Akut hjälp! Avfettning helvete...

Alkalisk avfettning förstör ytbehandlingen på sving ram mm, undvik, hur man vet att det är alkaliskt vete fan dock, läsa och fråga borde räcka.

Petroliumbaserad avfettning för att ta bort asfalt, tjära etc.
Finns under benämningen KALLAVFETTNING. Spraya på och låt ligga några minuter. Du kommer se asfaltsfläckarna "rinna" av. Spraya med högtryck direkt på. Har du lite kvar kan du alltid spraya på avfettning en gång till. Låt det verka åter igen och om du tvättar hela hojen kan du nu schamponera bågen över alla ytor...de med avfettningen på sist. Men som varning..låt inte kallavfettningen ligga på för länge på matta plastytor..speciellt inte under solsken.
För att lösa den nu matta ytan...som någon annan sa..autosol! Har du vax hemma så kan du testa det innan du åker iväg o köper autosol.
Lycka till

Last edited:
WD-40
Grymt bra, löser alla dina problem:hihi

Använder ett medel som heter Tardis. Fungerar sjukt bra, löser limrester, tjära, ja allt men skonsamt mot lack.
Behöver inte sköljas av utan det dunstar bort.

När man har eloxerade delar så är det ph neutrala avfettning som gäller. Alkalisk och fälg rent är big NO NO.

Är det kasst så är det blir nått bättre med polering autosol etc. men bra blir det inte.

Har själv förstört fälgar alá 25tkr pga okunskap man lär så länge man lever.

Skulle själv tagit loss sving och lacket den. 1000kr så är det snyggt igen och sen kan man tvätta hur man vill.

Surt sa räven.

Jag har använt terpentin för att ta bort tjära och asfaltfläckar på hojen och bilen. Det fungerar garanterat utan att skada lacken. Dessutom är terpentin miljövänligt eftersom det finns naturligt i gran och därmed biologiskt nedbrytbart. Finns att köpa i de flesta affärer som säljer någon form av färg samt på Biltema. (Enligt grannen på landet fungerar terpentin även till att utrota getingbon. Täpp till utgångshålet med en trasa indränkt med terpentin så försvinner getingarna.)

Terpentin är ett medel som är naturligt nedbrytbart och skonsamt mot lacken. Terpentin har använts i svergie sedan lång tid till att blanda med trätjära.
På ostkusten runt roslagen har terpentin ofta används till att blanda ut trätjära till något som heter Rosalgsmahogny.
Använder du autosol har du garanterat förstört kromet. Innom båtbrachen används autosol tillsammans med rödsprit för att rubba upp gelcoaten/plastfärgen. Därefter vaxas ytan. Är autosol använt på plastdetaljer antar jag att ytan kan vaxas upp.

Last edited:
OK som gammal bilvårdare så säger jag så här.
1. alkalisk avfettning FÖRBJUDET på polerad aluminium mm
2. Petrolium avfettning ingen fara på aluminium

Grunregeln i kemins värd är lika löser lika.
Alltså mot asfalt och olja används diesel, fotogen, petrolium avfettning, bensin,
Mot växt safter, broms dam mm, är det så är det alkaliska medel som fälgtvätt, ajax, yes, kaukiksoda osv

petrolium löser fett eftersom det är utvunnet ur olja som är fett. det skadar inte aluminium.

ska du få svingen snygg igen så rekomenderar jag att du polerar med polermedel och avslutar med vax som ett skyddande lager.

OK som gammal bilvårdare så säger jag så här.
1. alkalisk avfettning FÖRBJUDET på polerad aluminium mm
2. Petrolium avfettning ingen fara på aluminium

Grunregeln i kemins värd är lika löser lika.
Alltså mot asfalt och olja används diesel, fotogen, petrolium avfettning, bensin,
Mot växt safter, broms dam mm, är det så är det alkaliska medel som fälgtvätt, ajax, yes, kaukiksoda osv

petrolium löser fett eftersom det är utvunnet ur olja som är fett. det skadar inte aluminium.

ska du få svingen snygg igen så rekomenderar jag att du polerar med polermedel och avslutar med vax som ett skyddande lager.

Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back