Akuthjälp/handledarutb

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Har en kollega på jobbet som har en väninna som har kommit ihop sig med sin handledare och behöver hjälp snabbt. Hon behöver hjälp med konbanan och har en knixkurs inbokad om några dagar samt uppkörning i juni.
Jag har semester denna vecka och försöker hjälpa henne men vad i helvete skall jag kunna hjälpa henne med? Jag har kört mc sen jag föddes typ men jag kör aldrig runt små orange koner. Blicken långt fram? Lita på däcken? Sittställning? Sidoförflyttning av kroppen? Fotplacering? Jag har fan ingen aning hur man snurrar runt en konbana.

Finns det någon handledare där ute som är mitt uppe i eländet som kan hjälpa mig vad kvinnan skall fokusera på och samtidigt inte döma ut mig som en jävla tomte?

Tacksam för hjälp, helst till ikväll.
 
Last edited:
Är ingen handledare men kommer ihåg några saker som var väldigt matnyttigt på ffa lågfarten.

Blicken i horisonten (viktigt att verkligen inte titta ner alls), Foten på bakbromsen, baken ut på motsatt sida man svänger åt, försöka vara så mjuk som möjligt i kroppen och andas lugnt.

På högfarten, är det samma sak där. Inte titta på konerna när man kommer åkandes. Se till att komma upp i fart tidigt så man kan justera till korrekt fart innan man kommer in i konbanan. Vända i slutet med självförtroende och sen snabbt upp i fart igen. När man kommer till bromsen så gäller det att visa att man kan bromsa ordentligt. Inget j*vla mesande här utan bra, kort och kontrollerad stoppsträcka ska det vara.

Lycka till :hej
 
Nemas problemas, kör hårt!

Sen bedömer ju en provkontrollant så klart helheten under provet så något som är absolut viktigt är att nöta och nöta tills man känner sig ett med hojen i kon-banorna. Annars är det lätt att nerver och stress sabbar något som man egentligen kan utan problem. :gråta.

Finns massor med tips på youtube också om man vill grotta ner sig i det.
 
Vad innebär "kommit ihop sig"?
Blev dom osams för att hon hade svårt med konbanan?
 
Det är faktiskt mest bara att stå och titta på och låta eleven bygga förtroende och bekantskap med kontrollerna på en MC. Upp med blicken, avslappnad och resten är ju hyfsat standard "såhär kör man MC"-saker som alltid gäller i princip.
Se till att hon tar en lite längre svänom då och då för att släppa spänningen och koncentrationen. Att bar aputtra runt koner i gångfart blir frustrerande rätt fort.
 
Ta ut svängarna runt konerna också. Att inte köra kortaste vägen till konen utan att placera sig så man gör det det lättare för sig själv vid nästa sväng. VIKTIGT.

Blicken långt fram, fäst den på punkt i horisonten där man vill hamna, inte döe långt och inte för kort. Det är ok att både gasa om man är på väg att tappa fart=sätta ned fot samt att bromsa om det går för snabbt!
 
Minns jag slet som satan med konbanorna på lågfarten. Tills nån kläckte ur sig att använda kroppen åt "fel" (motsatt) håll. Lutade kropp o hoj fel vilket gjorde att när jag ist sköt upp hojen rakt med hjälp av höften gick det hur lätt som helst. Kostade många tusenlappar och timmar. Svårt att förklara men det kan vara rådet som hjälper till att knäcka koden. Hojen så lodrät som möjligt, kropp/huvud lite inåt. Det kanske är logiskt för 99,99999% av förare men det var det inte för mig.
 
Jo just ja, bra råd är också att hålla i med knäna på lågfarten och så lite som möjligt med armar.
 
Nu kanske jag ställer till det men skall man inte trycka röven åt samma håll man svänger så att hojen blir så rak som möjligt?
Alltså om jag svänger höger skall inte hojen luta höger utan snarare inte luta alls och då åker röver till höger.
 
Ta ut svängarna runt konerna också. Att inte köra kortaste vägen till konen utan att placera sig så man gör det det lättare för sig själv vid nästa sväng. VIKTIGT.

Exakt! Det är fullt tillåtet att utnyttja banan till max för bättre vinkar, finns mycket att vinna där.

Använd gasen för att balansera hojen, svårt att förklara men lättare än att bara krypa på låga varv, i alla fall för mig.

Högfarten, där finns ett knep att inte köra i mitten rakt fram utan man kan med fördel utnyttja den bredden i startstreckan för att få enklare vinkel, men kan dessutom köra en liten "försväng" för att komma in rätt i bra tempo.

Det finns mycket bra info på Youtube, sen bara öva, öva, öva, pröva som vi sa i försvaret :)
 
Vad innebär "kommit ihop sig"?
Blev dom osams för att hon hade svårt med konbanan?

Ingen aning sportbike, tänker inte ens fråga.

Tack alla för input, visste väl att jag skulle få nån nytta av er någon gång. Nu har jag mer på fötterna och kan ge mig ut med henne redan ikväll. Tack än en gång, suveränt.
 
Man kan ju tycka det, låter lågiskt men om man ska köra runt åt höger sakta och vill ha hojen så upprätt som möjligt, vilket underlättar enormt, då trycker man faktiskt höften lite åt vänster. Lutar man röven inåt åt höger så faller hojen lite lätt in i sväng, och med lågfart, då åker lätt foten i backen för man tippar. Vana bikers tänker nog inte ens på hur de gör, man känner bara efter och gör.
 
Undrar om vi säger samma sak egentligen. Jag tror att jag sköt häcken åt höger för att kunna trycka allt mer åt vänster. Jag vill såklart skjuta hojen år väster.


Skickat från min H8324 via Tapatalk
 
Back
Top