är nämnd (tror jag) så får jag väl slå ett slag för:
Mercedes 190 med 2,3 litersmotorn finns även med 16 ventilare, en kulig bil.
(finns väl även med 2,5liters senare, kommer dock inte ihåg)
190 med den raka sexan är heller inte fel.

Last edited:
Ta bort kravet på RWD så är har du ju en SAAB 9000. En bil i 10k-klassen är aldrig kul att köra vilket som :D För att en E30, 190E, Volvo osv. ska vara kul krävs det is. På ren asfalt är dom inte ett dugg roligare än nån annan bil.

Du sitter hur bra som helst, drar 0.85 i 140km/h och om något går sönder så är det hur lätt som helst att byta, billigt också tack vare Biltema & skroten.

Ja den är ju vettig och kul. Merca 190 är en av de minst rostande karosser jag känner till dessutom. Man kan ju se bruksbilar från tidigt 80-tal som ännu har oanfrätta skärmkanter tex

528orna kördes slut på av min generation.
De flesta gick som skit.
Hästarna var på semester/led av utbrändhet.
Lyckas man få tag på en, så fanns en del Fiatmodeller med trevliga motorer.
http://www.blocket.se/vi/14732250.htm?ca=17_s
http://www.blocket.se/vi/19543308.htm?ca=17_s
131 supermirafiori (2,0) var snabba och roliga.
Rostade enormt.
Kanske en:
http://www.blocket.se/vi/19318741.htm?ca=17_s
?

Jag tyckte 520, 528 och 535 av den gamla karossen gick som tåget. 184 häst i 528:an tror jag att det var i den jag körde på 80-talet. Man kunde köra med ställ ett helt varv genom brommaplansrondellen här i stockholm med 225:or en torr sommarkväll med 528:an om man var duktig. 535:an var ännu roligare. :D

Ja vi kanske körde slut dom föresten :gnissla

Last edited:
Dumt att väjla bort BMW tycker jag. Det är kvalitetsbilar som dessutom i likhet med Volvo är förnöjsamma att mekade med när slitn delar ska bytas.

Men ska man köpa så gamla bilar så spelar det störst roll hur skicket är på den individ man tittar på. En lågmilad rostfri saab från ett dödsbo kan ju vara ett bättre köp än en utbränd BMW som säljs av en 18-åring.

Jag vet att det är dumt och helt ologiskt, men jag kan inten hjälpa att jag känner ett enormt hat mot allt som jag kan förknippa med den här grabben... Dvs alla hans kompisar, byn han bor i, hans favoritmärke (bmw)... Det bara går inte att tänka annorlunda. Jag blir äcklad av att ens tänka mig själv som ägare till en jävla bmw.

Ta bort kravet på RWD så är har du ju en SAAB 9000. En bil i 10k-klassen är aldrig kul att köra vilket som :D För att en E30, 190E, Volvo osv. ska vara kul krävs det is. På ren asfalt är dom inte ett dugg roligare än nån annan bil.

Du sitter hur bra som helst, drar 0.85 i 140km/h och om något går sönder så är det hur lätt som helst att byta, billigt också tack vare Biltema & skroten.

Saab 9000 funderar jag fortfarandee på. Rwd-kravet får man också tulla på om bara resten passar in, det gäller ju som sagt att hitta kompromisser så... Men jag letar vidare tills jag hittar en bil som känns rätt:) Bränsleekonomin är en sak som talar för saaben, ganska mycket dessutom.

Last edited:

Har tittat på den också, och även på 200E. Kanske, vi får se:)

Jag gillar capricen, men den känns inte direkt som ett ekonomiskt alternativ...:gnissla V8-bil har jag ju redan en så:hihi De båda andra verkade passa ganska bra, men de var också lite dyra... Men kanske. skulle jag plötsligt få bättre ekonomi så...

Last edited:
Jag hade en 528 -85:a när jag var 20 typ, den höll på att ruinera mig med bensinen, fast jag har aldrig haft så mycket roligt med en bil. E34 525 är mycket snålare.

Jag hade en 528 -85:a när jag var 20 typ, den höll på att ruinera mig med bensinen, fast jag har aldrig haft så mycket roligt med en bil. E34 525 är mycket snålare.

Isåfall går den bort på grund av bensinkostnaden. Vad jag söker här är en bil som jag har råd att ha som bruksbil men som samtidigt kan erbjuda en del kul:) Givetvis kommer den roliga körningen bli långt ifrån ekonomisk, men bilen måste i alla fall gå att köra ekonomiskt med.

Och jag letar fortfarande efter alternativ som inte är BMW i första hand.

En 900 då?

http://www.blocket.se/vi/19298901.htm?ca=23_3_s&last=1

Går säker att pruta ner till rätt pris.

Kan inte så mycket om saab men den är säker roligare än en 9000, troligen lite tåligare och billigare driftkostnader. Den är ganska nära också.

Har tittat lite på dem också, men det är ju samma grej med framhjulsdriften där...

Sen kändes 12 och 5 som en hel del för en 900:a med rost i skärmkanterna...:va Även om det, som du säger, säkert går att pruta en del.

Och Chevrolet Matiz är ett jänkejärn.
Adam Opel var en sympatisk man som byggde motorcyklar med raketmotor.
Men:
De bilar som säljs i Sverige under Opelflagg är Vauxhall.

Inte ett rätt, vi kan börja med att Adam Opel byggde cyklar, ja, dock utan motorer, ottomotorn var inte så välkänd på hans tid, och symaskiner.

Vauxhall är rebadgade Oplar, inget annat
Saxat från Wikipedia: Some have suggested that the Vauxhall name should be dropped in the UK in favour of Opel, thereby harmonising GM's marketing strategy across Europe. However, Vauxhall has rejected this, on the grounds that its brand is well known, and fleet buyers, who are its main customer base, insisted that Opel models be rebadged as Vauxhalls. Opel also provides design and engineering to the American Saturn marque, similar to the Vauxhall situation in the UK.

Hur många oplar byggs i Düshland?
Var ligger utvecklingsavdelningen?
Vad heter bilarna i större delen av världen?

Huvudkvarteret (med utvecklingsavdelningen) ligger i Rüsselsheim (maps.google.com om du inte vet i vilket land det ligger).
Vidare saxat från samma sida som tidigare: The company headquarters are located in Rüsselsheim, and it has plants in Bochum, Eisenach and Kaiserslautern as well as in Belgium, Spain, Poland and Hungary. Opel cars are also made in Vauxhall's Ellesmere Port plant in the United Kingdom.

I större delen av världen heter bilarna Opel (Europa (utom UK) samt Sydamerika), Chevrolet, Pontiac, Cadillac, Saturn (USA) Holden (Australien) och även Saab här i Sverige (Inte mycket Saabdelar kvar i en Saab, allt är förra generationens Oplar).

Om varken tillverkningen, utvecklingen eller ägarna är baserade i tyskland, så har jag svårt för att se bilmärket som tyskt.
Saab och Volvo ägs visserligen av Amerikanska bolag, men såväl tillverkning som utveckling äger till stor del rum i Sverige.

Så även Opels, behöver du mer fakta?

Tvärt om.
Det vi kallar oplar är vauxhallar omdöpta till Opel, emedan Vauxhall har dåligt rykte i norden.
Därav liknelsen med Chevrolet Matiz.
Det vi kallade Opel Ascona såldes ett tag som Cadillac i USA.

Inte alls, vi kan börja med att Vauxhall inte har byggt egna bilar sen tidigt åttiotal. Chevrolet Matiz har inget med det här att göra då det är rebadgade Koreanska Daewoo.
Ascona har _aldrig_ sålts som Cadillac i USA, däremot Opel Omega. Kadett E såldes som Pontiac GTO under slutet av åttiotalet.

Ta reda på fakta innan du börjar yra om saker du inte har en aning om.

//Opelnörd

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey