Skrotnisse
What would Shervin do?
Betänk även att oavsett vilken modell du väljer så kommer den att få nämnda bonna/fjortis/18åringstämpel i hembyn strax efter att du börjat åka i den.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror att jag snart måste ändra första inlägget, bus känns nog mindre viktigt än jag tyckte först...
Nya kriterier:
- Rolig motor med lagom effekt och gott ljud.
- Bilen får inte vara bonna-, fjortis- eller 18-åringsstämplad (exempel på bilar som jag tycker är det är volvo 740, vw golf och nästan alla bmw i den prisklass jag siktar på) utan måste se ut som en lite mer som en civiliserad "vuxenbil".
- Hyfsad bränsleekonomi (allt kring 1 L/mil och där under är acceptabelt).
- God komfort är viktigt, men det får gärna vara en kompromiss mellan komfort och styvt chassi så länge bilen inte blir obekväm och jobbig.
- Kurvtagningsförmåga är mindre viktigt än acceleration rakt fram då det busigaste jag kommer göra på gata antagligen är att gasa lite rakt fram när jag vill få en liten kick då och då. Eventuellt kommer jag väl sladda runt lite på nån lämplig grusväg om jag hittar en sån, men det tror jag inte att bilen behöver vara extremt kvick och busig för att klara av.
- Driftsäkerhet och pålitlighet är viktigt, men jag är inte främmande för att pilla själv och gör det gärna om det behövs. Men jag vill inte att det ska behövas hela tiden.
- Bilen ska vara praktisk och kunna frakta saker av normal storlek, men det behöver inte gå in en hel mc där bak för det har jag vanen till.
- Fyra dörrar och god passagerarkomfort är ett plus.
- Max 10 000 kr.
- Årsmodell kring 90 (vill inte ha gamla bilar från typ nittonhundrafrösihjäl, men nån gång 80-90 går bra. Nyare bilar går givetvis också bra, men de brukar vara dyrare än den prisklass jag siktar på så...).
- Bakhjulsdrift, viktigt.
Det var iallafall vad jag kommer på för stunden... Sen så vill jag även tacka alla som ställt upp hittills för all hjälp och alla bra tips, det är riktigt sjyst av er![]()
Kolla BMW annonsen jag tipsade om ovan. Såna insomnade bilar ska man titta på om man är mekkunnig. Ännu bättre om du kan hitta säljaren innan han/hon bestämmer sig för att sälja.
Kolla BMW annonsen jag tipsade om ovan. Såna insomnade bilar ska man titta på om man är mekkunnig. Ännu bättre om du kan hitta säljaren innan han/hon bestämmer sig för att sälja.
Dina kriterier är ju nästan omöjliga, särskilt när du väljer bort bra bilar bara för att (Volvo, BMW).
Det finns väl bara merca kvar då.
Betänk även att oavsett vilken modell du väljer så kommer den att få nämnda bonna/fjortis/18åringstämpel i hembyn strax efter att du börjat åka i den.
Hmm, det är nog lättare att få Jörgen att köpa en japansk motorcykel än att hitta en bil med dessa kriterier.
Det är egentligen bara BMW som uppfyller de kraven du har, så mitt förslag är att svälja stoltheten och köpa en sådan så kommer du få en bra bil som håller länge.
En 164a uppfyller det mesta förutom den viktiga (?) bakhjulsdriften, så där går den bort.
Jag kollade, men valde bort den. inte bara för att den är en bmw utan framförallt för att den redan i utgångsläget är lite för dyr för mig och sen dessutom behöver lite jobb för att bli bra... Jag har satt 10 000 som maxpris, men siktar hellre lägre än så. Det pris jag faktiskt kommer att betala i slutändan är kanske närmare 8000 egentligen, och då är 12 way over.
Har sagt det förr och säger det igen: BMW 528. Stämmer på allt förrutom att det just är en BMW. Men det är ingen fjortis som vill synas i en sådan då den är ganska ful, eller fulsnygg skulle jag nog säga. Förstår anledningen till BMW hatet men att låta en idiot styra över ditt bilval är inte ok.
Den Jörgen länkade till såg fin ut.
Annars skulle jag lätt tagit Alfan före Saab eller Mazda.
Sätter man 12 000 så räknar man med att det prutas ner till 10 000. Kanske lite mer. Dom säger att det är köparens marknad nu.
Jag kollade, men valde bort den. inte bara för att den är en bmw utan framförallt för att den redan i utgångsläget är lite för dyr för mig och sen dessutom behöver lite jobb för att bli bra... Jag har satt 10 000 som maxpris, men siktar hellre lägre än så. Det pris jag faktiskt kommer att betala i slutändan är kanske närmare 8000 egentligen, och då är 12 way over.
Givetvis får man tulla på vissa kriterier och lyfta fram andra och i slutändan komma fram till en kompromiss, men det är i alla fall min utgångssyn på det hela och sen får man se vad man hittar.
Skitkul![]()
Med tanke på att jag bor i Lund utan att känna någon annan där så lär jag knappast bli känd som Anton med "vadjagnuköper", så jag tror risken att en vuxenbil får fjortisstämpel bara för att jag kör den är ganska liten
Som jag sa så är det självklart ok att tulla på vissa av kraven för att lyfta fram andra. Jag tror inte ens att en bil som uppfyller precis alla de här kriterierna existerar... Om vi inte snackar grymt mycket högre prisklass såklart.
Men det är ju hur som helst en sådan bil jag letar efter, och sen får man ta vad man hittar![]()
Eftersom den inte är nämnd (tror jag) så får jag väl slå ett slag för:Jag tror att jag snart måste ändra första inlägget, bus känns nog mindre viktigt än jag tyckte först...
Nya kriterier:
- Rolig motor med lagom effekt och gott ljud.
- Bilen får inte vara bonna-, fjortis- eller 18-åringsstämplad (exempel på bilar som jag tycker är det är volvo 740, vw golf och nästan alla bmw i den prisklass jag siktar på) utan måste se ut som en lite mer som en civiliserad "vuxenbil".
- Hyfsad bränsleekonomi (allt kring 1 L/mil och där under är acceptabelt).
- God komfort är viktigt, men det får gärna vara en kompromiss mellan komfort och styvt chassi så länge bilen inte blir obekväm och jobbig.
- Kurvtagningsförmåga är mindre viktigt än acceleration rakt fram då det busigaste jag kommer göra på gata antagligen är att gasa lite rakt fram när jag vill få en liten kick då och då. Eventuellt kommer jag väl sladda runt lite på nån lämplig grusväg om jag hittar en sån, men det tror jag inte att bilen behöver vara extremt kvick och busig för att klara av.
- Driftsäkerhet och pålitlighet är viktigt, men jag är inte främmande för att pilla själv och gör det gärna om det behövs. Men jag vill inte att det ska behövas hela tiden.
- Bilen ska vara praktisk och kunna frakta saker av normal storlek, men det behöver inte gå in en hel mc där bak för det har jag vanen till.
- Fyra dörrar och god passagerarkomfort är ett plus.
- Max 10 000 kr.
- Årsmodell kring 90 (vill inte ha gamla bilar från typ nittonhundrafrösihjäl, men nån gång 80-90 går bra. Nyare bilar går givetvis också bra, men de brukar vara dyrare än den prisklass jag siktar på så...).
- Bakhjulsdrift, viktigt.
Det var iallafall vad jag kommer på för stunden... Sen så vill jag även tacka alla som ställt upp hittills för all hjälp och alla bra tips, det är riktigt sjyst av er![]()
Eftersom den inte är nämnd (tror jag) så får jag väl slå ett slag för:
Mercedes 190 med 2,3 litersmotorn finns även med 16 ventilare, en kulig bil.
(finns väl även med 2,5liters senare, kommer dock inte ihåg)
190 med den raka sexan är heller inte fel.
528orna kördes slut på av min generation.
De flesta gick som skit.
Hästarna var på semester/led av utbrändhet.
Lyckas man få tag på en, så fanns en del Fiatmodeller med trevliga motorer.
http://www.blocket.se/vi/14732250.htm?ca=17_s
http://www.blocket.se/vi/19543308.htm?ca=17_s
131 supermirafiori (2,0) var snabba och roliga.
Rostade enormt.
Kanske en:
http://www.blocket.se/vi/19318741.htm?ca=17_s
?
Dumt att väjla bort BMW tycker jag. Det är kvalitetsbilar som dessutom i likhet med Volvo är förnöjsamma att mekade med när slitn delar ska bytas.
Men ska man köpa så gamla bilar så spelar det störst roll hur skicket är på den individ man tittar på. En lågmilad rostfri saab från ett dödsbo kan ju vara ett bättre köp än en utbränd BMW som säljs av en 18-åring.
Ta bort kravet på RWD så är har du ju en SAAB 9000. En bil i 10k-klassen är aldrig kul att köra vilket somFör att en E30, 190E, Volvo osv. ska vara kul krävs det is. På ren asfalt är dom inte ett dugg roligare än nån annan bil.
Du sitter hur bra som helst, drar 0.85 i 140km/h och om något går sönder så är det hur lätt som helst att byta, billigt också tack vare Biltema & skroten.
Eftersom den inte är nämnd (tror jag) så får jag väl slå ett slag för:
Mercedes 190 med 2,3 litersmotorn finns även med 16 ventilare, en kulig bil.
(finns väl även med 2,5liters senare, kommer dock inte ihåg)
190 med den raka sexan är heller inte fel.
Vara udda?
Americamade:
http://www.blocket.se/vi/19175396.htm?ca=17_s
http://www.blocket.se/vi/18050722.htm?ca=17_s
http://www.blocket.se/vi/19357260.htm?ca=17_s (gillar inredningen!)
Jag hade en 528 -85:a när jag var 20 typ, den höll på att ruinera mig med bensinen, fast jag har aldrig haft så mycket roligt med en bil. E34 525 är mycket snålare.
En 900 då?
http://www.blocket.se/vi/19298901.htm?ca=23_3_s&last=1
Går säker att pruta ner till rätt pris.
Kan inte så mycket om saab men den är säker roligare än en 9000, troligen lite tåligare och billigare driftkostnader. Den är ganska nära också.
Och Chevrolet Matiz är ett jänkejärn.
Adam Opel var en sympatisk man som byggde motorcyklar med raketmotor.
Men:
De bilar som säljs i Sverige under Opelflagg är Vauxhall.
Hur många oplar byggs i Düshland?
Var ligger utvecklingsavdelningen?
Vad heter bilarna i större delen av världen?
Om varken tillverkningen, utvecklingen eller ägarna är baserade i tyskland, så har jag svårt för att se bilmärket som tyskt.
Saab och Volvo ägs visserligen av Amerikanska bolag, men såväl tillverkning som utveckling äger till stor del rum i Sverige.
Tvärt om.
Det vi kallar oplar är vauxhallar omdöpta till Opel, emedan Vauxhall har dåligt rykte i norden.
Därav liknelsen med Chevrolet Matiz.
Det vi kallade Opel Ascona såldes ett tag som Cadillac i USA.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |