Airoh, bra hjälmar?

harn en öppningsbar airoth mathisse bekväm hjälm låter lite väl mycket om den men det är öppningsbar

Airohs hjälmar är kanon. Haft 3 stycken på rad nu. Väldigt bekväma.

Jag dammade av min gamla Matthise morse. Den har varit värd varje krona även om den nuförtiden är en aning stor invändigt. Det var min första hjälm så jag hade inte så bra koll på hur mycket stoppningen skulle flytta sig. Nu för tiden använder jag det som min höst&vinter-hjälm eftersom den rymmer en rånarluva. Min Shoei sitter för tight för att rymma en hjälmluva så det får blir Airoh'n tills det blir lite varmare igen.

När det gäller hur det låter beror det mer på vilken hoj man har och hur vinden träffar hjälmen. När jag hade min ducce lät min Shoei betydligt mer än min Airoh men nu när jag bytt hoj så är min Shoiei tystare....

Endast konfronterats med Airoh i crosssammanhang och de gör riktiga kanonhjälmar. Men då pratar vi om hjälmar för 5000:- inte billigt plastkrafs.
Deras hjälmar i övre segmentet är de lättaste på marknaden (950 gram) och några av de skönaste. Ska du köpa plasthjälm kan du köpa precis vad som helst, de är alla lika "bra".

tråden e 5 år gammal. En mupp uppade den så ni behöver inte skriva av er mer om era gamla hjälmar:tummenupp

Jag hade en Airoh, minns inte vilken modell det var. Den var helt okej passformsmässigt, men efter några månader var inredningen något tillplattad.

Var lite vindbrusig också. Men en helt okej extrahjälm. Jag köpte min utomlands när min "riktiga" hjälm blev stulen. Men jag köpte en ny "riktig" hjälm när jag kom hem.

Niclas

En Airoh Hjälm ST301, något att satsa på? Verkar få pinlock på köpet. Men är det någon som har en sådan som kan säga något om den?

Nu var inte just den modellen med i testerna men Airoh verkar ha lite blandade resultat.

Jag är ingen sån där kalenderbitare och tabellnerd, men jag tittade in på SHARP, och listade hjälmar med 5stjärnor, dom två första var i 500kr klassen och sen kom en hel radda för flera tusen.

Att en hjälm är dyr är ingen garanti för att den är bra, men att den är billig är väl oftast inte heller en indikation på att den är bra.

Istället för att sitta och läsa listor, åk runt bland handlarna, titta och kläm, PROVA hjälmen, kolla SEDAN upp hjälmen i SHARP's listor och se att den inte har lägsta betyg åtminstonde.

Först och främst ska den sitta bra på ditt huvud, sen ska den fungera bra med ventilation och vindbrus, sedan ska man tycka om utseendet (jag skiter i sånt).
När alla andra punkter är avklarade kan man kolla om man kan leva med det säkerhetsresultat den har fått i testerna.

En hjälm som får fullt betyg i testen är ju ointressant om den bara finns i mintgrönt och guldflake, om man nu inte råkar köra en hoj i dom färgerna.
Eller om den är för en huvudform som man inte har.

Last edited:
En Airoh Hjälm ST301, något att satsa på? Verkar få pinlock på köpet. Men är det någon som har en sådan som kan säga något om den?
Jag har haft några Airoh och dom passar min skalle jättebra och sen finns det ju så många coola utföranden av Airoh. Säkerheten skiter jag i då jag är 60 bast och kör ofta i ett skinnställ nästan 40 bast gammalt (jupp, inte fått någon gubbmage än). Damen köpte den här och så cool för henne ?

airoh-mc-hjalm-valor-mad-svart.jpeg

Jag är ingen sån där kalenderbitare och tabellnerd, men jag tittade in på SHART, och listade hjälmar med 5stjärnor, dom två första var i 500kr klassen och sen kom en hel radda för flera tusen.

Att en hjälm är dyr är ingen garanti för att den är bra, men att den är billig är väl oftast inte heller en indikation på att den är bra.

Istället för att sitta och läsa listor, åk runt bland handlarna, titta och kläm, PROVA hjälmen, kolla SEDAN upp hjälmen i SHART's listor och se att den inte har lägsta betyg åtminstonde.

Först och främst ska den sitta bra på ditt huvud, sen ska den fungera bra med ventilation och vindbrus, sedan ska man tycka om utseendet (jag skiter i sånt).
När alla andra punkter är avklarade kan man kolla om man kan leva med det säkerhetsresultat den har fått i testerna.

En hjälm som får fullt betyg i testen är ju ointressant om den bara finns i mintgrönt och guldflake, om man nu inte råkar köra en hoj i dom färgerna.
Eller om den är för en huvudform som man inte har.
Vadå Shart? Är det någon hemsida eller kan du länka den?

Det är min hjälm som jag lagt upp på annonssidorna. Kom förbi Tyresö o prova om du har lust. Den blev obehövlig när jag köpte hjälmen som du ser till vänster. (Och sen har jag ju tre andra liggande)

Airoh har jag kör med i 4 år o finns väll inget speciellt bra med den igentligen.

Fick huvudet att vobbla vansinnigt i högre fart. Ett fruktansvärt vindbrus, o det regnade in i den via ventilationen.

Men snygg var den.

Last edited:
Kollat lite hjälmar på xlmoto och bara funderar om dem här som är deras egna märke tydligen (osäker) Course hjälmar. Kan det vara något? Vill helst ha en som passar huvudet, airoh trycker lite konstigt tycker jag

Back