Aktiva studiomonitorer till köket?

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Hej Bullen,

Jag har tröttnat på att stereon i vardagsrummet inte hörs ordentligt i köket. Tänkte därför bygga ut med ett par aktiva högtalare och ställa uppe på kylen och sedan dra lågnivå från pre out på stärkaren in i köket. Vad rekommenderas? Har vi några studiorävar här med lite erfarenhet? Budgeten ligger runt 2k och jag kommer behöva två st monitorer. Har hittills funderat på ett par M-Audio AV40 Studiophile, verkar vettiga och priset är bra om man köper från Düskland. Eller ska man satsa på dyrare grejer?

Är ingen expert, men vad jag hört av folk som gillar välljud så är studiomonitorer inget att rekommendera för vanlig lyssning, dom är tydligen för avslöjande och får dåligt mixad/mastrad musik att låta som sheit.

Fast jag tror personligen stenhårt på att smaken är som baken... det är väl bara att prova om du inte får några starka argument som stöder min hear say :)

Precis som föregående talare skrev.. Du ska ha högtalare, inte monitorer

Monitorer ger ett så ärligt ljud som möjligt, och högtalare så bra ljud som möjligt

I studion så mixar och mastrar man till så bra ljud man kan i monitorer, och när skivbolaget kommer och lyssnar slår man på högtalarna

Last edited:
Är det så illa? Rätt många av modellerna jag kollar igenom påstås vara bra alternativ inte bara för studion utan även för hemmabruk, i barer osv. :confused:

Är det så illa? Rätt många av modellerna jag kollar igenom påstås vara bra alternativ inte bara för studion utan även för hemmabruk, i barer osv. :confused:

Nej så illa är det inte.. Men det finns ingen anledning att köpa monitorer till köket när du får högtalare för samma pris som låter bättre

Det här med monitor/högtalare ska du inte ta på alltför stort allvar det är egentligen ingen större skillnad, åk ner till butiken och lyssna lite och hitta ett par du gillar bara.

Jag skulle rekommendera ett par dfeldt Audioengine 2.
Synnerligen små men fortfarande väldigt kompetenta högtalare. Kostar Ca 2000/paret.

Det är onödigt att lägga allt för mycket på högtalare som man ska ha i köket. Tänk dig hur fetkladdigt allt i ett kök brukar kunna bli efter matoset som blir när man steker och så. Sedan tänker du dig att högtalarna är lika fetkladdiga invändigt. Vilka underverk tror du att det gör för ljudkvaliteten? :rolleyes:

Du kan istället köpa någon billig tvåkanalig förstärkare och två billiga högtalare till den. När du sedan tycker att högtalarna börjar bli allt för skitiga och jävliga kan du kasta bort de och köpa nya istället för att börja försöka rengöra de eller något.

Skillnaden är, precis som nämnt ovan, att studiomonitorer är gjorda för att återge ljudet utan färgningar. En högtalare under, säg, 20 000 kr byggs för att färga ljudet så det blir behagligt för lyssnaren.

I just 2000 kr-prisklassen tvivlar jag på att det är nån större skillnad dock men min erfarenhet är att man blir betydligt mer trött i huvudet av att lyssna på studiomonitorer än vanliga högtalare.

min erfarenhet är att man blir betydligt mer trött i huvudet av att lyssna på studiomonitorer än vanliga högtalare.
Och om man då lyssnar på sina gamla moggiga mp3or, musik från Spotify eller någon streamad webradio så kommer man att bli lite mosig i skallen?

Och om man då lyssnar på sina gamla moggiga mp3or, musik från Spotify eller någon streamad webradio så kommer man att bli lite mosig i skallen?

Jag har aldrig provat om jag ska vara ärlig, enda gången jag lyssnar på studiomonitorer är just i studion och där är det ju ganska lossless hela tiden. Men ja, blir man trött i huvudet annars av komprimerad musik så blir man det troligen ännu mer om de lyssnas på i monitorer. Dock tror jag inte, som sagt, att det i 2000 kr-klassen spelar nån större roll.

Det finns ju aktiva högtalare som inte är tänkta till studio bruk. Studio monitorer är gjorda för att återge exakt den insignal dem får. Låter som en bra grej, men i verkligheten blir det ganska jobbigt att lyssna på. Till det det oftast dålig spridning av ljudet då det inte är att föredra i en studio. Det gör att du får nästan lika lite ljud i köket om du inte är precis där högtalarna spelar.

Ljudkvalitén är sällan en prioritet i ett kök enligt min mening.

Nu vet jag inte hur stort köket är, men jag skulle köpt en liten separat radio typ Tivoli Audio (Model One eller Two), Bang Olufsen (Beosound 5) eller någon billigare variant beroende på vilken budget du satt upp.

Ett annat coolt litet märke om man är lite intresserad av formgivning är Brion Vega. De har retro tv-apparater, stereo, och bordsradios. (Kolla bilder via Google.

Anledningen att ni tycker det är jobbigt att lyssna på monitorer kan vara att ni gör det i en studio där man lyssnar aktivt.

Verkar vara lite delade åsikter om detta. :/ Och det är inte så att jag är helt omedveten om att studiomonitorer har ett specifikt syfte och att de är gjorda för att spela så korrekt som möjligt i studiomiljö. Men i de prisklasserna jag letar i så tror jag knappast att man får sådana kvaliteter ur ett par aktiva monitorer (eller? känns mer som ett attribut för dyrare proffsgrejer), längst ner i budgetspektrat säljs dessutom monitorer som sägs vara utmärkta som ett par bättre datorhögtalare. Duger heller inte att lyssna på musik i eller? :confused:

Och det är väldigt frestande att bara behöva dra lågnivå från vardagsrummet. Stärkaren jag har idag är en tvåkanalare utan stöd för flera zoner, men med pre out, så ett par passiva högtalare i köket skulle i såna fall innebära att jag måste räkna in en stärkare i budgeten och det slipper jag gärna.. Ett separat ljudsystem i köket är heller inget alternativ eftersom stereon i vardagsrummet är kopplad till servern som står för all musik, problemet är som sagt att den inte hörs så bra i köket. Även om Tivolis produkter är väldigt läckra...

Verkar vara lite delade åsikter om detta. :/ Och det är inte så att jag är helt omedveten om att studiomonitorer har ett specifikt syfte och att de är gjorda för att spela så korrekt som möjligt i studiomiljö. Men i de prisklasserna jag letar i så tror jag knappast att man får sådana kvaliteter ur ett par aktiva monitorer (eller? känns mer som ett attribut för dyrare proffsgrejer), längst ner i budgetspektrat säljs dessutom monitorer som sägs vara utmärkta som ett par bättre datorhögtalare. Duger heller inte att lyssna på musik i eller? :confused:

Och det är väldigt frestande att bara behöva dra lågnivå från vardagsrummet. Stärkaren jag har idag är en tvåkanalare utan stöd för flera zoner, men med pre out, så ett par passiva högtalare i köket skulle i såna fall innebära att jag måste räkna in en stärkare i budgeten och det slipper jag gärna.. Ett separat ljudsystem i köket är heller inget alternativ eftersom stereon i vardagsrummet är kopplad till servern som står för all musik, problemet är som sagt att den inte hörs så bra i köket. Även om Tivolis produkter är väldigt läckra...

Det finns trådlösa aktiva högtalare för runt dom pengarna, kommer inte ihåg exakt pris och vilket märke men kan kolla det när jag kommer hem.

Stärkaren jag har idag är en tvåkanalare utan stöd för flera zoner, men med pre out, så ett par passiva högtalare i köket skulle i såna fall innebära att jag måste räkna in en stärkare i budgeten och det slipper jag gärna.. Ett separat ljudsystem i köket är heller inget alternativ eftersom stereon i vardagsrummet är kopplad till servern som står för all musik, problemet är som sagt att den inte hörs så bra i köket. Även om Tivolis produkter är väldigt läckra...

Nu kanske jag blir idiotförklarad men det du egentligen vill uppnå är att bara dra en kabel och ha möjlighet att justera volymen ute i köket...

Varför inte dra en rca-3.5mm som du pluggar in i ett par aktiva dator/mp3-högtalare modell hyffsade?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=241512
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=125301

Det finns trådlösa aktiva högtalare för runt dom pengarna, kommer inte ihåg exakt pris och vilket märke men kan kolla det när jag kommer hem.

Gör gärna det! :)

Nu kanske jag blir idiotförklarad men det du egentligen vill uppnå är att bara dra en kabel och ha möjlighet att justera volymen ute i köket...

Varför inte dra en rca-3.5mm som du pluggar in i ett par aktiva dator/mp3-högtalare modell hyffsade?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=125301

Nja, eftersom jag i såna fall tar signal från pre out på stärkaren så är det den som styr volymen. Vilket är kalasbra, tanken är ju att de ska lira tillsammans med stereon i vardagsrummet som ett komplement i köket. Och de monitorer jag kikat på är just typ datorhögtalare. Fast bättre och inte tillverkade av Logitech, företaget från helvetet.

PS: Idiot!

PS2: En kompis kommer över med ett par Fostex PM05 ikväll, ska laborera lite. Håll tummarna!

Last edited:
Vi har ett par trådlösa högtalare för 499:- från clas ohlson.

Det räcker till att lyssna på radiosporten eller lite musik när man lagar mat. Det lever om så mycket från spis/fläkt etc. ändå
Dessutom gör det inget om de går i golvet eller dränkas av rhode islandsås/stekflott.

Gör gärna det! :)

Nja, eftersom jag i såna fall tar signal från pre out på stärkaren så är det den som styr volymen. Vilket är kalasbra, tanken är ju att de ska lira tillsammans med stereon i vardagsrummet som ett komplement i köket. Och de monitorer jag kikat på är just typ datorhögtalare. Fast bättre och inte tillverkade av Logitech, företaget från helvetet.

PS: Idiot!

PS2: En kompis kommer över med ett par Fostex PM05 ikväll, ska laborera lite. Håll tummarna!

Dom var visst lite dyrare, 2995:- inklusive frakt.
JBL Control One 2.4G

http://www.jbl.com/resources/Brands...en-US/ProductInformation/Control 2.4G Lit.pdf

Nyheter
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma