Akut hjälp!!!! med bromsok

Jag skulle ha tagit isär och rengjort oken och inspekterat tätningarna. Det är väl stor risk att oken aldrig har blivit servade och då kanske det är värre än vad det var på min 8 år gamla båge. Jag gjorde rent oken med svinto och tätningarna med diskmedel då dom var oskadade.

Bifogat

• Bild 052.jpg
    Bild 052.jpg
    104 KB · Visningar: 101
  • Bild.jpg
    Bild.jpg
    109.1 KB · Visningar: 86
Hm, jaha... ok, så de går att ta isär dom. =)
får se om jag gör det imorgon... är ju rolig o pilla med hojen.
kostar de mycket om tätningarna skulle vara sönder, eller dammskyddet som folk snackar om. ja e jätte kass på att mecka saker som jag aldrig meckat med förut.

Hm, men om jag nu ren gör dom, bör jag väl ta ut att broms vätska ur oken? och sen dela dom.

hur gör man så att man får helt ny vätska i behållaren?
kan man trycka ur vätskan efter att man tagit bort oken?
hur gör man sen när man ska ha i ny vätska? blir det inte mycke luft i dom om all bromvätska är borta? och man bara häller i direkt i behållaren?.

kostar de mycket om tätningarna skulle vara sönder, eller dammskyddet
Lelles har renoveringssatser för mellan 100kr-600kr beroende hoj och placering. Fram är ju dyrare, så räkna med runt 400-500kr för dom fram om du beställer därifrån. Är säkerligen dyrare om du beställer från någon lokal firma.

Hm, men om jag nu ren gör dom, bör jag väl ta ut att broms vätska ur oken? och sen dela dom.
Jo, bromsvätskan lär ju tas ur oken, men det brukar lösa sig av sig själv när man skruvar isär dom :)

hur gör man så att man får helt ny vätska i behållaren?
För att få i ny vätska i behållaren ser man till att den gamla försvinner, antingen genom att hela tiden hälla på ny medans man luftar eller så kan man ju tömma ur hela systemet.

kan man trycka ur vätskan efter att man tagit bort oken?
Om du har oken borta, så trycker man ju ut all vätska om man trycker upprepade gånger på bromshandtaget.

hur gör man sen när man ska ha i ny vätska? blir det inte mycke luft i dom om all bromvätska är borta? och man bara häller i direkt i behållaren?.
Bara att hälla i vätska i behållaren och göra hela luftningsproceduren.

Last edited:
går det att få ut cylindrarna om man har råkan pressa in dom redan och tagit ur bromsvätskan? och tagit isär dom. :huvet dum som ja va.
Någon som kan svara lite snabbt. :)
Billar nämligen med dom nu...

Last edited:
Robban Nr1 skrev:
går det att få ut cylindrarna om man har råkan pressa in dom redan och tagit ur bromsvätskan? och tagit isär dom. :huvet dum som ja va.

Har ok från en GSX-R-750-02 med pump,slangar och allt för 1500kr (kolla om dem passar) så är det bara att köra sen 400mil. MVH Micke i sundsvall

Robban Nr1 skrev:
Du kan trycka ut kolvarna med tyckluft, var mycket fösiktigt! Du kan dra ut kolvarna om de är koppformade. Ta en tång och spänn käftarna mot kolvens insida och dra. Förse med käftarna med någon slags gummituta så att du inte skadar kolven, ex slangstumpar.

Teddy skrev:
Du kan trycka ut kolvarna med tyckluft, var mycket fösiktigt! Du kan dra ut kolvarna om de är koppformade. Ta en tång och spänn käftarna mot kolvens insida och dra. Förse med käftarna med någon slags gummituta så att du inte skadar kolven, ex slangstumpar.

Mina är inte koppformade, kan jag på nått sätt få ut dem ändå? Oken är isärplockade, utan tillgång till tryckluft. :va

grr..zzr skrev:
undvik att ha locket borta i onödan... det finns ingenting som suger åt sej fukt lika fort som bgromsvättska... å de e ju inte så bra.

Lambi! :tomten

Den är hydroskopisk och blandar sej med vatten, suger åt sej var väl kanske att ta i... :7peta

Muggen skrev:
Mina är inte koppformade, kan jag på nått sätt få ut dem ändå? Oken är isärplockade, utan tillgång till tryckluft. :va
Vanlig cykelpump kanske funkar. El. vattentryck från kranen. Täpp till anslutningen och tryck via öppnad luftnippel t.ex.
/u

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...