Akut!! Modda kolv?

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Tjo! Håller på att mecka för fullt när jag märker att dom nya kolvarna inte ser exakt ut som dom gammla :död

Nu är frågan; funkar det ändå? Det borde väl inte vara nåt problem att bara slipa ur en halvmåne ur dom nya kolvarna?

Bifogat

• piston1.jpg
    piston1.jpg
    41.2 KB · Visningar: 217
  • piston2.jpg
    piston2.jpg
    40.2 KB · Visningar: 158
  • piston3.jpg
    piston3.jpg
    41 KB · Visningar: 135
Nisse Järnet skrev:
Tjo! Håller på att mecka för fullt när jag märker att dom nya kolvarna inte ser exakt ut som dom gammla :död

Nu är frågan; funkar det ändå? Det borde väl inte vara nåt problem att bara slipa ur en halvmåne ur dom nya kolvarna?

Halvmånen är väl ett "jack", sådär ser ju gamla trimmade moppekolvar ut när man jackat dom, fast från fabrik? Eller är jag helt ute och cyklar?

Last edited:
CayLe skrev:
Halvmånen är väl ett "jack", sådär ser ju gamla trimmade moppekolvar ut när man jackat dom, fast från fabrik? Eller är jag helt ute och cyklar?

Ja, den ser ut att vara jackad från fabrik. Ska la gå bra att slipa själv, se till att fasa kanten på utsidan lite sen bara. Kan bli dumt annars.

En duktig kille sa så här: "No DO NOT cut the new pistons. Becaus you will compromise the integrity of the metal, and find yourself with a nice cracked piston."
Hmm =/

Jag hade tagit mitt bästa slipstift i Dremeln och slipat ur kolven. Orrrrrrka vänta, liksom.

Men den ska väll gå ändå? utan halvmånen? :7peta
Kanske lite mindre effekt just i det här fallet...men visst ska de funka

Nisse Järnet skrev:
En duktig kille sa så här: "No DO NOT cut the new pistons. Becaus you will compromise the integrity of the metal, and find yourself with a nice cracked piston."
Hmm =/
Kan vara härdad yta på den, och när du slipar kommer
du ner i ohärdat material. Fråga tillverkaren...

/D

Spelar det någon roll att de ser olika ut då? (med det menar jag ifall den öppnar någon port tidigare eller så, viktbesparing hit å dit må va i min åsikt) Gör det inte det så skulle iaf inte jag modifiera dem.

OlleR skrev:
Spelar det någon roll att de ser olika ut då? (med det menar jag ifall den öppnar någon port tidigare eller så, viktbesparing hit å dit må va i min åsikt) Gör det inte det så skulle iaf inte jag modifiera dem.
Jo, porttiderna på en 2takt spelat STOR roll.
Vilket motorn går 'bäst' med går inte att säga. Jag skulle nog tänka mig att prova med den ojackade varianten, men bara om även den öppnar insugsporten fullt.
/u

Bastarden skrev:
Kan vara härdad yta på den, och när du slipar kommer
du ner i ohärdat material. Fråga tillverkaren...

Aluminium partikelhärdar man väl? Har aldrig hört talas om att det ska ge yta.

Jag hade också Dremlat ur halvmånen.

EDIT: Hur är motorlayouten, är det en reedventilare med konstant "öppning" mot vevhuset, eller är det rent portstyrt?

/J

ulf_lundin skrev:
Jo, porttiderna på en 2takt spelat STOR roll.
Vilket motorn går 'bäst' med går inte att säga. Jag skulle nog tänka mig att prova med den ojackade varianten, men bara om även den öppnar insugsporten fullt.
/u
Ursäkta min oklarhet, men det var just precis det jag menade på!

En del kolvar kommer med "viktbesparing" dock, isåfall känns det väldigt onödigt att riskera hållfasthet osv bara för att man vill ha den att se likadan ut.

Spelar det verkligen någon roll???
En jackad kolv på en moppe kan ge effek.
Men är din en 4 taktare??
Är den de spelar det ingen roll alls för då kommer luft och bränsle blandningen uppeifrån.
mvh Hanky

Jag har en ny fin Dremel liggande på skrivbordet här, väntar bara på att få "dremla" nåt jag me. :)
Som sagt, så tror jag det går fint att fixa en egen halmåne. Finns ju risk att du annars inte får riiiktigt optimalt med soppa/luft i alla lägen.

Tack för alla svar!! (Har varit bortrest, därför är jag lite seg)

Klart man skulle kunna köra utan jacket, men man vill ju ha så mkt effekt så möjligt, sen har jag redan börjat slipa lite på ena kolven...(dum som man är)
Motorn är en reedventilsmotor med vevhusmatning.
Tog lite bilder så ni ser lite vad det handlar om :)

Den nya kolven blir bredare snabbare längst ner på insugssidan jämfört med den gammla :brinnerup

Bild 1: Gammla kolven
Bild 2: Lite högre upp
Bild 3: Nya kolven
Bild 4: Lite högre upp
Bild 5: Cylindrarna

Vad tror ni? Måste få ihop den snart!!!

Bifogat

• P0725_152108.jpg
    P0725_152108.jpg
    50.3 KB · Visningar: 65
  • P0725_152137.jpg
    P0725_152137.jpg
    52.3 KB · Visningar: 55
  • P0725_152204.jpg
    P0725_152204.jpg
    56.1 KB · Visningar: 58
  • P0725_152227.jpg
    P0725_152227.jpg
    54.9 KB · Visningar: 59
  • P0717_020856.jpg
    P0717_020856.jpg
    50.1 KB · Visningar: 77
Last edited:
Det är alltid lätt att vara efterklok men det skilljer ju en hel del på kolvarna, det ser ju ut som det fanns dubbelt så mycket material på de gamla kolvarna, är det så så har du försvagat kolven rätt mycket.

Dessutom sa du det själv, motorn är reedventilad med vevhusmatning så jacket har väl ingen praktisk betydelse för någon insugsport?

Edit: Ahh, ser nu att det är motsvarande uttag i cylinderfoten?

Skulle du byta alla kolvar eller bara den ena?

Last edited:
Ozzian skrev:
Det är alltid lätt att vara efterklok men det skilljer ju en hel del på kolvarna, det ser ju ut som det fanns dubbelt så mycket material på de gamla kolvarna, är det så så har du försvagat kolven rätt mycket.

Dessutom sa du det själv, motorn är reedventilad med vevhusmatning så jacket har väl ingen praktisk betydelse för någon insugsport?

edit
fattar nu. är dum i huvudet ibland bara

Last edited:
Ozzian skrev:

Var på kolvarna menar du?

Japp, motsvarande halvmåne på cylindern!

Ska byta båda kolvarna.

johanrehn80 skrev:
Ursäkta min okunskap, men vad har portarna med reedventilerna att göra?

Japp, det är som Nisse Järnet redan sagt.
Det är inte som att trimma en Puch Dakota, det har inte med reedventilerna att göra utan var insugsportarna mynnar ut, i detta fallet direkt ner i vevhusen.

Nisse Järnet skrev:
Var på kolvarna menar du?

Japp, motsvarande halvmåne på cylindern!

Ska byta båda kolvarna.

Jag såg lite fel när jag tittade på bilderna (som fö var tydliga :hihi) .
Men nog är väl den nya kolven lite svarvad från insidan i botten?

Sen är ju förstärkningsbommarna på insidan av den gamla kolven kraftigare än på den nya, å andra sidan går de ända ner på den nya kolven, så på det viset är den lite stadigare.

Om du tror att urtagen i kolvarna är gjorda av den ursprungliga trimmaren så borde du nog göra lika på de nya, jag tror inte att de är svagare än de gamla.
Var dock noga med att du fasar och polerar ytorna du slipar bort för att undvika brottanvisningar.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...