Aircombat någon som håller på?

GuW skrev:
2631638 Storleken på motorn bestämms av ursprungsplanets spännvidd, ofta är dom små kvicka .15 planen överlägsna dom större.
Hellcat är en populär modell som får ha den större motorn. (tror jag)

Men aircombat är inte riktigt nybörjarvänligt, man bör ha flugit ett tag, annars blir man bara lessen när helgens sjunde plan stryker med i en midair- collision.
(man har svårt nog att hålla sig i "combatzone" utan att hålla koll på motståndarna)

Det regnar frigolit och motorer när det går som hetast till.
När alla streamers är klippt kan man fortfarande få poäng för en "kill", vilket man lämpligen gör genom att med noskonen borra sig genom ett annat plan, det är inte alltid man går segrande själv ur en sån grej...

Depåliv kan dom redan med, IAF om man ska döma av modellflygvecka luleå jag var på (var där i fyra dagar) solstol och pilsner var obligatoriskt mellan flygpassen, men dom två värsta krashade ÅAS helikoptrar för åtskilliga tusingar den veckan, plus några flyplan.

En norrman satte sitt jetplan i asfalten också, inte heller helt billigt.

Då jag och kobbe är ena fenor på att lära oss så tar vi självklart en vecka eller två på det lokala fältet innan vi prövar vår lycka mot dom andra. Men själva grejen lockade mer än att åka runt och göra snygga loopar. Vi vill ha lite fart i det hela annars kommer vi tröttna på 5 min. Vidare vet man ju från RR världen att allt bara är en matrealsport och därför vill vi ju inte börja med nått som blir uppätet så fort vi visar oss. Kobbe envisas dock fortfarande med att han vill köpa en trainer (jäffla tönt :D ). Vilken kärra skulle du rekomendera och är det fortfarande os motorer som gäller? Jag har fått uppfattningen att .15 motorerna blir lite "klena" men så är det inte då?

björn

björn.e skrev:
2631652 Vidare vet man ju från RR världen att allt bara är en matrealsport och därför vill vi ju inte börja med nått som blir uppätet så fort vi visar oss. Kobbe envisas dock fortfarande med att han vill köpa en trainer (jäffla tönt :D ). Vilken kärra skulle du rekomendera och är det fortfarande os motorer som gäller? Jag har fått uppfattningen att .15 motorerna blir lite "klena" men så är det inte då?

björn

En trainer med .40 är ett sömnpiller för en erfaren flygare, men fullt tillräckligt för mig fortfarande.
Grabben min flög inverterade 8:or runt flygfältet medans jag fortfarande sket på mig inför varje landning, så inlärningskurvan varierar...
(det ska inte ens gå att flyga inverterat med trainern, men det var det ingen som talde om för honom, han var 11 år då)

Kika på varsin "Zagi", eller ännu heldre "Combatwing".
Låt er inte luras att dom är slöa för att dom drivs med elmotor, dom är snabba som satan (beroende på vilken elmotor man väljer) klarar alla manövrar och tål att crashas (combatwing tål peppar, det finns filmer på nätet)
Eller skaffa Correx (ser ut som wellpapp i plast) och vik ihop en egen Mugi.

Det finns ett flertal forum, svenskt modellflyg tror jag det ena hette, men annars har www.mft.nu massor av kul grejor.
Kolla in deras modell "The wing" eller "Typhoon"
Modeller med borstlösa motorer är oftast mycket vassare, men även dyrare.

Ni ska definitivt börja med elmodeller, annars står ni bara och flippar er trötta på en glödstiftare som bara tjuvstannar hela tiden.

Jag började med glödstiftstrainer, men jag kommer aldrig mer att äga en glödstiftsmodell, dom elektriska är bättre på alla sätt och vis.

Sök även efter en kille som heter Henrik Torphammar på nätet, han flyger 99% el, och det inte han kan göra med ett modellplan är inte möjligt att göra...
Hans filmer är underhållning på hög nivå.

Last edited:
GuW skrev:
2632122 En trainer med .40 är ett sömnpiller för en erfaren flygare, men fullt tillräckligt för mig fortfarande.
Grabben min flög inverterade 8:or runt flygfältet medans jag fortfarande sket på mig inför varje landning, så inlärningskurvan varierar...
(det ska inte ens gå att flyga inverterat med trainern, men det var det ingen som talde om för honom, han var 11 år då)
.

jo en trainer med 40 motor är ju en bra början när man lär sig grunderna. Men det blir bensinare, det blir dyrt om vi först ska skaffa el sen bensin. Tanken är ju att ha en motor osv som vi bara sätter i nya kärror vartefter vi smäller dom.
El är ju lite som tvåtakt och sen har jag själv ganska bra erfarenhet av bensinare. Men man ska ju inte måla in sig i ett hörn.

björn

björn.e skrev:
2632166 jo en trainer med 40 motor är ju en bra början när man lär sig grunderna. Men det blir bensinare, det blir dyrt om vi först ska skaffa el sen bensin. Tanken är ju att ha en motor osv som vi bara sätter i nya kärror vartefter vi smäller dom.
El är ju lite som tvåtakt och sen har jag själv ganska bra erfarenhet av bensinare. Men man ska ju inte måla in sig i ett hörn.

björn

KOLLA DOM HÄR FILMERNA http://www.combatwings.com/catalog/video_electric.php

Bensinare? Du menar glödstiftare (metanol ricinolja)
När man flyger combat har man 3-8 plan färdiga, med motorer och radioutrustning i alla, så köpa flera motorer lär du få göra ändå

Du kan inte flyga trainer med samma motor som du sen ska flyga combat med, kollade du priserna på vingarna?

Du kan ju fortfarande använda samma radiogrejor även om du börjar med en elkärra, som håller för en massa spontanlandningar.
Glödstiftsmodellerna går sönder när dom spontanlandar.

En el-vinge ÄR på alla sätt ett fullvärdigt flygplan, du lär dig mera på att flyga och krasha en sån (som bara studsar) än på att sitta med limtuben och försöka laga en glödstiftsmodell som har landat bara lite snett.

Jag gå så långt att jag säger att man kan INTE lära sig själv med en glödstiftare, utan då måste man gå i skola hos en klubb med dubbelkomando.

En elkärra kan man lära sig själv med, eftersom den tål att man misslyckas, den är inte lika farlig (en .15 glödstiftare är tung och har en roterande kniv där framme)

www.umearc.se har en massa billiga elektriska shockflyers/vingar som du kan lära dig allt du behöver för att sedan gå på en glödstiftsmodell.
Kostar från under femhundringen, kasta den när du är duktig nog att flyga
glödstiftare.

Combatmodellerna är dessutom bland det mest svårflugna somm finns, dom är ruggigt snabba och ostabila i luften.

TRO MIG!
Du måste börja antingen med en glödstiftstrainer, en stor jävel som flyger snällt och mesigt ELLER en elektrisk vinge/shockflyer som är betydligt lättare att flyga combatstyle med, annars kommar du att tröttna för att grejorna bara går sönder hela tiden

Last edited:
Håller med om att en elmodell kan vara bra att börja med, det finns även program till datorn som kan spara dig många tusenlappar i läropengar :)

Själv så köpte jag en pylonmodell (ett sånt plan som man tävlar i hastighetskörning runt en bana med) med en 40 motor i (har jag för mig iaf). Kanske inte det mest lämpliga förstaplanet men man vill ju ha lite fart också :D
Polaren som flygit förr hjälpte mig med landningar de första 3-4 gångerna men sen försökte jag mig på det också och det gick fint (ja planet höll iaf). Vi lyckades dock krocka i luften senare den sommaren så min vinge gick av ca 50 meter upp i luften varav planet spiralade sig ner i en åker, därefter skar vi ut en ny vingprofil (en snällare profil) med hjälp av en guitarrsträng som vi kopplade spänning på och drog den sedan genom ett cellplastblock. Nu har det dock inte blivit nå flyga på några år :/
Men ett pylonplan kan jag rekomendera, kostade ca en 500 + motor och servon samt radio, tar en stund att bygga men det gör ju bara att man är mer rädd om grejorna sen när de är klart.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg