Aktietråden

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Marbäck Halmstad
Hoj
3 st
Vad tror ni om HM? Har gått in tungt i den nu för nån vecka sedan. Nu dippar den 8kr innan rapport på onsdag. Nån smygläcka kanske?..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad tror ni om HM? Har gått in tungt i den nu för nån vecka sedan. Nu dippar den 8kr innan rapport på onsdag. Nån smygläcka kanske?..

Den har gått upp 40kr på 4 dagar före det! Nån smygläcka? Alvarligt talat är det nog bara brus.
HM är sällan fel i portföljen men med ett pe-tal närmare 30 finns det ju naturligtvis fallhöjd på en dålig rapport. Men aktien har nog historiskt sett oftast handlats till betydligt högre nyckeltal än så. Och direktavkastningen är i nivå med många bankräntor vilket brukar minska fallhöjden.

Och andra sidan ska man ALDRIG ligga "tungt". Riskspridning är underbart! Det finns matematiska och praktiska bevis för hur några högriskpapper med hög förväntad avkastning snabbt reducerar portföljens sväningningar(=risk) utan att minska den långsiktiga avkastningen. Är inte det underbart så säg?
 

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Marbäck Halmstad
Hoj
3 st
Håller med dig där att man ska aldrig ligga tungt i en och samma aktie, men nu köpte jag HM för att behålla på lång sikt. Även om jag har HM som mitt största innehav så känns det rätt bra. Känns som hyffsat säker jämfört med många andra. I den byttan platsar även ett gäng Björn Borg som legat i sedan länge. Har ju stigit några procent på två år..
Tog en liten chanspost med PVE nu oxå. Vi får se vart det bär av.
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Ahaaaaaa....... jag undrade hur i h-lvete den kunde sjunka 63% på 1 dag :näsblod

PEAB:NER MINDRE ÄN VÄNTAT EFTER UTDELNING OCH SPLIT-ANALYTIKER

STOCKHOLM (Direkt) Peabs B-aktie stängde på 204 kronor
på måndagen för att handlas till 74:50 kronor vid 10-tiden på
tisdagen. För att tolka kursen bör observeras att bolaget nu
handlas exklusive Peab Industri och dessutom efter split, 2:1.
"Det känns väl okej. Det är i linje eller strax över vår
gissning på 68 kronor på Peab-aktien, vilket vi även räknade
på för industridelen. Runt de här nivåerna känns väldigt
rimligt. Det är inom felmarginalen", säger en analytiker till
Nyhetsbyrån Direkt.
HQ Bank uppskattade i en analys daterad den 21 september
värdet på Peab Industri till intervallet 60-65 kronor. Det
skulle implicit ge ett värde på Peab-aktien mellan 69:50 och
72 kronor, sett till måndagens stängningskurs.
En tredje analytiker uppgav i sin tur värdet på
industridelen till 65 kronor på måndagen, vilket då skulle
värdera Peab efter utdelning och split till 69:50 kronor.
"Den föll lite mindre än väntat", är analytikerns
sammanfattande kommentar för Peab i inledningen av
tisdagshandeln.

Andreas Joons +46 8 736 56 69
Nyhetsbyrån Direkt
#CODES I/SE0000106205 S/CST C/PEAB C/PEAB-B C/SSE:pEAB C/SSE:pEAB-B
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
För några år sedan öppnade jag ett vp-konto och småsparade lite i ericsson.
Courtaget var på typ 200:- för varje affär så jag gick över till e-trade, men eftersom det kostade typ 89:- ändrade jag till aktiedirekt där courtaget kostar 9:-.

Jag har för längesedan sålt av ericsson och handlade istället med en massa andra småbolag såsom :bergstimber, mandator, opusprodox, sensystraffic, pa resuorces mm.

Gjorde väl en liten vinst på ca 15-20 tusen, sålde av och köpte motorcykel i somras.
Nu är portföljen värd ca 7000:- och består bara av ca 90% opus produx och resten bergs timber.
Jag månadssparar 500 till kontot och är nu mindre aktiv. Funderar på att ”glömma och somna om” och bara vänta.
Är man löneslav så är man. Men det är ju lite intressant att spara aktier.

Ska jag hålla opus under min dvala?
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
men menar någon att guld är en bra investering

not to bad


Under måndagen nådde guldpriset nya toppnivåer. Inte på 28 år har ett uns guld kostat så mycket som nu. Priset på guld närmar sig 800-dollarsgränsen."Guldet befinner sig i en stigande trend från förra veckan när priset gick över 750 dollar per uns. Samtidigt är dollarpriset nere och testar historiskt låga nivåer", säger Maria Malmqvist chef för marknadsanalys på CMC Markets till di.se.

En faktor som driver investerarna är rädslan att världsekonomin kommer att gå in i en recession.

"Fortsätter det att vara oroligt på börsen framöver så är det inte omöjligt att vi får se priset fortsätta stiga. Det råder ju också en viss inflationsoro och det gör att många placerar i guld istället för att ha pengarna på börsen."

En annan mindre faktor som talar för guldet kortsiktigt är att högsäsongen för bröllop börjar i Indien. Månaderna november och december sker de allra flesta indiska bröllop och då brukar det konsumeras mycket guld.

Klockan 18.00 kostade ett uns guld 756,4 dollar. Det är det högsta guldpriset sedan januari 1980. Det högsta guldpris som någonsin noterats är på 850 dollar per uns. Toppnoteringen sattes 1980.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
not to bad


Under måndagen nådde guldpriset nya toppnivåer.


Fortfarande helt irrelevanta fakta. Guld är en (1) vara/aktie/investering. Jämför det med t.ex Microsoft eller annan välmående enskild aktie och påvisa att det är en bra investering. Håller det då?

Ens jämfört med index i ett vettigt välmående segment känner jag mig ionte övertygad om att det skulle vara särskilt smart.

Att investmentbolagen satsar handlar väl mer om att eliminera förluster, än att göra några klipp. De tänker heller sällan så långsiktigt som guldargumenten hela tiden speglar mot.


Snillen spekulerar!
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Även jag sitter och funderar på om det är köpläge nu. Skulle vilja att Nordea sjunker lite så att man kan gå in och köpa lite warranter.

Men jag avvaktar.

Edit: Köpte NDA8C 125SHB för 51 öre.
 
Last edited:

RR-GSX-RR

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
Sukkia
Är det rimligt att börsen faller nästan 4% pga Ericssons överdrivna ras??

Ser det inte från en mörka sidan utan från den ljusa, börsen har ändå gått upp 3.8 % detta år och OMX HELA 150% sedan 2005.

Ingen ekonomi i hela världen kan bli starkare i all evighet. För eller senare så kommer det även djupa svackor. När kommer den till Sverige är frågan.....
 
Last edited:

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
"Upp 6.600 procent på Ericssonraset
2007-10-16 14:52


Upp 6.600 procent på en dag. Ägare av vissa så kallade säljwarranter i Ericsson kan räkna hem våldsamma vinster i spåren av Ericssons vinstvarning."

6600% :yoparty :D
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
nä, det beror ju mer på hur stora vinstkrav man har :)

guld står sig bra mot ex. Ericsson B -26,84 %


Känns som att det kunde vara tid att köpa ericsson. Någon som tycker annat?

"Upp 6.600 procent på Ericssonraset
2007-10-16 14:52


Upp 6.600 procent på en dag. Ägare av vissa så kallade säljwarranter i Ericsson kan räkna hem våldsamma vinster i spåren av Ericssons vinstvarning."

6600% :yoparty :D

Du ägde warranter eller?
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top