Aldrig skruvat hoj innan - Jawa 350 634-6 Oilmaster 1984

Har aldrig delat på motorn.:D Men ska du bara lyfta cylindrarna är det väl onödigt? Sitter väl bara muttrar vid cylinderfoten.
 
:hej:fakta Räcker gott o lyfta cylindrar och kolla skick på dessa och kolvarna. Dela på moroten gör man väl vanligen när det är tjall med växellådan.
 
Tjohoj! Framsteg!

Lyckades hitta anledningen att det läckte. Det var ett hål i sidan på packningen där en del av kanten saknades (cirka en centimeter långt, på det ställe där det läckte). Rengjorde och kikade och kunde inte se någon uppenbar skada i sätet så förhoppningsvis räcker det att köpa ny packning. Köper två satser, just incase... :D

Dock borde det egentligen fräsas till någon tiondels millimeter. Har fräs med digitalstyrning på jobbet så skulle kunna göra det själv, men toppen är ju inte plan på ovansidan så det skulle vara ett totalt helvete att sätta upp den, och jag har ingen vana vid fräsen oavsett så det är inget jag vill ge mig på om det nu fungerar utan. Men man ser lite början till repor som jag inte vill skall utveckla sig till sprickor. Kör ett tag och ser hur det går helt enkelt, om det skulle behövas fräsas ned lite så får jag ordna det då.

DSC_2224.jpg

Här är den högra rengjord och den vänstra fortfarande smutsig. Kikar man jämförelsebilderna ovan så ser man att den vänstra är MYCKET renare än den högra, så det tog lite tid att få det snyggt och prydligt...

DSC_2227.jpg

Och här kan man se reporna som kan bli sprickor. Det är inte tillnärmelsevis såhär illa i verkligheten, utan jag håller mobilen snett så att blixten lyser upp dem så mycket som möjligt.


Sukkaha, har du några tips på bra-att-ha som jag borde beställa nu när jag ändå är igång? Tänker mig ett luftfilter (eller kan man lika gärna köpa ett modernt och sätta direkt bakom förgasaren?), damask mellan förgasare och lufttunnel, två uppsättningar packningar, sidostöd (eftersom mitt stöd gick åt helvete och stukade min fot...), nya gummidetaljer.
 
Vill du ha det smidigt kör du på ett nytt originalfilter. Sätter du ett löst direkt på förgasaren måste du bestycka om annars lär den gå magert. Brytare och kondesatorer är väl bra att ha utifallatt. I övrigt får du väl kolla om kedjeskyddet i gummi är helt och damaskerna på gafflarna kanske? Jag drog hem några extra vajrar till koppling och bromseri. Hellre någon grej för mycket i bra och ha lådan. Helst med tanke på dom löjligt låga reservdelspriserna.:hihi
 
Vill du ha det smidigt kör du på ett nytt originalfilter. Sätter du ett löst direkt på förgasaren måste du bestycka om annars lär den gå magert. Brytare och kondesatorer är väl bra att ha utifallatt. I övrigt får du väl kolla om kedjeskyddet i gummi är helt och damaskerna på gafflarna kanske? Jag drog hem några extra vajrar till koppling och bromseri. Hellre någon grej för mycket i bra och ha lådan. Helst med tanke på dom löjligt låga reservdelspriserna.:hihi
Beställde hem lite allt möjligt. Kollade inte totalpriset förrän jag var klar; 350kr ink frakt. Tror jag beställde tio eller elva saker. Fyfan vad löjligt billigt, heja U-länder som Tjeckien :D

Mycket av universalsaker, såsom fjädrar, vajrar etc har jag redan på jobbet som jag kan nalla av.

Kopplingslameller tänkte jag givetvis inte på, får bli med nästa beställning (som garanterat kommer att komma).
 
Gött då är det bara att vänta in prylarna. Sen ska den väl ändå panga igång annars jääääälar :huvet:smasha
 
Gött då är det bara att vänta in prylarna. Sen ska den väl ändå panga igång annars jääääälar :huvet:smasha
Ja, annars så in i helvete vad stryk den skall få!

Det roliga har ju inte ens börjat än! Maskinellt fel är inte kul på en sådan här gammal hirk. Jag vill ju börja göra den fin och tillverka saker till den! Har för fan inte ens fått provköra!
 
Du har en egenskap som dels inte är vanlig och dels kommer att bereda dig mycket lycka i mekeriet: Ödmjukhet!

Vet att jag är tjatig nu men gör också lite analys av möjligt läckage av vevhuskompression; i en tvåtaktare är det ju lika viktigt som komp ovan kolven.

Lycka till med fortsatt skruvande; fortsätt glädja oss andra med dina garageberättelser!
 
Funderar på att ge mig på att försöka rikta tanken själv. Aldrig riktat något ö.ht eller ens petat ut minsta lilla buckla men en ny tank är ju inte så förbannat dyr direkt. Vi har tyvärr ingen bulthammare som du kan sveta på de där popnitsliknande sakerna (vad heter ett sådant verktyg egentligen?) men med lite smältlim och en bult borde det väl kanske gå kan man tycka. Det är på sidan vid tanklocket tyvärr, så är ju det drygaste stället.
 
Du har en egenskap som dels inte är vanlig och dels kommer att bereda dig mycket lycka i mekeriet: Ödmjukhet!

Vet att jag är tjatig nu men gör också lite analys av möjligt läckage av vevhuskompression; i en tvåtaktare är det ju lika viktigt som komp ovan kolven.

Lycka till med fortsatt skruvande; fortsätt glädja oss andra med dina garageberättelser!
Man tackar så mycket! :rodnar Glädjer mig att höra!

På verkstaden har vi dessvärre inga verktyg för att kunna mäta kompläckage, så det enda jag skulle kunna göra är att göra en okulär besiktning - och med min tvåtaktskunskap (du missade väl inte att jag var inne på att göra en ventiljustering? :rock:rodnar ) vet jag inte hur mycket nytta det egentligen skulle vara. Som jag resonerat är risken större att jag har sönder något på vägen dit... :gnissla

Planen var att byta toppackning och se om motorn går som den skall, och om det misslyckas så blir det till att systematiskt gå igenom, rengöra och byta ut alla packningar i motorn. Köpte på mig tre satser, just incase... :D

Låter det inte rimligt, eller borde jag skippa provstartandet och plocka ner det på hell och high waters?
 
Tycker nog du ska testa att få ihop möget asap. Skulle den tjura efter nya packningar så tar det ju inte jättemycket tid att riva ner till dit den är nu.

Glöm inte bilder på buljobbet.:tummenupp
 
Tycker nog du ska testa att få ihop möget asap. Skulle den tjura efter nya packningar så tar det ju inte jättemycket tid att riva ner till dit den är nu.

Glöm inte bilder på buljobbet.:tummenupp
Nej, det är helt sant. Cirkus två minuter give or take. :D Och nog fan skall den inte sura... :huvet

Och jodå, jag skall dokumentera hela händelseförloppet, och eventuella totalfuckups! Jag bjuder på dem! :D
 
Tycker inte heller att du ska klyva motorn!
Kolla bara så du inte har spår av olja bakom tändningsmackapärerna respektive att det inte luktar bensin av växellådsoljan. Det kan räcka som koll av vevhuskompet.
 
Tycker inte heller att du ska klyva motorn!
Kolla bara så du inte har spår av olja bakom tändningsmackapärerna respektive att det inte luktar bensin av växellådsoljan. Det kan räcka som koll av vevhuskompet.
Jaha! Det är redan gjort, check på båda! Gjorde jag när förgasaren läckte för att se så att det inte hade runnit in någonstans där det kunde göra skada :)
 
Hoppsan - idag hände det saker... Råkade få tag i vinkelslipen. :D

DSC_2235.jpg

Här har vi bild på den innan jag rullade upp ärmarna.

Började med att jag bara skulle ta bort den fula pakethållaren bak. Satt ta mig fan en miljard skruvar till bromsljus, regskylt, blinkers och fan och hans moster. Dessutom fattade jag inte att blinkerserna var inkopplade med kabelskor, så jag började i fel ände och demonterade hela lyktan innan jag förstod att det MÅSTE finnas ett annat sätt man skall göra detta på.

Så det tog betydligt längre tid att få bort pakethållaren än vad det borde. Men när det väl var gjort fick jag en helt annan syn på hojen. Det här kan ju bli någonting, minsann... :yoparty

DSC_2238.jpg

Fortsatte med att kapa delen av ramen längst bak.

DSC_2241.jpg

Fan, det blir ju resultat! :hihi Det här kanske kan bli något! Nu passade verkligen inte skärmen längre dock (hann inte ta bild med den på, men ni kan nog föreställa er). För att få loss den så fick jag ta bort de två plastkåpor jag hade kvar och det blev MYCKET snyggare utan.

Nåja, jag har ju sett folk göra om skärmar mååånga gånger i American Chopper och dylika program, hur svårt kan det vara egentligen? :tungan

DSC_2242.jpg

Höftade hur lång den skulle vara, satte upp två tejper (tejper, tejpar?) - måste ju öva åtminstone EN gång innan det är skarpt läge - och började kapa.

DSC_2244.jpg

Sedär, jag är tydligen en naturbegåvning på det här! Ser inte alls pjåkigt ut! Nu kör vi! :yoparty

DSC_2235.jpg

DSC_2258.jpg

Och såhär blev resultatet efter att jag modifierat fästet (med en jämförelsebild från början av dagen). Planen är att byta till en mindre tank som dessutom följer ramens sluttning, samt att sätta dit en vettig sadel istället för det här sätet. Bromsljus kommer eventuellt att fästas under sadeln, och kommer inte att bli originalljuset. Det är för stort.

Fjädrar och dämpare kommer att vara i ungefär samma lutning som de är i dagsläget (vem bryr sig om väghållning? :D) och jag kommer antagligen att sätta ett stag som följer vinkeln coilovern har på bilden diagonalt upp och fästa den i vinkeln på ramen där. Plattan som pakethållare och liknande kommer att kapas bort, ser alldeles för klumpigt ut. Sedan fixa någon snygg batterilåda att fästa i den triangeln, och sedan sätta elektronikboxen på sidan av batterilådan.

Som sagt, tror att det här projektet kan bli ball! Lär mig i alla fall otroligt mycket på vägen! :)

Nedan följer två bilder med tank och säte monterade.

DSC_2259.jpg

DSC_2260.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top