Akuthjälp/handledarutb

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Har en kollega på jobbet som har en väninna som har kommit ihop sig med sin handledare och behöver hjälp snabbt. Hon behöver hjälp med konbanan och har en knixkurs inbokad om några dagar samt uppkörning i juni.
Jag har semester denna vecka och försöker hjälpa henne men vad i helvete skall jag kunna hjälpa henne med? Jag har kört mc sen jag föddes typ men jag kör aldrig runt små orange koner. Blicken långt fram? Lita på däcken? Sittställning? Sidoförflyttning av kroppen? Fotplacering? Jag har fan ingen aning hur man snurrar runt en konbana.

Finns det någon handledare där ute som är mitt uppe i eländet som kan hjälpa mig vad kvinnan skall fokusera på och samtidigt inte döma ut mig som en jävla tomte?

Tacksam för hjälp, helst till ikväll.
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Är ingen handledare men kommer ihåg några saker som var väldigt matnyttigt på ffa lågfarten.

Blicken i horisonten (viktigt att verkligen inte titta ner alls), Foten på bakbromsen, baken ut på motsatt sida man svänger åt, försöka vara så mjuk som möjligt i kroppen och andas lugnt.

På högfarten, är det samma sak där. Inte titta på konerna när man kommer åkandes. Se till att komma upp i fart tidigt så man kan justera till korrekt fart innan man kommer in i konbanan. Vända i slutet med självförtroende och sen snabbt upp i fart igen. När man kommer till bromsen så gäller det att visa att man kan bromsa ordentligt. Inget j*vla mesande här utan bra, kort och kontrollerad stoppsträcka ska det vara.

Lycka till :hej
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Nemas problemas, kör hårt!

Sen bedömer ju en provkontrollant så klart helheten under provet så något som är absolut viktigt är att nöta och nöta tills man känner sig ett med hojen i kon-banorna. Annars är det lätt att nerver och stress sabbar något som man egentligen kan utan problem. :gråta.

Finns massor med tips på youtube också om man vill grotta ner sig i det.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Vad innebär "kommit ihop sig"?
Blev dom osams för att hon hade svårt med konbanan?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är faktiskt mest bara att stå och titta på och låta eleven bygga förtroende och bekantskap med kontrollerna på en MC. Upp med blicken, avslappnad och resten är ju hyfsat standard "såhär kör man MC"-saker som alltid gäller i princip.
Se till att hon tar en lite längre svänom då och då för att släppa spänningen och koncentrationen. Att bar aputtra runt koner i gångfart blir frustrerande rätt fort.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Ta ut svängarna runt konerna också. Att inte köra kortaste vägen till konen utan att placera sig så man gör det det lättare för sig själv vid nästa sväng. VIKTIGT.

Blicken långt fram, fäst den på punkt i horisonten där man vill hamna, inte döe långt och inte för kort. Det är ok att både gasa om man är på väg att tappa fart=sätta ned fot samt att bromsa om det går för snabbt!
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Minns jag slet som satan med konbanorna på lågfarten. Tills nån kläckte ur sig att använda kroppen åt "fel" (motsatt) håll. Lutade kropp o hoj fel vilket gjorde att när jag ist sköt upp hojen rakt med hjälp av höften gick det hur lätt som helst. Kostade många tusenlappar och timmar. Svårt att förklara men det kan vara rådet som hjälper till att knäcka koden. Hojen så lodrät som möjligt, kropp/huvud lite inåt. Det kanske är logiskt för 99,99999% av förare men det var det inte för mig.
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Jo just ja, bra råd är också att hålla i med knäna på lågfarten och så lite som möjligt med armar.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Nu kanske jag ställer till det men skall man inte trycka röven åt samma håll man svänger så att hojen blir så rak som möjligt?
Alltså om jag svänger höger skall inte hojen luta höger utan snarare inte luta alls och då åker röver till höger.
 

jonsal

Medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Partille
Hoj
2022 Ducati Monster
Ta ut svängarna runt konerna också. Att inte köra kortaste vägen till konen utan att placera sig så man gör det det lättare för sig själv vid nästa sväng. VIKTIGT.

Exakt! Det är fullt tillåtet att utnyttja banan till max för bättre vinkar, finns mycket att vinna där.

Använd gasen för att balansera hojen, svårt att förklara men lättare än att bara krypa på låga varv, i alla fall för mig.

Högfarten, där finns ett knep att inte köra i mitten rakt fram utan man kan med fördel utnyttja den bredden i startstreckan för att få enklare vinkel, men kan dessutom köra en liten "försväng" för att komma in rätt i bra tempo.

Det finns mycket bra info på Youtube, sen bara öva, öva, öva, pröva som vi sa i försvaret :)
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Vad innebär "kommit ihop sig"?
Blev dom osams för att hon hade svårt med konbanan?

Ingen aning sportbike, tänker inte ens fråga.

Tack alla för input, visste väl att jag skulle få nån nytta av er någon gång. Nu har jag mer på fötterna och kan ge mig ut med henne redan ikväll. Tack än en gång, suveränt.
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Man kan ju tycka det, låter lågiskt men om man ska köra runt åt höger sakta och vill ha hojen så upprätt som möjligt, vilket underlättar enormt, då trycker man faktiskt höften lite åt vänster. Lutar man röven inåt åt höger så faller hojen lite lätt in i sväng, och med lågfart, då åker lätt foten i backen för man tippar. Vana bikers tänker nog inte ens på hur de gör, man känner bara efter och gör.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Undrar om vi säger samma sak egentligen. Jag tror att jag sköt häcken åt höger för att kunna trycka allt mer åt vänster. Jag vill såklart skjuta hojen år väster.


Skickat från min H8324 via Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top