AKUT! Tändspole/varvräknare

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
MTS 1200 S
Har vart ute och fiskat efter hjälp tidigare, men nu börjar det bli riktigt akut.

Har köpt en CEV-varvräknare till mitt monster. En 900 från 97, med fugge.
På baksidan har jag 3 stift (Jag saknar kabeln, och eftersom det hela sitter monterat i ett egentillverkat mätar hus kan jag inte föra igenom kontakt ändå. Skulle däremot vara mkt hjälpt av färgkoder och stiftsnr / funktiner)
Jag har klämt på passande hylsor på eget kabelage och trätt på krympslang och sedan dragit fast alltihop så de ej kan lossa från stiften.
Har fan snart draggat hela internet känns det som, men vad jag har hittat kan sammanfattas till yttepytte!

All info jag kan hitta i princip rör sig om att; ohh det e så lätt såå, bara plugnplaykablage till tändspolen och går bara att koppla in på ett sätt.

Enligt alla olika kopplingsscheman jag kan hitta så är mittenstiftet signalen till tändspolen de andra 2 är + och jord. Enligt mitt eget schema så har jag även lyckats identifiera minuskabeln till tändspolen och där kopplat in min signal.
Resultat: Stendött!

Finns det någon som sitter på erfarenhet eller idéer ang detta? Vart kring tändspolen skall jag in? Hur ser det ut på era hojar när ni eftermonterat?
Hur ser kablaget ut? kontakten till tändspolen?
Ös på med idéer! Jag måste få ihop hojen nu! har hållit på hela våren med alla möjliga förseningar kring mitt hojbygge och dett skulle vara så sunkigt att falla nu!
Hjälp!
 
Har vart ute och fiskat efter hjälp tidigare, men nu börjar det bli riktigt akut.

Har köpt en CEV-varvräknare till mitt monster. En 900 från 97, med fugge.
På baksidan har jag 3 stift (Jag saknar kabeln, och eftersom det hela sitter monterat i ett egentillverkat mätar hus kan jag inte föra igenom kontakt ändå. Skulle däremot vara mkt hjälpt av färgkoder och stiftsnr / funktiner)
Jag har klämt på passande hylsor på eget kabelage och trätt på krympslang och sedan dragit fast alltihop så de ej kan lossa från stiften.
Har fan snart draggat hela internet känns det som, men vad jag har hittat kan sammanfattas till yttepytte!

All info jag kan hitta i princip rör sig om att; ohh det e så lätt såå, bara plugnplaykablage till tändspolen och går bara att koppla in på ett sätt.

Enligt alla olika kopplingsscheman jag kan hitta så är mittenstiftet signalen till tändspolen de andra 2 är + och jord. Enligt mitt eget schema så har jag även lyckats identifiera minuskabeln till tändspolen och där kopplat in min signal.
Resultat: Stendött!

Finns det någon som sitter på erfarenhet eller idéer ang detta? Vart kring tändspolen skall jag in? Hur ser det ut på era hojar när ni eftermonterat?
Hur ser kablaget ut? kontakten till tändspolen?
Ös på med idéer! Jag måste få ihop hojen nu! har hållit på hela våren med alla möjliga förseningar kring mitt hojbygge och dett skulle vara så sunkigt att falla nu!
Hjälp!

Tändspolen har två anslutningar, den ena går till + 12V via tändningslåset vilket du kan se med m h a en voltmeter eller testlampa. Den andra går till hojens styrbox som jordar denna punkt när hoje ska tända, på samma sätt som brytarspetsar på en gamma bil. Det är vid den anslutningen som varvräknarens rpm-ingång ska anslutas.
 
Tändspolen har två anslutningar, den ena går till + 12V via tändningslåset vilket du kan se med m h a en voltmeter eller testlampa. Den andra går till hojens styrbox som jordar denna punkt när hoje ska tända, på samma sätt som brytarspetsar på en gamma bil. Det är vid den anslutningen som varvräknarens rpm-ingång ska anslutas.

Då är signalen där den skall vara ju! Plus och minus då? Har dragit ut alla 3 kablarna ur mätarhuset ist för att plocka jord och plus från någon av de andra kretsarna bland kontrollamporna. Sedan dragit en ny kabel från plus och minuspolen på batteriet. Satt en säkringshållare på pluskabeln med en 1A säkring i. Kan jag har eldat upp skiten genom att koppla plus och minus fel? Eller varför rör den sig inte?
 
Då är signalen där den skall vara ju! Plus och minus då? Har dragit ut alla 3 kablarna ur mätarhuset ist för att plocka jord och plus från någon av de andra kretsarna bland kontrollamporna. Sedan dragit en ny kabel från plus och minuspolen på batteriet. Satt en säkringshållare på pluskabeln med en 1A säkring i. Kan jag har eldat upp skiten genom att koppla plus och minus fel? Eller varför rör den sig inte?


Inkopplingen på batteriet borde funka men är inte lämplig eftersom varvräknare kommer att dra ur batteriet. Om du har råkat växla plus och minus kan mätaren ha pajat. En del varvräknare av typ universal har inbyggd seriediod på spänningsmatningen som skydd för felinkoppling, men hur det är på just din vet jag inte. Saknas skyddsdiod har den säkert pajaj om du har växlat plus och minus.

Vet du att varvräknaren ska kunna anslutas direkt till tändspole? En del varvräknare är gjorda för att t.ex.anslutas till pulsgivaren till styrboxen.
 
Inkopplingen på batteriet borde funka men är inte lämplig eftersom varvräknare kommer att dra ur batteriet. Om du har råkat växla plus och minus kan mätaren ha pajat. En del varvräknare av typ universal har inbyggd seriediod på spänningsmatningen som skydd för felinkoppling, men hur det är på just din vet jag inte. Saknas skyddsdiod har den säkert pajaj om du har växlat plus och minus.

Vet du att varvräknaren ska kunna anslutas direkt till tändspole? En del varvräknare är gjorda för att t.ex.anslutas till pulsgivaren till styrboxen.

Ajaj. Får kolla upp detta! Eller ja... Bajs! jag vet inte vad jag kan kolla upp egentligen. Impulsköpte den lös som den var på ducatigbg där den hängt i ett kolfiberhus på väggen ett bra tag. Betvivlar att de vet vad saken gäller, men försöka duger! Skulle det vara så att den är för styrboxen... Är jag alltså kokt? Eller? Vill du förklara det där lite närmre? Just nu sitter signalkabeln ansluten på kabeln mellan min ena tändspole (27) och "Ignition module" (23) Beklagar den extremt dåliga bilden!
 

Bifogat

  • DSC00175.JPG
    DSC00175.JPG
    117.6 KB · Visningar: 95
Ajaj. Får kolla upp detta! Eller ja... Bajs! jag vet inte vad jag kan kolla upp egentligen. Impulsköpte den lös som den var på ducatigbg där den hängt i ett kolfiberhus på väggen ett bra tag. Betvivlar att de vet vad saken gäller, men försöka duger! Skulle det vara så att den är för styrboxen... Är jag alltså kokt? Eller? Vill du förklara det där lite närmre? Just nu sitter signalkabeln ansluten på kabeln mellan min ena tändspole (27) och "Ignition module" (23) Beklagar den extremt dåliga bilden!


Ja bilden kunde gärna ha varit lite bättre. Är 28 och 29 tändstiften?
Vet du säkert att du har kopplat rpm-ingången på varvräknaren till minus-sidan på spolen? Det kan t o m vara så att det är plus-sidan på spolen som är switchad vilket i o f s är ovanligt på hojar men förekommer på vissa bilar, vet inte hur det är på en Ducce, om det är en sådan du har. Du kan prova att koppla in rpm-ingången till varvräknare på den andra polen på spolen i vilket fall, varvräknaren går inte sönder av det om den fortfarande är hel.
 
Hmmm. Ja 28 och 29 är tändstiften. Nu sitter jag verkligen och känner mig som en åsna! Är jag inkopplad för tidigt på slingan? Skall jag in mellan Tändspole och tändstift? Vad jag kan uttyda här så är det en 3 polig kontakt i tändmodulen som består av svart till -, brun till +, och grå till tändspolen. (grå-brun på den andra spolen annars identiskt) Samt en tvåpolig kontakt som kommer från "Ignition pickup". Jag är alltså inkopplad på den grå kabeln mellan tändmodulen och spolen.
 
Hmmm. Ja 28 och 29 är tändstiften. Nu sitter jag verkligen och känner mig som en åsna! Är jag inkopplad för tidigt på slingan? Skall jag in mellan Tändspole och tändstift? Vad jag kan uttyda här så är det en 3 polig kontakt i tändmodulen som består av svart till -, brun till +, och grå till tändspolen. (grå-brun på den andra spolen annars identiskt) Samt en tvåpolig kontakt som kommer från "Ignition pickup". Jag är alltså inkopplad på den grå kabeln mellan tändmodulen och spolen.

Nej du ska inte in mellan tändspole och stift, undrade bara vad det var för att förstå bilden.

Den grå-bruna på andra sidan spolen har den konstant +12 v när tändningen är till? Om den har det har du kopplat rätt som ligger på den grå mellan tändmodul och spole.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top