Akut!! Modda kolv?

Ozzian skrev:
Japp, det är som Nisse Järnet redan sagt.
Det är inte som att trimma en Puch Dakota, det har inte med reedventilerna att göra utan var insugsportarna mynnar ut, i detta fallet direkt ner i vevhusen.

.

Fattar nu. Är lite dum i huvudet ibland bara.

Trodde att det handlade om portarna upp till förbränningsrummet

Ozzian skrev:
Japp, det är som Nisse Järnet redan sagt.
Det är inte som att trimma en Puch Dakota, det har inte med reedventilerna att göra utan var insugsportarna mynnar ut, i detta fallet direkt ner i vevhusen.

Jag såg lite fel när jag tittade på bilderna (som fö var tydliga :hihi) .
Men nog är väl den nya kolven lite svarvad från insidan i botten?

Sen är ju förstärkningsbommarna på insidan av den gamla kolven kraftigare än på den nya, å andra sidan går de ända ner på den nya kolven, så på det viset är den lite stadigare.

Om du tror att urtagen i kolvarna är gjorda av den ursprungliga trimmaren så borde du nog göra lika på de nya, jag tror inte att de är svagare än de gamla.
Var dock noga med att du fasar och polerar ytorna du slipar bort för att undvika brottanvisningar.
Jaja jag vet att dom är suddiga :p

Jo dom nya är svarvade, men så var dom när jag fick dom från Wiseco så det är inget jag gjort själv.

Har försökt kika så noga jag kan på dom gammla kolvarna för att se om nån har hemmaslipat eller om dom kom så från Wiseco (dom gammla är också Wiseco) Men det går fan inte att se! Väldigt svårt att avgöra.

Det är mest detta jag blev lite oroad över: "No DO NOT cut the new pistons. Becaus you will compromise the integrity of the metal, and find yourself with a nice cracked piston."

"Halvmånen" är ganska liten och bör inte påverka kolvens hållbarhet nämnvärt, men sedan kan man också fråga sig om den gör någon direkt nytta. Varför inte slänga ihop motorn med nya kolvar orörda och se om den går lika bra som förut, om den inte gör det är det ju ganska lätt att riva itu igen och modifiera kolvarna. Du säger att det är en reedventilsmotor med vevhusmatning (jag tolkar det som att reeden sitter i blocket), det enda som kan öppnas en aning mer med halvmånen då är boostporten i cylindern och man borde kunna få motsvarande förbättring genom att modifiera cylindern istället.

Flummo skrev:
"Halvmånen" är ganska liten och bör inte påverka kolvens hållbarhet nämnvärt, men sedan kan man också fråga sig om den gör någon direkt nytta. Varför inte slänga ihop motorn med nya kolvar orörda och se om den går lika bra som förut, om den inte gör det är det ju ganska lätt att riva itu igen och modifiera kolvarna. Du säger att det är en reedventilsmotor med vevhusmatning (jag tolkar det som att reeden sitter i blocket), det enda som kan öppnas en aning mer med halvmånen då är boostporten i cylindern och man borde kunna få motsvarande förbättring genom att modifiera cylindern istället.
Precis, reeden sitter i blocket. Antar att boostporten är den insugsport som sitter närmast reeden så att säga? Isf har du rätt :)
Hur ska man modifiera cylindern?
Grejen är att jag redan filat lite på ena kolven (:brinnerup) så det är svårt att testa helt utan halvmåne. Dock hann jag inte fila mycket innan jag avbröt pga svar från olika personer. (se bild) Då är det väl bästa att fila lika mycket på den andra kolven innan jag skruvar ihop? (Om jag nu inte ska fila klart helt alltså)

Bifogat

• P0717_034624.jpg
    P0717_034624.jpg
    36.5 KB · Visningar: 75
Här är två bilder på "halvmånen" i cylindern:

Bifogat

• P0725_205219.jpg
    P0725_205219.jpg
    54.7 KB · Visningar: 69
  • P0725_205033.jpg
    P0725_205033.jpg
    61.2 KB · Visningar: 71
En fundering bara, kan det ha varit så där orginal eller kan /vet du att någon seriös varit och "filat" i motorn?

Det är ju ändå endel material som saknas på kolvarna och det jag tänker mest på är om vevaxeln är balanserad med lättare kolvar?

Även om du väljer att inte fila något mer så se till att du tar bort lika mycket material på båda kolvarna, mest för balansens skull.

Jag föreslår att du kontaktar en proffesionell trimmare, de kan ge dej ett rakt svar, t,ex: http://www.ebos.se/

Om de inte förstår vad du menar så kan du ju alltid maila några bilder (och nej, de var faktiskt inte så dåliga, ärligt :) ).

Hoppas det löser sej fort

Ozzian skrev:
En fundering bara, kan det ha varit så där orginal eller kan /vet du att någon seriös varit och "filat" i motorn?

Det är ju ändå endel material som saknas på kolvarna och det jag tänker mest på är om vevaxeln är balanserad med lättare kolvar?

Även om du väljer att inte fila något mer så se till att du tar bort lika mycket material på båda kolvarna, mest för balansens skull.

Jag föreslår att du kontaktar en proffesionell trimmare, de kan ge dej ett rakt svar, t,ex: http://www.ebos.se/

Om de inte förstår vad du menar så kan du ju alltid maila några bilder (och nej, de var faktiskt inte så dåliga, ärligt :) ).

Hoppas det löser sej fort
Tack för all hjälp! (sluta inte att skriva och fundera dock! :))

Motorn är väldigt ombyggd av tidigare ägare! (lite jobbigt när man inte vet själv exakt vad för grejer som är gjorda osv. blir dyrt eftersom man får gissa sig fram, typ som det här skiten :p) Tex så är hela insuget bortkapat och ett nytt ditsvetsat (se överkant på bilden)

Han hade iaf vägt kolvarna och tagit bort lite material i den ena.
Tänkte väga in dom nya kolvarna också (inkl ringar och bult osv) hur stor skillnad kan man nöja sig med mellan kolvarna?

Får ta och ringa dom i morgon och kolla, vill ju ut och åka!! (Bilderna är tagna med mobilen hehe)

Bifogat

• P0725_152314.jpg
    P0725_152314.jpg
    60 KB · Visningar: 66
Kolvar och uttag.

Hej pöjkar
Varför är det så många som skriver en massa utan att kunna ett skit? :kocko

Om ni inte vet........varför skriver ni då?

Den där urfräsningen på kolven är en efterkonstruktion för att ge mera flöde till boostporten.(Tror i alla fall den som har gjort det)
Den har ingen överdriven funktion då det kommer att finnas tillräckligt med färskgas redan i kanalen när kolven når nedre dödpunkt.
Därför spelar det ingen praktisk roll om du filar eller inte.
Sätt dit kolvarna och kör... :=)
MVh
VRM Roffe

VRM Roffe skrev:
Hej pöjkar

MVh
VRM Roffe

Det där är genomgående för hela forumet, ganska jobbigt i längden.

VRM Roffe skrev:
Hej pöjkar

Roffe....Alltid lika pedagogisk.

VRM Roffe skrev:
Hej pöjkar

Den där urfräsningen på kolven är en efterkonstruktion för att ge mera flöde till boostporten.(Tror i alla fall den som har gjort det)
Den har ingen överdriven funktion då det kommer att finnas tillräckligt med färskgas redan i kanalen när kolven når nedre dödpunkt.
Därför spelar det ingen praktisk roll om du filar eller inte.
Sätt dit kolvarna och kör... :=)
MVh
VRM Roffe
Aah, det var dig jag ringde idag när du kollade F1 :) (tror jag iaf) Tänkte snacka lite pipa till en 800cc, slår en pling i morgon ist!

Har ju som sagt redan filat lite på ena kolven, så då filar jag till den andra lika mycket och kör sen! Hur mycket får kolvarna skilja i vikt från varandra?

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...