Akvariefisk fråga!

• Thread starter Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date Start date

Dominator-Rocks

Guest
Tja...

Ungarna har tjatat om fiskar sen guldfirrarna i skålen dog för ett par månader sen.

Nu har jag gett efter för tjatet och köpt ett litet akvarium.

Drog igång det och lät stå ett par dagar och drog iväg till fisk affärn.

Jag köpte 2st små orange rackare fisktanten sa att det var bäst å bara köpa ett par för att det var stor risk att dem skulle dö :va

Ja ja nån dryg vecka senare 3-4 dagar sen åkte jag och köpte 6st neontetra so far so good... men nu ikväll ser jag att dem "stora" fiskarna (se bild) stundtals jagar skiten ur dem små! Varför? Brukar akvariefiskar kivas lite?

Leker dem jaga eller vill dom MÖRDA?

Fisktanten sa att dessa fiskar skulle gå bra ihop :va

Last edited:
KAMPfiskar är vad du fått! Fifaan!

Sensmoral: Lita aldrig på en fisktant i en djuraffär. Speciellt inte om hon har hår under armarna.

Nja, det är nog inte kampfiskar du har fått. Det är väl bara vanliga "molly-fiskar". Men de kan vara ganska "revir-galna".

En sak som är säker är att man inte ska blanda Scalarer(stavning:gnissla) med andra..

Dem e helt jävliga, först jagar dem livet ur dem så stackarna, sen så käkar dem upp dem..och om en av dem själva är lite svag, käkas han också upp..

SÅ var det i mitt akverium iaf, tillslut hade jag en stor jävel kvar..sen dog han nog av uttråkning:gnissla

:D Ha ha Seriösa/Sköna/Roliga/Underbara svar precis som jag hade väntat mig :tummenupp

Ser ut som du råkat köpa en kattfisk, det är därför den jagar de små
höhöhö

Som det ända seriösa svaret (vad jag såg lite snabbt) så är det nog så att de hävdar revir, slänger du i lite mer saker i akvariumet, växter och liknande. Så får dom mer saker att "måtta" upp sitt revir efter, och då brukar det bli mindre revir och på så sätt bör man slippa massa bråk.

Experimentera med gelatinpulver! :mattias

ELLER vifta lite med en krok och härja som fan om att dom ska lungna ner sig!

Last edited:
Nu var det många år sedan jag hade akvarium, så viss reservation för att minnet ruttnat lite. De där små rackarna är stimfiskar, och har man inte en kritisk massa av sådana brukar de bli riktigt skygga och eländiga. Och jaga eländiga fiskar är bland det roligaste som finns om man är fisk.

Sex stycken är för lite att få fram ett riktigt stimbeteende, jag tror att du blir av med problemen om du dubblar antalet. De kommer att bli lugnare, och kommer dessutom att börja simma i stim, vilket är mycket snyggare. Inga problem med utrymmet, de tar snarare mindre plats om de blir några till så att de börjar stimma ordentligt.

Kombinationen ska inte vara några problem, det måste vara världens vanligaste startuppsättning. Du kan förstås ha råkat få psykopatfiskar, men jag tror snarare på antalet neontetror som förklaring.

EDIT: Snyggt förresten! :tummenupp

Släng ner firrarna till myrorna vetja!
Tillsätt en skvätt vatten så ska nog alla trivas.

Nu var det många år sedan jag hade akvarium, så viss reservation för att minnet ruttnat lite. De där små rackarna är stimfiskar, och har man inte en kritisk massa av sådana brukar de bli riktigt skygga och eländiga. Och jaga eländiga fiskar är bland det roligaste som finns om man är fisk.

Sex stycken är för lite att få fram ett riktigt stimbeteende, jag tror att du blir av med problemen om du dubblar antalet. De kommer att bli lugnare, och kommer dessutom att börja simma i stim, vilket är mycket snyggare. Inga problem med utrymmet, de tar snarare mindre plats om de blir några till så att de börjar stimma ordentligt.

Kombinationen ska inte vara några problem, det måste vara världens vanligaste startuppsättning. Du kan förstås ha råkat få psykopatfiskar, men jag tror snarare på antalet neontetror som förklaring.

EDIT: Snyggt förresten! :tummenupp

Tack för ett informativt och seriöst svar :Bugar

Det blir till att köpa 6st neontetror idag!

Har oxå ett litet akvarium i ungefär din storlek.
Innehåller 8 neontetror och två guppies. Funkar kanon :tummenupp

Molly är fenbitare så dom jagar lite på neontetror om dom är för få. Jag har Malawi-ciklider och dom kan vara lite råa/brutala mot varandra. Dom är underhållande för det rör sig hela tiden. Man ska dock inte vara blödig när man har såna fiskar.

De röda är Platys och vanligtvis rätt lugna av sig. Om de jagar neontetrorna så tror jag att det beror på att du har för litet akvarium. Fast gör som någon annan sa och släng i fler tetror så kanske stimmet blir så stort att det avskräcker. Fast jag tycker fortfarande du har för litet akvarium. Särskilt för stimfiskar.

Nu såg jag att Sadnglad hade skrivit att han tyckte akvariet var för litet...... well well jag har precis släppt i 5st tetror till!

Nu får vi se om dem bildar ett gäng :martialar :machinegu och får RIISPECKT från de stora grabbarna!

FÖRBJUD KAMPFISKAR!!!!!!1111oneoneone :4skrika

Och grattis till köpet av neontetrerna, de nuppar och får barn nått så in i helvete.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back