Akut funktionärsbrist till B-racet!

Ok om man råkar bli lite sen eller kan först från 10 o framåt, är man fortfarande aktuell som flaggvakt? Ska försöka men har lite jobbigt att hinna till 7:30, får ju starta ca 2 timmar innan så inte jättepoppis att gå upp kl 5 på morgonen o starta hojresan.
 
Ok om man råkar bli lite sen eller kan först från 10 o framåt, är man fortfarande aktuell som flaggvakt? Ska försöka men har lite jobbigt att hinna till 7:30, får ju starta ca 2 timmar innan så inte jättepoppis att gå upp kl 5 på morgonen o starta hojresan.

Självklart är du välkommen. Vi är glada att du dyker upp alls. Ring mig när du kommer fram bara så hittar jag dig och visar dig vart du ska! :)

PMar nummer.
 
Skjuts Nyköping/Oxelösund

Är det någon som har möjlighet att ta med en funktionär ner till Linköping på lördag morgon? Hon vill gärna åka med från Nyköping eller Oxelösund om någon åker därifrån eller åker förbi.

Sedan lite info alla som vill sova i klubbstugan tar med sig egen sovsäck och liggunderlag eller liknande vi står för huset att sova i. Egen handduk om man vill duscha alltså om man inte känner för att lufttorka. Mat står vi också för under tävlingarna.
 
Är det någon som har möjlighet att ta med en funktionär ner till Linköping på lördag morgon? Hon vill gärna åka med från Nyköping eller Oxelösund om någon åker därifrån eller åker förbi.
Tar bilen från Stockholm på lördag morgon (svinottan) så jag kan hämta upp i Nyköping. Är det någon mer från Stockholm (eller längs vägen Sthlm-Linköping) som vill åka med så är ni välkomna.
 
ska se till att dyka upp mellan 8 o 10 så ser ngn en blå förvirrad smurf utmed vägen till linköping, bli inte rädda det är bara jag :tungan
 
Hej! har anmält mig som funktionär nu i helgen. behöver dock lite vägbeskrivning. kommer söder ifrån. närmare bestämt jönköping
tacksam för svar mvh J
 
Hej! har anmält mig som funktionär nu i helgen. behöver dock lite vägbeskrivning. kommer söder ifrån. närmare bestämt jönköping
tacksam för svar mvh J

Kolla kartan på bilden. Snabbaste och enklaste vägen från E4. Följ kartan ända till skylten mot sviestad. Vägen till sviestad från åtvidabergsävgen är kantad av träd. När du svängt av mot sviestad från åtvidabergsvägen är det ca 500m sen ligger det på vänster sida. Är skyltat hela sista biten.
 

Bifogat

  • Lkpg-karta-sviestad.jpg
    Lkpg-karta-sviestad.jpg
    132.4 KB · Visningar: 60
Last edited:
Semi-pudel

Utveckla gärna... :va

Samling 7:30 utanför Café racer på lördag. Don't be late ;)

Ja, jag kan utveckla lite eftersom jag blivit rejält utskälld via PM.

Börjar med att beklaga att min lilla ironi inte gick hem.

Sedan är jag faktiskt uppriktigt ledsen att jag inte KAN komma ner och hjälpa till. Tro mig, jag har jobbat arslet av mig för att försöka frigöra mig från helgens inbokade saker för att kunna komma ner men nä, det har inte gått. Det nya jobbet sätter vissa käppar i hjulet för mig. Andra planer var redan inbokade när Patrik kontaktade mig första gången. Alx har jag inte haft någon kontakt alls med, trots att jag och resten av MCK Dalton-gänget borde finnas med på LMS's funkislistor... Fast vi känner oss inte riktigt välkommna i Linköping efter vår senaste session där nere när det gnälldes över att bl.a. undertecknad på söndagen till slut hade blivit förbannad över att alltid bara se ryggtavlorna på de som stod på postering ett, och förklarat det för dem... (är inte meningen att man ska täcka upp sin sektion NER i färdriktningen??)

Men för att komma till saken.

Jag tycker att detta att en så pass stor klubb som LMS behöver skrika på ett allmänt forum efter funktionärer, och kan acceptera vem som helst, belyser ett stort problem som vi har inom roadracingen idag. Vi har inte en väl fungerande funktionärs-organisation. Roadracingen idag är inte en helt ofarlig sport. Det går tokfort och det händer en hel del allvarliga saker på våra banor. Att vara banfunktionär ÄR inte lätt. Det är först nu, efter sex år på banorna, som jag börjar känna att vissa moment sitter. Andra känner jag mig fortfarande osäker på.

Att förvänta sig att en helt grön funktionär skall kunna se när det är på väg att hända grejer är att ställa för höga krav. Att kräva att dessa skall kunna agera snabbt, säkert (för både sig själva och förarna) och korrekt är också högt ställda krav. Att tro att en grön funktionär skall kunna alla flaggor och kunna använda dessa utan att behöva tänka är bara arrogant. När saker händer måste reaktionen i princip komma på reflex. Det finns inte tid att förklara i dessa lägen.

Med många gröngölingar på banan sänks säkerheten för förarna. Hur många gröna funkisar på en bana måste det till innan förarna gör som på STCC i våras?? Jag anser att de har rätt att kräva erfarna och kompetenta funktionärer. Skulle det accepteras att det var helt nyutbildade Röda-korsare i ambulansen (inget ont sagt om röda-korsare...)? Skulle det vara okej att ställa undertecknas om TL??

Att "lära upp er när ni kommer" är också fel metod. Ja, funktionärerna måste ut på banan för att lära sig men jag tycker inte att de skall ut som helt gröna direkt på en tävling.

Om vi jämför med de som kör på banan så har dessa gått en licenskurs och sedan varit tvugna att köra ett antal licensträningar innan de får börja tävla (rätta mig om jag har fel här...). Samma sak borde gälla för funktionärerna. De måste ut på licensträningar och liknande (typ BikeWeek) för att få grundläggande erfarenhet. På kvällsträningarna har man möjlighet att visa moment i ett lite lugnare tempo, berätta om vad som sker, förklara hur man ska tänka när man springer mot en fallen förare (löpvägar är inte lätt att lära sig), berätta om hajfenor och hjälmar och lukter och rök och sanering av olja, vatten och bromsvätska och en halv miljon andra saker.

Det är inte lätt att köra på banan och det är banne mig inte lätt att stå bredvid heller. Och det börjar bli akut att få till en centralt styrd funktionärsorganisation med specialister som kan ställa upp på ett flertal av våra banor.

Till slut vill jag bara tillägga att det behövs ett gäng till ERFARNA funktionärer nere på EM-racet på Gälleråsen i slutet av juni. Alx, har inte sett ditt namn på listorna... Kontakta Lena, det finns plats för dig också.
 

Till slut vill jag bara tillägga att det behövs ett gäng till ERFARNA funktionärer nere på EM-racet på Gälleråsen i slutet av juni. Alx, har inte sett ditt namn på listorna... Kontakta Lena, det finns plats för dig också.

Jag viste inte ens att ni behövde funkisar. Jag kommer antagligen att vara på plats om R1000 ska köra, jag vill gärna ha tid att hjälpa min kille när han kör men ställer naturligtvis upp som till exempel startfunktionär eller liknande om det behövs.

Jag har ingen aning om vem "Lena" är men om jag får hennes mail eller liknande så tar jag kontakt med henne.

Jag ber om ursäkt för att jag gör ett så himla dålig jobb som funktionärsansvarig för LMS. Vi får väll se vad förarna tycker efter tävlingen.
 
Nu tycker jag att det verkar vara lite många missförstånd och onödigt sårade själar. Lime menar inte ilal och säger inte att Alx gör ett dåligt jobb utan vill poängtera att funkisarna är för få och får för lite backning genrellt. Att det sedan blev B-racet som fick ta smällen är en sak men det är nog inget personligt mot Alx eller någon annan i LMS.
Det vore ävl toppen om Lime, Alx och Lena tex kan börja samarbeta istället för jag är säker på att målet är det samma. :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top