AKUT hjälp!!! Uppkörning på Tisdag!!!

Bromsar som en 70-årig kärring, m a o alldeles för klent... 70 och 90 bromsningen gick åt pesos. Alldeles för rädd att få sladd och blablabla... Vill bara kräkas nu...
 
Jag torskade också första uppkörningen trots att jag haft en lektion innan och klarat allt ! Fjärilar i magen . . . Nästa gång var jag så j-vla förbannad på mig själv att fjärilarna fick stryk, och det gick bra.

I dag är det OK att tycka att livet suger, men det är bara att komma igen.
 
Lantis skrev:
Jag torskade också första uppkörningen trots att jag haft en lektion innan och klarat allt ! Fjärilar i magen . . . Nästa gång var jag så j-vla förbannad på mig själv att fjärilarna fick stryk, och det gick bra.

I dag är det OK att tycka att livet suger, men det är bara att komma igen.


Jag kan ju inte direkt stoltsera med att jag INTE var nervös. När jag skulle börja med säkerhetskontrollen fick jag tunghäfta och kippade efter luft, munnen kändes som en gammal torr svamp... :4skrika
 
Akn78 skrev:
Jag kan ju inte direkt stoltsera med att jag INTE var nervös. När jag skulle börja med säkerhetskontrollen fick jag tunghäfta och kippade efter luft, munnen kändes som en gammal torr svamp... :4skrika

När jag höll på med bilkörkort för en massa år sedan berättade läraren om en riktig bonnlurk (detta var i den mörka delen av Bergslagen) som var väldigt duktig på att köra bil, men ändå gjorde en massa dumma fel på uppkörningen och kuggade så det sjöng om det.

Då läraren frågade varför det gått så dåligt svarade denna man med vildvuxen moppe mustach:

"Äh, jag var så djävla nervös så jag var tvungen att ta några supar innan"

Ej att rekomendera kanske, men några djupa andetag och en spark i röven kan funka.
 
Akn78 skrev:
Bromsar som en 70-årig kärring, m a o alldeles för klent... 70 och 90 bromsningen gick åt pesos. Alldeles för rädd att få sladd och blablabla... Vill bara kräkas nu...

Tråkigt att du kuggade, man jag kan lova att kunna bromsa maximalt hårt är väldigt nödvändigt att kunna. Speciellt när man har lappen.

Klämm i hårt på frambromsen utan att den låser (antar att man kör upp på asfalt).

Sladd kan du bara få med hjälp av bakbromsen skit i den (nu blir man väll dödsflammad).

Tänk på att det inte är nån fara om hjulet låser en kort stund om du bara släpper efter bromsen fort som fan. (om vi pratar torr asfalt)

Låser du framhjulet för länge så ligger du så klart på backen, men låt bli det, det är inte svårt.

Tror inte din båge kommer resa sig på framhjulet heller.


Har du någonsin fått sladd, eller låst ett framhjul ?

/Nicholas
 
Trist att det inte gick! Det som biter bäst på nervositeten är nog att kunna grejerna så bra att man inte kan göra fel, ens när man är nervös.
Jag råkade nita frambromsen på 90-bromsningen när jag körde upp. Jag hade övat ganska mycket och hade råkat ut för framhjulslås rätt många gånger förut, så reflexen att släppa kvickt fanns där. Inspektören bad mig göra om det, men såg lite imponerad ut av att jag inte gick i backen.
 
Inget att gräva ner sig för att du kugga dig.
Du är nog varken den första eller den sista som gör det.
Nya tag och på det igen. Vinglade som en mupp när jag skulle göra gargevändningen, men hade tur som fick göra om den och då gick det bättre.
Jobbigt som fan bara när man är så jäääävla nervös.
 
jag provade den första banan som var på bilden någon la in i början av tråden med min zx9a, det var inga problem alls tykte jag, däremot körde jag en övning som kallades för "femman" där kom jag till korta. samma gällde Raukroland som också var på smc's avrostningskurs där vi fick chansen att pröva på.
jag beklagar att du inte klarade uppkörningen men jag måste hålla med tidigare inlägg i tråden, klarar du inte att bromsa och väja etc. så behöver du öva mer för att överleva på vägarna. det är ju det som det handlar om trots allt.
lycka till i fortsättningen och ge aldrig upp.
 
Akn78 skrev:
Bromsar som en 70-årig kärring, m a o alldeles för klent... 70 och 90 bromsningen gick åt pesos. Alldeles för rädd att få sladd och blablabla...
Man kan för det mesta nita lite hårdare än man tror, bara man inte försöker nita fullt med bakbromsen. Använd frambromsen till de hårda inbromsningarna och sedan viftar du bara lite med tårna så uppkörningsgubben tror att du använder bakbromsen. :tummenupp

Om du är rädd för att få låsning så kan du öva bromsningar på grus. Börja med att i låga hastigheter (börja vid ca 10-20kmh) använda bromsarna tills du känner att de låser, på så vis kan du träna upp reflexen för att släppa när du får låsning. Sedan kan du öka hastigheten i små steg tills du är uppe i ca 50 kmh och sedan gå över till asfalt igen.
 
Som jag själv sade innan så tycker jag att uppkörningsgubben gjorde rätt som kuggade mig för bromsarna. Jag skulle bli rätt sne om jag kom ut på vägarna och inte kunde bromsa. Dock blir man ändå besviken när man laddat upp och ställt in sig på att det funkar, oavsett om gubben har rätt eller fel. Tycker han var bra och tog ett korrekt beslut men jag skrek fula ord ute i skogen ändå under 2 timmar efteråt. Så funkar jag, rätt eller fel, det skiter jag i. Men jag ringde imorse och bokade en ny tid, fick på måndag 30/5 12.30 så det gick fort. Uppkörningarna kostar typ 200 kr mer än en lektion på körskolan men här kan jag få ett körkort om jag klarar det. Ut och träna med mig bara!
 
Akn78 skrev:
Som jag själv sade innan så tycker jag att uppkörningsgubben gjorde rätt som kuggade mig för bromsarna. Jag skulle bli rätt sne om jag kom ut på vägarna och inte kunde bromsa. Dock blir man ändå besviken när man laddat upp och ställt in sig på att det funkar, oavsett om gubben har rätt eller fel. Tycker han var bra och tog ett korrekt beslut men jag skrek fula ord ute i skogen ändå under 2 timmar efteråt. Så funkar jag, rätt eller fel, det skiter jag i. Men jag ringde imorse och bokade en ny tid, fick på måndag 30/5 12.30 så det gick fort. Uppkörningarna kostar typ 200 kr mer än en lektion på körskolan men här kan jag få ett körkort om jag klarar det. Ut och träna med mig bara!

200spän.. vafan.. de va billigt... :va

ja kuggade första uppkörningen med.. lite jobbigt.. dels så bromsade ja som en kärring med men.. fegade lite pga fuktigt å kallt underlag.
har inte lyckats låsa framhjulet på min hoj än.. framhjulet "hoppar" mest när ja bromsar hårt
 
Viktigt att tänka på när du bromsar är att han tittar VÄLDIGT mycket på hur du sitter osv. Så du MÅSTE ha hög blick och sträckta armar vid bromstillfället. Glöm inte att visa bromsberedskap samt att knipa åt med knäna runt tanken när du bromsar.
När det gäller frambromsen så kan du om det är torrt ute nästan alltid bromsa hårdare än du tror med frambromsen. Kläm åt hyfsat hårt redan från start, och håll det trycket. ÖKA INTE TRYCKET för då kommer hjulet att låsa sig, bättre isf att du släpper efter lite så får du en mjukare avslutning på bromsningen.
Och dutta bara med bakbromsen, bara så det syns.

Nya friska tag nu så sätter du det nästa gång! :)
 
Fan va jobbigt att missa uppkörningen. Men det är bara ut och träna mer.

När jag körde upp spöregnade det och jag va rätt orolig för att låsa fram och bak. Struntade i bak bromsen och lag bara foten på så gubben skulle se att jag tryckte eftersom man ska använda både fram och bak broms.

Va så jävla nervös att jag bromsade där serpentinbanan slutar alltså 100m förtidigt :confused:

Varpå kontrollanten vrålar till i intercomen:
- Va i helvete håller du på med!

Så jag gasar på fullt och gör en perfekt bromsning vid gubben och säger:
- Blev lite tidigt kanske….

Kontrollanten:
- Kör bort 100m och gör bromsprov 70

Jag tänker nu jävlar, blev ju lite förbannad på mig själv när jag klantade mig..
Kör bort 70m accelererar upp till 70 stannar perfekt vid gubben.

Kör serpentinbanan och 90 prov sedan, som görs galant.

Kontrollanten:
- Ja det där såg ju jävligt bra ut även 50 bromsningen, fast den va ju 100m tidig.
- Och körning i stan lär du ju inte ha några problem med som har haft B kort i 7 år.

- Du har iaf gått vidare till stadskörning.

Blöt och jävlig får jag ur mig:
- Fan va nice!

1 timme senare hade jag A kortet.


Det är väldigt svårt att låsa fram på torr asfalt, har bara lyckats en gång när en dåre gör en vänster sväng utan att blinka när jag håller på att köra om.

Lycka till :tummenupp
 
heimdal skrev:
200spän.. vafan.. de va billigt... :va

ja kuggade första uppkörningen med.. lite jobbigt.. dels så bromsade ja som en kärring med men.. fegade lite pga fuktigt å kallt underlag.
har inte lyckats låsa framhjulet på min hoj än.. framhjulet "hoppar" mest när ja bromsar hårt
200 kr MER än en vanlig körlektion ;o
 
de gäller bara att inte vara nervös o tänk inte föööör mycke..kör mycke på känsla o inte de som e inpräntat.
nervositeten ställer till det för dom som e nervo..
jag är alltid nervös men går in med att vara pessemistisk och tänker att klarar jag de inte nu tar jag de nästa gång.
 
Till de som följt denna tråden och hjälpt mig vill jag meddela att jag klarade det idag! JEHU!!! Tack för alla tips och råd, vi ses här och där...

:hihi :) :D :lol
 
Grattis grabben!!!!
ja jag vet hur det är och kugga jag kuggade också på uppkörningen förra året sen fick jag ingen ny tid så min skrivning gick ut nu 050315 så då la jag det på hyllan och sålde min gsxr1100 och köpte mig en camaro men nu har jag ångrat mig och ska byta bort camaron mot en hoj igen och ta kortet sommaren -06 jag skriver nu i vinter igen och går på körskola nästa år för sist så försökte jag privat och då gick det fan inte dom är hårdare på privatister och dom som säger annat kan bajsa på sig för så är det jag körde fan bättre än killarna ifrån körskolan på manöver provet men jag fick packa ihop och åka hem men dom fick fortsätta helt jäkla sjukt :mad:
 
Jag tog tillochmed kortet på 30 dagar som privatist, inte en lektion, aldrig suttit på en cykel förut! Man skall ha tur!!! :hihi
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top