Aktuellt tema: -Hur vinterförvarar du?

Kallgarage

Jag kommer att ha min hoj i kall garage under vintern.
Det här med att man ska tanka hojen innan man ställer in den i kallgarage, hur mycket ska man tanka den? Ska det vara ~80% i tanken eller ska man fylla så mycket att det rinner över när man stänger tanklocket eller hur mycket ska man fylla egentligen? Ska man ha några tillsatser i tanken eller enbart blyfri 95 som gäller?
(Jag skaffade min första hoj i år)
Min hoj är luft/olje-kyld så det finns inget kylvatten att tänka på.

Verkar som det ska vara uppehåll och runt 10 grader idag så tänkte att jag skulle ta en tur om ett par timmar och avsluta med att tvätta och tanka hojen. Så jag hoppas på några morgonpigga SH:are som kan komma med vettiga svar. :)
 
Tvättar hojen och vaxar.
Byter olja så klart och kollar glykolen.
Kör hojen varm (2mil till garaget) och smörjer kedja.
Full tank och tömmer förgasare.
Höjer däcktrycket ett halvt kilo.
Lägger ett lakan över hojen.
En påse över avgasutblåset(kondens gör att ventilerna rostar)
Startar inte hojen för att det bildas kondens i avgasrör och bränslet som hamnar i oljan(vid kallstart) tar en stund att bränna bort.
Skall man tvunget starta hojen på vintern så bör man köra den några mil så oljan blir riktigt varm och all kondens försvinner.
Skall justera ventiler och mecka lite allmänt oxå.
 
Tvättar hojen och vaxar.
Byter olja så klart och kollar glykolen.
Kör hojen varm (2mil till garaget) och smörjer kedja.
Full tank och tömmer förgasare.
Höjer däcktrycket ett halvt kilo.
Lägger ett lakan över hojen.
En påse över avgasutblåset(kondens gör att ventilerna rostar)
Startar inte hojen för att det bildas kondens i avgasrör och bränslet som hamnar i oljan(vid kallstart) tar en stund att bränna bort.
Skall man tvunget starta hojen på vintern så bör man köra den några mil så oljan blir riktigt varm och all kondens försvinner.
Skall justera ventiler och mecka lite allmänt oxå.

Jag fick fan lite huvudvärk när jag ens tänkte tanken på o behöva bocka av den där långa listan!:D
Nä jag köpte ett gäng nya kåpor så ja slapp o tvätta sen ställde jag in henne i sovrummet och där vilar hon vackert nu!:)
 
Jag fick fan lite huvudvärk när jag ens tänkte tanken på o behöva bocka av den där långa listan!:D
Nä jag köpte ett gäng nya kåpor så ja slapp o tvätta sen ställde jag in henne i sovrummet och där vilar hon vackert nu!:)

Ja men det tar inte mer än en timme sen är allt klart, det kan man överleva.

Står hojen i sovrummet behöver man knappast oroa sej för kondens får jag hoppas..:D
 
den brukar förflyttas från vardagsrummet till sovrummet o tillbaka, just nu står den i vardagsrummet o jag bredvid o spelar motogp 08 :D
 
Tvättar o vaxar, fyller i mycket luft i däcken. Plockar ur batteriet o underhållsladdar det över vintern, hojen står i varmgarage.

O till er som har hojen i lägenheten: Det är fan kärlek det :D
 
Jag är inne på min första sesong med min Honda CBR 600 fs

Vad bör jag tänka på nu när jag ställer undan den?
 
Ställer ena hojen i ett varmförråd och andra hojen i ett cykelförråd utomhus precis som dom alltid står när dom inte används.
 
Tvätta hojen, byta olja och filter. Sedan in i varmgaraget och dra något lämpligt över det så den slipper få massa damm på sig.
 
Kawasaki Ninja

Nyputsad, kallgarage, helkapell och med varm kärlek!!

Det gör lite ont att hon ska behöva frysa i vinter, men hon har i alla fall fått ett kapell som plåster på såren eftersom jag inte kan ha henne här hos mig.
Denna vinter får hon stå ut med min varma kärlek genom att jag tittar till henne och klappar om henne :pannkyss .

Nästa år får hon ett eget varmgarage till vintern, än om jag kommer ha henne påställd året om och eftersom jag bor i Skåne :tungan så kommer hon inte "vinterförvaras" höst/vinter 2009...

Respekt till alla er som har hojen innomhus!! Det kan man kalla riktig design!!


 
Tankar fullt, kör de 6 milen till kallgaraget, kör in de och slår av den.
Fäller ner sidostödet, tar ut nyckeln och kliver av.

Stänger sedan dörrarna till garaget och öppnar som i Maj/Juni.
 
I ett varmgarage i sällskap med fyra bilar. Ca 23 grader i garaget, varmare än i min lägenhet. Nybytt olja, toppfylld tank och så brukar jag sätta en ctek på batteriet.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top