Akut hjälp!!!! med bromsok

Robban Nr1

Team Sajk
Gick med
29 Sep 2003
Hoj
kawasaki 636
Nu va det så att jag billade lite med bromsoken och så skulle jag göra så att dom fick lite jobba lite, för att se så att alla funkade som de skulle. men de gör dom inte!!! så när en cylinder fasnade så tröck jag extra och plopp! en annan hoppade ur och det började läcka en massa.... hm, va tror de e bromsvätska?. fort som satan med panik satte jag tillbaka cylindern. men sen efter det märkte jag att bromen inte funkade????.... aaahhh. va ska man göra? någon som vet? har försökt o lufta men inte satan händer det något. tar det jätte lång tid om det är mycket luft i den?

den vänsta funkar o lufta men inte på högra. de va höger sidan som ploppade ur.
men ingen av cylindrarna funkar på vänder eller höger när man trycker.
:4skrika :4skrika :4skrika :4skrika hoj jekel!

Snälla hjälp!

Robban Nr1 skrev:
Nu va det så att jag billade lite med bromsoken och så skulle jag göra så att dom fick lite jobba lite, för att se så att alla funkade som de skulle. men de gör dom inte!!!

Frågan är om oringarna i bromscylindrarna är skadade då det inte går att lufta dom.
Inget problem beställ nya O-ringar och dammskydd och montera dom så har du nya renoverade bromsar :tummenupp
Lättar än man tror att byta.

Swedie skrev:
Om du inte lyckas lufta själv, lämna in och få det luftat. Kan vara värt det.

Hm, jo men det alternativet tar jag sist... :)
Men när man luftar, locket av o nibbeln upp skruvad, samt att man har tryckt in bromshandtaget innan. sen gör man samma igen fast stänger nibbeln innan?

Tryck tillbaka in alla kolvarna, lufta med oken på plats eller se till att luftningsnipplarna är högst upp. Häll i bromsvätska och pumpa med handtaget.

Funkar det inte har du pajat nåt.

Chronic skrev:
Tryck tillbaka in alla kolvarna, lufta med oken på plats eller se till att luftningsnipplarna är högst upp. Häll i bromsvätska och pumpa med handtaget.

Funkar det inte har du pajat nåt.

Ok, ska ner o testa.... :3freak

Tryck in bromsvätskan bakvägen. Alltså genom luftnippeln. Då åker luften med upp i behållaren.

UrbanTiger skrev:
Du kan lufta i evighet eftersom du tömt ena sidan på bromsolja.

Bästa tipset är kanske att lossa bromsröret nere vid oket och sen pressa in kolvarna så mycket det går (utan att pluppa ur nått). Då får du bort mycket av luften förhoppningsvis. Sätt toillbaka bromsslangen sen. Sen är det bara att köra. Att handpumpa tar evig tid... använd en rationellare metod... finns många förslag om du söker på lufta bromsar.

Alltså, handtaget är en pump, ok? Ditt tips om att pressa in alla kolvarna för att slippa lufta...du måste ju in med vätska i utrymmet ändå, vad gör det då för skillnad om du pumpar luft eller vätska?

Jag tror inte det tar en evighet, kanske ett par minuter även om han tömt hela ena slangen och ok.

Race-mek är ju en sak, och säkert bråttom också. Men det verkade inte så stressigt för han...

Är nipplarna öppna och man har vätska så det räcker så är det bara att pumpa, speciellt om man är nybörjare typ

undvik att ha locket borta i onödan... det finns ingenting som suger åt sej fukt lika fort som bgromsvättska... å de e ju inte så bra.

pejon skrev:
Tryck in bromsvätskan bakvägen. Alltså genom luftnippeln. Då åker luften med upp i behållaren.

Hur får man in bromsvätskan i bippeln då????

jo jag har lyftat förut... men ser ut som jag får lufta i evigheter....
en cylinder vill inte in, den är som sten!.... kanske får testa o ta bort bormsslangen. men rinner det inte vätska då?

Robban Nr1 skrev:
Hur får man in bromsvätskan i bippeln då????

jo jag har lyftat förut... men ser ut som jag får lufta i evigheter....
en cylinder vill inte in, den är som sten!.... kanske får testa o ta bort bormsslangen. men rinner det inte vätska då?

Sportflaska med slang o buntband.

Kolla så kolven inte satt sig lite på sned då kärvar dom duktigt.

Ta bort slangen(ja det kommer rinna) och se om det hjäper mot den krävande kolven.

Ta sedan FÖRSIKTIGT en stor polygrip eller en tving MED mellanlägg så du inte repar oket och kläm mjukt så skall den nog komma in.

Last edited:
akta dej för att försöka pressa in cylindern.. då kan det repas på väggarna i oken.. smörj in cyllen med broms vättska å försök sakta.. går inte det så kolla så inte det kärvar pga nån rost elr nåt på sidorna.... akta dammskyddet.

UrbanTiger skrev:
Han får göra som han vill... jag suger hellst ner olja från behållaren med hjälp av en liten glasburk och två slangbitar.

Ditt sätt är precis lika rätt. Men han som frågar verkar inte ha det så lätt. Många råd ger sämre soppa, hoppas han efter mek igen sin MC kan stoppa.

( jävligt sömnig nu...)

Om du orkar och vågar lita på en främmande människa så kan du komma förbi mig så kan jag kolla på den. Eller om du hämtar mig (har ingen körbar bil just nu).
Bor i Hageby, och har en plats i ett garage där, som man kan skruva med enklare saker i!
Tyvärr vet jag inte var min avluftare ligger, men det går ju lika bra med slang ner i en flaska. :tummenupp
Bara att skicka ett meddelande via MSN, nästan alltid online (även om jag inte är inne för tillfället så sitter nog brorsan eller frugan framför datorn)!

Last edited:
Många bud :D Men som jag förstår har hojen ett par år på nacken och varför inte göra det ordentligt brom cyl kärvar vad jag förstår :va då bör man ju plocka isär oken.
Hade samma problem på bilen iof luftade till förbannelse inget hände problemat var att packningarna var otäta och sög in luft.
Bytte alla packningar i oken och vips nya bromsar funkar kanon än idag.

Tackar för alla svar! :Bugar
men jag gjorde som jag alltid gör.. hehe. pressade in den utan att tänka på vad som kunde hända... tror den klarade sig utan repor.
o pumpade som satan.... tag ju ett tag men den kom till slut. :banana
men hur har ni på era cylindrar?
min vänstra är alla 4 ganska ok, alla kommer när man klämmer... några segar väl... men men... på den högra är det nästan bara 2 som kommer.... är det något jag bör oroa mig för? jag har klämt in och ut nu ett tag så dom är lite smidigare nu.

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8