Aktiva studiomonitorer till köket?

Nej så illa är det inte.. Men det finns ingen anledning att köpa monitorer till köket när du får högtalare för samma pris som låter bättre
Låter bättre? Ljudkvalité är extremt subjektivt.
Jag är övertygad om att TS skulle bli nöjd med de han har valt för den applikation han tänker sig.

Jahapp, efter en liten demokväll med ett par Fostex PM05 uppsatta i köket, och senare även i vardagsrummet som referens, så kan jag konstatera att det låter kalasbra. Krispiga på topp och tajt, fin bas. Sitter därför just nu och lägger en beställning på ett vita Fostex PM04 från Düskland. :yoparty

Jahapp, efter en liten demokväll med ett par Fostex PM05 uppsatta i köket, och senare även i vardagsrummet som referens, så kan jag konstatera att det låter kalasbra. Krispiga på topp och tajt, fin bas. Sitter därför just nu och lägger en beställning på ett vita Fostex PM04 från Düskland. :yoparty

Grattis till ett bra val av högtalare! De har väl bara balanserat in!?:va

Ville bara tipsa om/ifall ditt försteg bara ger obalanserat ut så går det fint att "jumpa" jorden och "kalla" signalen d.v.s stift 1 och 3 i en balanserad kontakt.:tummenupp och på det viset så går det fintfint att använda RCA/plugg istället!

Grattis till ett bra val av högtalare! De har väl bara balanserat in!?:va

Ville bara tipsa om/ifall ditt försteg bara ger obalanserat ut så går det fint att "jumpa" jorden och "kalla" signalen d.v.s stift 1 och 3 i en balanserad kontakt.:tummenupp och på det viset så går det fintfint att använda RCA/plugg istället!

Nope, stor monopropp vill de ha (ser det ut som), så det är ingen fara. :) Men tack för tipset. :tummenupp

Märks att folk är helt fast med vad som står i "handboken". Samma som det finns olika passiva högtalare med olika ljud(/ändamål) så finns det aktiva högtalare som är detsamma.

Exempelvis. En låtskrivare vill ju ha ett ljud som inspirerar han/hon till skrivandet vid datorn. Då vill ju inte denne ha det ärligaste ljudet du kan få tag på i marknaden. Jag själv som både skriver, producerar och mixar på min musikdator har ett par studiomonitorer jag tycker är precis lagom "ärliga" men som ändå ger ett inspirerande ljud.

Jag tycker det smartaste som skrivits här är följande: Dra till en affär och lyssna(kredd till den som skrev det). Det är det enklaste. Bli aldrig lurad av märke eller vad säljaren säger. Ta med dig några låtar du gillar och som du kan väl, sätt dig och lyssna igenom en eller fler av dem på olika högtalare. Det du tycker låter bäst är det du tar! EQ och liknande som finns på en stereo går att använda på aktiva högtalare också.

Om jag ändå måste ge ett tips så säger jag KRK Monitorer. Finns i från allt från ca 1 000:- st till 5 000:- st.
krk-vxt.jpg

Det finns trådlösa aktiva högtalare för runt dom pengarna, kommer inte ihåg exakt pris och vilket märke men kan kolla det när jag kommer hem.
Skippa trådlöst! 2000 är snålt nog till ett par aktiva högtalare läger du då till att dom ska skicka signalen trådlöst för samma peng kan du gissa ljudet..

Skippa trådlöst! 2000 är snålt nog till ett par aktiva högtalare läger du då till att dom ska skicka signalen trådlöst för samma peng kan du gissa ljudet..

Har själv inte hört dom jag länkade till, men tror nog dom duger bra i ett kök i alla fall.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT