J
För vevaxeln är då garanterat i sitt nollläge med T mot markeringen.
Har du läst vad jag skrivit?
Att T:et är mot markeringen betyder inte att första cylindern är i TDC!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
J
För vevaxeln är då garanterat i sitt nollläge med T mot markeringen.
Tack det där var verkligen mycket hjälp, då var vi helt rätt när vi trodde att det var hålen som är TDC på kamaxeln.
Men med risk för att verka jävligt korkad så tänker jag ändå fråga så jag är helt säker.
Man räknar 1:an och 4:an som dom yttersta kolvarna på cylindern.
Står loberna ungefär som jag har dom nu i mot varan på det jag kallar 1:an det som jag har på fotot och i från varan på den motsvarande ända på kamen och man har hålet rätt så man kommer åt att dra topplocksmuttrarna med 6ans insexnycket som jag gjort så skall man bara spänna kamkedjan helt spänd på utblåssidan om jag får kalla det så och sen skall den passa rakt i dreven pänd över till nästa axel nita ihop den och sedan spänna den på insugssida med kamkedjespännaren.
För mig personligen så verkade det ju mest logiskt att man bygger på det viset så man kan dra topplocksmuttrarna med 6:ans insekts som du sa när kamaxeln var i sitt nolläge, dock är allt så logiskt och genomtänkt byggt på den här motorn, tex upp och felvända vevstakbultar om jag får bestämma som bara krångla till det som satan när man skulle momendra gick ju inte ett göra på plats som det går på kawan.
Jaja det är ett gammalt problem jag löst med lite fantasi men det hör inte till det väsentliga nu precis men skall absolut köra på ditt tips, det verkar ju jäkla vettigt.
Känns som du har koll på vad du snacka om.
Nu är det ju gamla bilden jag använder så det står ju inte precis hel rätt mot hur du beskrev det skall stå men det är i närheten. Men använder den gamla bilden i alla fall då jag inte hunnit ut till verkstaden och tagit nya, vill bara ha koll på om jag är med på dina noter helt om hur du menar eller om jag fattat nått fel.
Fy fan vad jag blir osäker
Men eftersom båda ventilerna var lite öppna då så vart jag så jäkla orolig för att det också var fel, för jag tänkte att vetilerna borde ju va helt stängda när kolven är helt uppe.
Tänker jag fel?
Måste finnas nån vettig markering att gå efter, vägrar chansa. men skall ringa yamaha i Avesta i morgon finns en kille där som är sjukt bra på skruva yamaha så han lär ju veta tycker man.
Jag tackar så mycket sitter på jobbet just nu men i natt när jag kommer hem skall jag lägga upp lite bilder på hur jag tycker det borde vara så kan ni som har kunskapen kommentera om jag är rätt eller inte.
Men jag är inte blåst även om jag känner mig jävligt korkad just nu som inte fattar,man blir ju jävligt nojig då jag snackat med tre yamahaverkstädet och endast en som kunde ge ett halvbra svar men grejen är den att det finns tre möjliga markeringar på kamaxeln som skulle kunna va referenspunkt.
Valt den som jag tycker stämde bäst in på Pelle i i Avesta på Lundgrensmotor som verkar förbannat duktig och är jäkligt hjälpsam.
Jag fattar liksom hur ventilerna skall stå men det är den jävla markeringen som gör man hamnar precis rätt som är så jävla oklar.
Ställer som pelle vill så stämmer det inte med hur killen på lelles förklarade att dte såg ut som på sprängskissen.
Enligt han är jag ett halvt var fel på kammen då.
Nog gnällt nu, kommer bilder i natt så kan ni ge era kommentarer.
När detta är löst så skall jag lägga upp ordentliga bilder så andra slipper den här skiten om dom hamnar i samma sits.
Varför har du kapat kamkedjan??
Jag kan denna motor i sömnen
Åkte 10 år med min yamaha harris med turbo , säkert 4-5 renoveringar per år
Har även gjort flertalet kundmotorer under samma period så jag överdriver inte om jag säger att jag satt ihop 100 motorer
Kamkejan ska sitta ihop när man börjar att lägga i avgaskammen
Detta gör man med motorn i tdc , Man kollar på hålen att det verkar stämma
Kammen vrids något bakåt när man drar överfallen , Här räcker det med att montera ett par överfall för att hålla kammen på plats
Sen lägger man i insugskammen man ser även till att hålla kedjan sträckt
Beräknar att även denna kam vrider sig lite när man drar överfallen
Stoppa i kamkedjesträckaren å låt den fjädra ut
Nu kan du baxa motorn ett varv å sen kollar du med insexnyckeln i TDC
Stämmer detta så monterar du resterande överfall och glöm inte kedjestyraren i mitten , Man får se till att denna inte spänner upp kedjan förmycket
Ibland kan man få lossa sträckaren å låta den låsa upp på nytt för att inte få vinande ljud pga för hårt spänd kedja
Peter
Hej du verkar ju vara jäkligt säker.
...... så kommer jag nog kunna ställa kammar för resten av livet.
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |