Akut hjälp, Nolläget på kamaxlarna på min Thunderace

Fy i helvete, blir så less. Efter att ha provat i vintras och allt snurra fint tyckte jag då så har projektet blivit liggande men nu när man kört igång igen så tycker jag det knackar från toppen.

Vevaxeln är ställd mot T som det står i boken sen har jag som enligt bilderna i tidigare inlägget av mig ställt det lilla hålet på kamaxeln mot markeringen på kamöverfallet och då passar det att köra ner en nyckel för att dra toppen.

Öppnat och kollat och jag tycker det ser nött ut på lobarna efter att bara ha provstartat i garaget max nån knapp minut sammanlagt.
Jag var jävligt noga med att dränka in så bra det gick med olja innan jag satte på locket till toppen.

Lär tillägga att jag efter kört nån kört nån halvminut stängde av sen starta igen och då hördes ett klonk en gång vid starten men sen gick den igång som vanligt i alla fall sen så har jag aldrig mer hört det igen efter det.
Kan dock ha haft en växel i av misstag då jag inte hade monterat kedjan, men är inte säker.
Den svarar jättefint på gasen i alla fall.

Men det knackar som sagt om toppen och man hör att ljudet kommer från lobarn som slår mot ventilerna.

Kan det bero på
Har jag inte satt kammen rätt i alla fall?
Kan jag ha pajat nå ventil?
Kan jag ha dragit kamöverfallen med fel moment trots att jag drog med momentnyckel.
Kan det vara dåligt oljetryck, ej kollat med klocka men jag släppte på banjoröret eller vad det heter. Stålröret som går till toppen med olja och där kom det då olja när motorn drog runt.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!