Akut hjälp, Nolläget på kamaxlarna på min Thunderace

Märkligt det där med att alla som INTE har en FZR 1000 ska Gissa

Ta ur samtliga stift ( motorn går lättare runt)

Stoppa en lång mejsel i 1ans eller 4ans stifthål

Vrid motorn så att mejseln går högst upp

Titta in i inspektionsluckan på VÄNSTER sida brevid vevaxeln

Ta även bort locket över vevaxel änden , Här monterar man rotorverktyg för att vrida vevaxeln Du kan ta en M8 skruv med 2 st M10 muttrar på varandra
Som du skruvar in i änden på veven och drar åt

På så sätt får du ett nyckelgrepp 17mm ( 16 på nyare muttrar)

Hur som så tittar du in i luckan för att matcha märket med TDC (topdead center)

I detta läge ska 6ans insexnyckel passa genom kammarna och ner i topplocks muttrarna ( sitter inne i toppen )

Kammarna ska då stå så att loberna på 1an respektive 4an står imot varandra eller ifrån varandra

Dom ska alltså inte ligga symetriskt så dom pekar åt samma håll

Kammarna går EJ att vända fel

Peter

Tack det där var verkligen mycket hjälp, då var vi helt rätt när vi trodde att det var hålen som är TDC på kamaxeln.

Men med risk för att verka jävligt korkad så tänker jag ändå fråga så jag är helt säker.

Man räknar 1:an och 4:an som dom yttersta kolvarna på cylindern.

Står loberna ungefär som jag har dom nu i mot varan på det jag kallar 1:an det som jag har på fotot och i från varan på den motsvarande ända på kamen och man har hålet rätt så man kommer åt att dra topplocksmuttrarna med 6ans insexnycket som jag gjort så skall man bara spänna kamkedjan helt spänd på utblåssidan om jag får kalla det så och sen skall den passa rakt i dreven pänd över till nästa axel nita ihop den och sedan spänna den på insugssida med kamkedjespännaren.

För mig personligen så verkade det ju mest logiskt att man bygger på det viset så man kan dra topplocksmuttrarna med 6:ans insekts som du sa när kamaxeln var i sitt nolläge, dock är allt så logiskt och genomtänkt byggt på den här motorn, tex upp och felvända vevstakbultar om jag får bestämma som bara krångla till det som satan när man skulle momendra gick ju inte ett göra på plats som det går på kawan.
Jaja det är ett gammalt problem jag löst med lite fantasi men det hör inte till det väsentliga nu precis men skall absolut köra på ditt tips, det verkar ju jäkla vettigt.
Känns som du har koll på vad du snacka om.

Nu är det ju gamla bilden jag använder så det står ju inte precis hel rätt mot hur du beskrev det skall stå men det är i närheten. Men använder den gamla bilden i alla fall då jag inte hunnit ut till verkstaden och tagit nya, vill bara ha koll på om jag är med på dina noter helt om hur du menar eller om jag fattat nått fel.

Bifogat

• ny mall2.JPG
    ny mall2.JPG
    144.2 KB · Visningar: 95
Last edited:
Tack det där var verkligen mycket hjälp, då var vi helt rätt när vi trodde att det var hålen som är TDC på kamaxeln.

Men med risk för att verka jävligt korkad så tänker jag ändå fråga så jag är helt säker.

Man räknar 1:an och 4:an som dom yttersta kolvarna på cylindern.

Står loberna ungefär som jag har dom nu i mot varan på det jag kallar 1:an det som jag har på fotot och i från varan på den motsvarande ända på kamen och man har hålet rätt så man kommer åt att dra topplocksmuttrarna med 6ans insexnycket som jag gjort så skall man bara spänna kamkedjan helt spänd på utblåssidan om jag får kalla det så och sen skall den passa rakt i dreven pänd över till nästa axel nita ihop den och sedan spänna den på insugssida med kamkedjespännaren.

För mig personligen så verkade det ju mest logiskt att man bygger på det viset så man kan dra topplocksmuttrarna med 6:ans insekts som du sa när kamaxeln var i sitt nolläge, dock är allt så logiskt och genomtänkt byggt på den här motorn, tex upp och felvända vevstakbultar om jag får bestämma som bara krångla till det som satan när man skulle momendra gick ju inte ett göra på plats som det går på kawan.
Jaja det är ett gammalt problem jag löst med lite fantasi men det hör inte till det väsentliga nu precis men skall absolut köra på ditt tips, det verkar ju jäkla vettigt.
Känns som du har koll på vad du snacka om.

Nu är det ju gamla bilden jag använder så det står ju inte precis hel rätt mot hur du beskrev det skall stå men det är i närheten. Men använder den gamla bilden i alla fall då jag inte hunnit ut till verkstaden och tagit nya, vill bara ha koll på om jag är med på dina noter helt om hur du menar eller om jag fattat nått fel.

Cyl. nr 1 räknas längst bort från vänster <=, där loberna pekar mot varann, 4:an (cyl. längst till höger), pekar dom ifrån varann dom längst till höger. Och som "A" skriver e oki. (Det är som kolvar och kammar e inställda nu, 4:an som tänder och 1:an väntar på att insuget oppnar å hällsar bränsleluftblandning välkommen till fyrverkrifest).

Det man måste skilja på med märkningen e T tändmarkeringen som INTE är TDC (kolv i övre dödpunkt). Tändningsmarkeringen ligger x-grader före kolv 1-4 e i topp. Och så finns varianter där tändmarkering finns för cyl. 2-3. Så de lönar sig å kolla med en mejsel el. penna som man känner av kolvarnas läger genom tändstiftshålena som "A" påpekar oxå :tummenupp.

Sedan som du säger så hålla kedjan spänd mellan vevaxel och den främre avgaskammen (pga att det är dragparten där emellan) och kolla markeringarna står rätt. Sedan inställningen mellan avgaskammen och insugskammens drev. Å kolla att markeringarna stämmer.

Vill du vara överjävligt säker men kräver gradskiva å indikatorklocka så kan man kolla vid vilka lyft å gradtal de öppnar å stänger. Men tror de e överkurs :gnissla

Och jag har INTE ägt någon FZR what so ever, men fått lov å skruva dom iaf, men de var ett tag sedan. Och den enda osäkerhet ja känner e att de var ett tag sedan och dom ev. skillnader FZR och thunderrace moroten kan ha.

Fy fan vad jag blir osäker
Men eftersom båda ventilerna var lite öppna då så vart jag så jäkla orolig för att det också var fel, för jag tänkte att vetilerna borde ju va helt stängda när kolven är helt uppe.
Tänker jag fel?

Måste finnas nån vettig markering att gå efter, vägrar chansa. men skall ringa yamaha i Avesta i morgon finns en kille där som är sjukt bra på skruva yamaha så han lär ju veta tycker man.

Super meck i Avesta :hihi :hihi

Det är helt i sin ordning att ventilerna är lite öppna samtidigt.
Normalt är dom öppna ca 1mm i TDC

Kom ihåg att det är skillnad på Tändläge och Toppläge.

Tändläge brukar var märkt F= Fire
Toppläge märkt T= Top

Mats

Jag tackar så mycket sitter på jobbet just nu men i natt när jag kommer hem skall jag lägga upp lite bilder på hur jag tycker det borde vara så kan ni som har kunskapen kommentera om jag är rätt eller inte.

Men jag är inte blåst även om jag känner mig jävligt korkad just nu som inte fattar,man blir ju jävligt nojig då jag snackat med tre yamahaverkstädet och endast en som kunde ge ett halvbra svar men grejen är den att det finns tre möjliga markeringar på kamaxeln som skulle kunna va referenspunkt.
Valt den som jag tycker stämde bäst in på Pelle i i Avesta på Lundgrensmotor som verkar förbannat duktig och är jäkligt hjälpsam.

Jag fattar liksom hur ventilerna skall stå men det är den jävla markeringen som gör man hamnar precis rätt som är så jävla oklar.
Ställer som pelle vill så stämmer det inte med hur killen på lelles förklarade att dte såg ut som på sprängskissen.
Enligt han är jag ett halvt var fel på kammen då.
Nog gnällt nu, kommer bilder i natt så kan ni ge era kommentarer.

När detta är löst så skall jag lägga upp ordentliga bilder så andra slipper den här skiten om dom hamnar i samma sits.

Jag tackar så mycket sitter på jobbet just nu men i natt när jag kommer hem skall jag lägga upp lite bilder på hur jag tycker det borde vara så kan ni som har kunskapen kommentera om jag är rätt eller inte.

Men jag är inte blåst även om jag känner mig jävligt korkad just nu som inte fattar,man blir ju jävligt nojig då jag snackat med tre yamahaverkstädet och endast en som kunde ge ett halvbra svar men grejen är den att det finns tre möjliga markeringar på kamaxeln som skulle kunna va referenspunkt.
Valt den som jag tycker stämde bäst in på Pelle i i Avesta på Lundgrensmotor som verkar förbannat duktig och är jäkligt hjälpsam.

Jag fattar liksom hur ventilerna skall stå men det är den jävla markeringen som gör man hamnar precis rätt som är så jävla oklar.
Ställer som pelle vill så stämmer det inte med hur killen på lelles förklarade att dte såg ut som på sprängskissen.
Enligt han är jag ett halvt var fel på kammen då.
Nog gnällt nu, kommer bilder i natt så kan ni ge era kommentarer.

När detta är löst så skall jag lägga upp ordentliga bilder så andra slipper den här skiten om dom hamnar i samma sits.

Det är inga markeringar , Det är insexnyckeln som ska gå i

Om loberna står till synes tvärt om så vrid motorn ETT varv frammåt

Så blir det tvärtom ( kammarna går med halva varvtalet )

Har inte läst hela tråden, men har en fundering.

Kan du inte dra runt motorn, som du gör när man kollar ventilspelet.
Om du följer dom instruktionerna borde du se om dom har hamnat rätt.

Kollade ventilspelet idag på min thunderace motor.

Synd att jag inte såg den här tråden, då hade jag kunnat kollat på min motor.

Hade kunnat ge nästan vad som helst för bilder på hur ditt ser ut när det är ihop satt och få svart på vitt
Mitt problem har ju varit att jag inte har nitat kamkedjan än där av att jag inte snott runt och kollat om den är rätt.
Även om kedjelåsen inte är nå dyra så tänkta jag slippa beställa hem ett nytt om det går att undvika.

Angående insexhålen så har dom ju sagt på alla tre yamahaverkstäder jag ringt till att det inte är dom jag skall gå efter utan markeringarna.

Snacka om att man blir förvirrad då jag själv var inne på hålen först.

Undra om det är olika på FZR och Thunderacen med markeringarna och hålen vid kammen och folk blandar ihop? inte troligt men man vet ju aldrig eftersom alla är så säkra men inte säger samma sak,

Nu skickar jag upp mina bilder och även sidan från min servicehanbok så får ni kommentera nu.

Markeringen som han på Lundgrensmotor snackade om tror jag är den jag har ringat in med pilar dock svårt att få nån bra bild men gjort så gott jag kunnat.
Och då står loberna som syns på korten.

Ger det här en sista chans nu funkar inte det här så river jag ner min andra Thunderace jag har i garagert som är i orginalskick och jäkla fin.
Vill ju inte riva den om jag slipper men men ibland har nöden ingen lag.

Denna jag håller på med nu är ett byggprojekt då jag kom över en jäkligt billigt, dock kraschad men skall bli fighter om det blir som jag tänkt för dom som undra varför jag har två,
För övrigt så är en till salu billigt om nån är sugen om jag nu får ihop mitt fighterbygge utan skjutna ventiler vill säga.

Bifogat

• namnlös.GIF
    namnlös.GIF
    130.2 KB · Visningar: 83
  • ny komp 1.jpg
    ny komp 1.jpg
    161.1 KB · Visningar: 77
  • ny komp 2.jpg
    ny komp 2.jpg
    137.1 KB · Visningar: 79
  • ny komp 3.jpg
    ny komp 3.jpg
    153.1 KB · Visningar: 95
Last edited:
Tjena igen
De ÄR samma instruktion för FZR:n å Thunderracen, om man jämför.

Kolla min senaste inlagda bild.

Text översatt:
3. Check
Kamaxel inställningsmärkningen 1
Skall peka mot kamaxellageröverfallets inställningsmärkning 2
(tips, sikta syfta med att kolla i kammens längdriktning att kam-märkningen ligger för överfallets, med spänd kamkedja mellan drevet å vevaxeln givetvis med "T" för rätt markering i den lille inspektionsluckan)

Vevaxel inställningsmärkningen "T" 3
Skall peka mot den motsvarande FASTA markeringen 4

Om ej gör om!

I den manual du har står samma sak men referenserna är utbytta 1=a, 2=b, 3=c osv.

De borde vara en klockren instruktion hoppas jag

Hej

Kamnockarna kan/får inte peka mot varandra som dom gör i det här fallet.
Utan att se markerinar och streck på kammhjulen ser jag att nockvinkeln är fel.

Du ska backa avgaskammen och dra fram insugskammen.
Det syns ochså på hålen som Andersson beskriver. Han har helt rätt i sin beskrivning. Håler som synns vid dom yttre kamöverfallen.

Mats

Bifogat

• ny%20komp%202[1].jpg
    ny%20komp%202[1].jpg
    137.1 KB · Visningar: 52
  • ny%20komp%201[1].jpg
    ny%20komp%201[1].jpg
    161.1 KB · Visningar: 59
Fattar inte varför man inte kan märka upp lika bra på kamaxeln som det var gjort på vevaxelarna med ett T. då hade det ju varit barnsligt enkelt.

Jag litar på er vad ni säger även om det går i mot vad andra på yamaha sagt till mig nu på slutet, ni lär förstå att det blir jäkligt virrigt när man får olika bud och alla säger att just dom har rätt.

När auktoriserad yamahaverstäder säger gå inte efter hålen när dom kollar på sina ritningar, du SKALL gå efter markeringarna som jag fortfarande undrar vilken jävla markering dom surrar om.
Skall det var markeringar och inte hålen så borde det ju för i helvete va utmärkt ordentligt så det inte går att missa på en sån viktig detalj och när ni som skruvat med skiten säger gå i mot vad dom säger till dig och kör efter hålen, ja då blir det fan inte lätt.

Hur som bara för att vara 101 procent säker på att jag prickar helt rätt med kugggen så kommer jag riva och kolla på min andra Thunderace hur det skall va, då kan jag med all säkerhet sova gott även efter provstarten med.

Kan jag lika gärna passa på att göra ventilchek på den med när jag är igång då jag har tid eftersom vintern inte är slut än på ett tag.
Men varför jag stressad är för jag ville ha ut och testa fightern på isen men det får nog troligen vänta tills nästa år.

Kan jag bevisligen överbevisa yamahasnubbarnas version av det hela med bildbevis och så får folk fina referensbilder sen på hur det skall se ut så behöver andra som läser det här och håller på med samma sak här inte ens fundera över detta.

Varför har du kapat kamkedjan??

Jag kan denna motor i sömnen

Åkte 10 år med min yamaha harris med turbo , säkert 4-5 renoveringar per år

Har även gjort flertalet kundmotorer under samma period så jag överdriver inte om jag säger att jag satt ihop 100 motorer

Kamkejan ska sitta ihop när man börjar att lägga i avgaskammen

Detta gör man med motorn i tdc , Man kollar på hålen att det verkar stämma

Kammen vrids något bakåt när man drar överfallen , Här räcker det med att montera ett par överfall för att hålla kammen på plats

Sen lägger man i insugskammen man ser även till att hålla kedjan sträckt

Beräknar att även denna kam vrider sig lite när man drar överfallen

Stoppa i kamkedjesträckaren å låt den fjädra ut

Nu kan du baxa motorn ett varv å sen kollar du med insexnyckeln i TDC

Stämmer detta så monterar du resterande överfall och glöm inte kedjestyraren i mitten , Man får se till att denna inte spänner upp kedjan förmycket

Ibland kan man få lossa sträckaren å låta den låsa upp på nytt för att inte få vinande ljud pga för hårt spänd kedja

Peter

Varför har du kapat kamkedjan??

Jag kan denna motor i sömnen

Åkte 10 år med min yamaha harris med turbo , säkert 4-5 renoveringar per år

Har även gjort flertalet kundmotorer under samma period så jag överdriver inte om jag säger att jag satt ihop 100 motorer

Kamkejan ska sitta ihop när man börjar att lägga i avgaskammen

Detta gör man med motorn i tdc , Man kollar på hålen att det verkar stämma

Kammen vrids något bakåt när man drar överfallen , Här räcker det med att montera ett par överfall för att hålla kammen på plats

Sen lägger man i insugskammen man ser även till att hålla kedjan sträckt

Beräknar att även denna kam vrider sig lite när man drar överfallen

Stoppa i kamkedjesträckaren å låt den fjädra ut

Nu kan du baxa motorn ett varv å sen kollar du med insexnyckeln i TDC

Stämmer detta så monterar du resterande överfall och glöm inte kedjestyraren i mitten , Man får se till att denna inte spänner upp kedjan förmycket

Ibland kan man få lossa sträckaren å låta den låsa upp på nytt för att inte få vinande ljud pga för hårt spänd kedja

Peter

Hej du verkar ju vara jäkligt säker. är det ok om jag slänger i väg ett Pm med mitt nummer eller du skickar ditt så kan jag ringa dig.

:fyllisar ÄNTLIGEN!!!!!!:fyllisar

Tackar så jättemycket till alla som hjälp mig men särskillt stort tack till Anderson som är en grymt snäll och hjälpsam och som sagts innan förbannat skicklig på motorer.

Slänger upp en bild i natt efter kneget på resultatet

Ok nu kommer resulltatet

Jag kan ju börja med att säga att med facit i hand så har man ju varit en riktig jävla korkad idiot och känner mig sjukt trögfattad och bortgjord.
Kapa kamkedjan tyckte jag var ett måste men anderson sa att man inte behövde fundera som fan men när jag km på lösningen kkände man sig tokdum.
Var ju bara spårpluggarna för kamaxelöverfallen som satt i vägen men kopplade inte först att dom bara var att rycka ur så gick det hur fint som helst sen.

Det andra med snack om märkning och hål var ju också så jävla fjantigt, för det satt ett stansat hål som om man lägger det jäms med markeringen på kamöverfallen så stämmer det med hålen ner till topplocksmuttrarna.
Ett tränat öga hade väll sett det på en gång antar jag.

Kan bara skylla på att jag är jävla nybörjare på att mecka men med allt strul som varit nu så kommer jag nog kunna ställa kammar för resten av livet.

Dock ej startat motron än men den går då vrida runt så hoppas på det bästa:)

Bifogat

• 20090123065.jpg
    20090123065.jpg
    118.9 KB · Visningar: 54
  • 20090123068.jpg
    20090123068.jpg
    158.9 KB · Visningar: 53
  • 20090123070.jpg
    20090123070.jpg
    157.9 KB · Visningar: 58
Last edited:
Hej igen en lite följdfråga då jag är osäker på om det behövs och i så fall så hur mycket olja skall man hälla i vid utrymmet vid kamaxlarna innan man skickar på locket?

Du behöver inte hälla nån olja alls där...
Häll olja som vanligt i motorn sen kan du drar runt oljepumpen med borrmaskin och kolla så att det kommer olja över allt där uppe...

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!