Akut: Integrerade wlan-kortet paj?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Öppnade laptopen som vanligt i morse och skulle surfa lite men då hittade den ej mitt trådlösa nätverk.
Fine, jag började felsöka. Startade om routern samt modem då jag har haft en del strul med dem. Inget fel där.
Stängde av det manuellt via switchen på datorn, då stängs samdtidigt bluetoothen av. Startade om datorn och slog på switchen. Inget liv.
Kollade enhetshanteraren under nätverkskort, fanns bara 1394-adapter, det trådbundna kortet samt drivrutin till bluetooth. Avinstallerade allt och startade om datorn och installerade om allt. Fortfarande inget liv i Wifi'n.

Nu börjar jag misstänka hårdvarufel al'a mastodont! Gjorde några sista tappra försök att felsöka, några sökningar efter maskinvaruförändringar etc. Inget!

Ringde supporten som sa: "Gör en ominstallation av OPERATIVET!" Förklarade då att det ej var aktuellt då jag hyffsat nyligen har gjort det och det är ingen jävla dans på rosor direkt :mad:
"Nehe, skicka in datorn då så kollar vi på den". Problemet är bara att jag måste ha den med mig ner till Thailand på söndag och då måste nätverkskortet funka så jag kan surfa på hotellen :huvet

Är det bara att köpa ett instickskort tills vidare, eller går det att öppna upp och byta ut det illa kvickt? Han i supporten trodde det satt direkt på moderkortet och att ett byte ej var möjligt utan större operation.

Vad har ni för tips? Kan jag felsöka på något mer vis? Det fungerade några timmar tidigare då jag förde över en jävla massa film över det trådlösa från min server. Nu kör jag med kabel från routern :(

Finns väl trådlösa nätverkskort att koppla in via usb om jag inte minns fel.

Kika i BIOS och kolla så att det är aktiverat.
Nu brukar ju inte såna saker inträffa av sig själva men kika för säkerhets skull.

När jag var hos en kompis för felsökning av en bärbar hade han kommit åt on/off-knappen för det trådlösa. Vad är det för laptop?

När jag var hos en kompis för felsökning av en bärbar hade han kommit åt on/off-knappen för det trådlösa. Vad är det för laptop?

Naturligtvis!
Spenderat ett par timmar på felsökning själv innan jag kom på det.
På min Fujitsu-Siemens sitter knappen längst fram till vänster. Jag kom åt den när jag packade ner och ur datorn i en väska.
Lite som att åka iväg med skivbromslåset i, alla ska göra det nångång.

Naturligtvis!
Spenderat ett par timmar på felsökning själv innan jag kom på det.
På min Fujitsu-Siemens sitter knappen längst fram till vänster. Jag kom åt den när jag packade ner och ur datorn i en väska.
Lite som att åka iväg med skivbromslåset i, alla ska göra det nångång.
På min bärbara kan jag starta wlanet oberoende av vad den manuella switchen står på :)

På min bärbara kan jag starta wlanet oberoende av vad den manuella switchen står på :)

Precis samma här, det finns en override i det hela verkar det som. Så nej, knappen är det inte och då skulle jag skämmas :D

Jag kollade även biosen igår men där fanns verkligen NADA! Inget att leta efter där, ingen enhetslista eller dylikt, jag förstår ingenting :confused: Tyckte att det skulle gå att hitta det i biosen men tji fick jag.

Jag har ju en usb-sticka men hastigheten samt mottagningen på den är ju diskutabel...
Jag åker en sväng till nån datorbutik imorgon och köper mig nåt vettigt att stoppa i sloten på sidan istället *pmcia?*, det bör ju även gå att få en antenn till det så jag kan surfa på stranden :banana

Rotade litegrann på "kontoret" idag och då hittade jag min Belkin-sticka. Stoppade in skiten i usb-kontakten och ett ögonblick senare så fungerade allt via detta.
Det knepiga är bara att efter en dryg halvtimme så hoppade det integrerade wlankortet igång också, bara för att sedan sluta fungera i samma stund som jag tog bort usb-kortet :(

Vad fan kan det vara för fel, är det någon som har varit med om något liknande, någonsin!!? Jävla skitdator :mad:

Glappkontakt i en bärbar inte helt ovanligt. Spenderade denna eftermiddag med en laptop där integrerade 56k-modemet sagt upp sig till hälften och jag var tvungen att disabla det i enhetshanteraren för att datorn inte skulle ta 20 minuter på sig att boota XP färdigt. Mååånga bootningar blev det.

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!