Aircombat någon som håller på?

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Tjena då jag och min käre vän tröttnat på RR så vill vi börja tävla i nått annat. Efter en del surfande så har vi kommit fram till att Rc-flyg är lite roligt och då kan man ju tävla i Aircombat. Nu behöver vi ha tag på någon som kan ge lite tips på vägen. Så vitt vi har förstått måste man ha en .25 motor då, .15 blir lite för klen men vilken modell får man då bygga. Vart hittar vi ritning till detta osv...

björn

björn.e skrev:
2630997 Tjena då jag och min käre vän tröttnat på RR så vill vi börja tävla i nått annat. Efter en del surfande så har vi kommit fram till att Rc-flyg är lite roligt och då kan man ju tävla i Aircombat. Nu behöver vi ha tag på någon som kan ge lite tips på vägen. Så vitt vi har förstått måste man ha en .25 motor då, .15 blir lite för klen men vilken modell får man då bygga. Vart hittar vi ritning till detta osv...

björn
Här finns lite info som kanske kan vara ngt : http://www.aircombat.se/regler/regler-05.pdf

Chrille skrev:
2631116 Undras om modellflygar-Sverige är redo för RIKTIGT depåliv. Jag menar, ni vet ju hur man gör.... :D

Det kommer ju bli en hitt när man rullar in med räjsbussen slänger ut vingar,motorer,flygplan i en enda stor hög. Knäcker en bira och undrar vart i helvete fältet är :D

björn

björn.e skrev:
2631121 Det kommer ju bli en hitt när man rullar in med räjsbussen slänger ut vingar,motorer,flygplan i en enda stor hög. Knäcker en bira och undrar vart i helvete fältet är :D

björn

Min erfarenhet av modellflyg(jobbat med en sån där tok) är att de tar sin hoj på väldigt stort allvar. Undras om de har förståelse för att man måste leva också. Jag menar, blir det aktuellt med övernattning så lär man snart skilja på män och möss...

Vaffan är det på din avatar??

Chrille skrev:
2631125 Min erfarenhet av modellflyg(jobbat med en sån där tok) är att de tar sin hoj på väldigt stort allvar. Undras om de har förståelse för att man måste leva också. Jag menar, blir det aktuellt med övernattning så lär man snart skilja på män och möss...

Vaffan är det på din avatar??

Vi tar ju med rusta-tältet slivertajpar i hopp det efter senaste drabbningen...Jo jag tror dom kommer att uppskatta oss i "depån" :D

Avaraten ja...det är en rökgaskanal syns inte det :D

björn

björn.e skrev:
2631133 ...

björn

Precis det jag trodde. Ritar sån skit. Var bara lite förvirrad över sammanhanget...

Jag vill osså vara med.... nu måste jag byta...

björn.e skrev:
2631133 Vi tar ju med rusta-tältet slivertajpar i hopp det efter senaste drabbningen...Jo jag tror dom kommer att uppskatta oss i "depån" :D

björn

Ni är ju helt otroliga! Inget flygplan fören jag har fått min enduro har jag ju sagt! :mad:

Sen kan jag kanske tänka mig att skaffa flygplan och vara med i eran skvadron om jag får... :tungan

/Regeringen

Chrille skrev:
2631171 VARFÖR ska vi ha rökgaskanaler på avataren egentligen:va

för att det är garanterat ingen annan som har det :tummenupp Går dinna luringar in till någon skrubber där eller?

björn

Alx skrev:
2631165 Ni är ju helt otroliga! Inget flygplan fören jag har fått min enduro har jag ju sagt! :mad:

Sen kan jag kanske tänka mig att skaffa flygplan och vara med i eran skvadron om jag får... :tungan

/Regeringen

phjuuu :tungan om du nu fortfarande tror på illusionen att du bestämmer så är det dags att revidera gumman, jag kan ge honom nått du aldrig kan :D :arsele

björn/rebellen

Last edited:
björn.e skrev:
2631254 för att det är garanterat ingen annan som har det :tummenupp Går dinna luringar in till någon skrubber där eller?
....

Nope, varmluftkanaler för att ge pannor renare förbränning. Är med och bygger om befintliga anläggningar och ibland blir det riktigt trångt. Luringen är mycket värre än den ser ut IRL....

Varför trött på RR. Dax för något nytt bara?

Chrille skrev:
2631310 Nope, varmluftkanaler för att ge pannor renare förbränning. Är med och bygger om befintliga anläggningar och ibland blir det riktigt trångt. Luringen är mycket värre än den ser ut IRL....

Varför trött på RR. Dax för något nytt bara?

till en vanlig luftförvärmare alltså (prim/sec luft eller bara primär) ? eller har ni kommit på något smartare:va Är väll alltid trött på RR men lika fullt fan sittar man ju där i vår och ska försöka åka runt runt...just nu är det problem att hitta en vettig hoj.

björn

Chrille skrev:
2631334 Mina uppdragsgivare(uppfinnarna) hävdar att vårt system är bäst i världen :rolleyes:
http://www.moboteceurope.com/?id=238

MEn vaddå, ska ni köra RR OCH flyga modellflyg? Hur får ni tiden att räcka till??

Då är jag med på vad du styr med, oftast hävdar ju alla tillverkare att dom är just...världsledande :D

ja det ska väl gå att få ihopp det tror jag. Jag har ju flugit ett par gånger när jag var 15, kobbe har ju ingen vana så jag tror vår kariär kommer att vara kort men hård :D Mest kommer vi få bygga kärror men det finns väl inget som inte lite slivertajp kan fixa. Värst verkar det ju vara med den där licensen men å andra sidan kan det ju inte vara svårare än att ta en RR license :D

björn

björn.e skrev:
2631254

phjuuu :tungan om du nu fortfarande tror på illusionen att du bestämmer så är det dags att revidera gumman, jag kan ge honom nått du aldrig kan :D :arsele

björn/rebellen

Visst gubben. Så ja, ta inte i så du spricker! :tungan

björn.e skrev:
2631353 Då är jag med på vad du styr med, oftast hävdar ju alla tillverkare att dom är just...världsledande :D björn
Sitter du på en panna med utsläppsproblem så säg till så ska jag se till att ni får veta mer om världens bästa OFA-system :D

björn.e skrev:
2631353
ja det ska väl gå att få ihopp det tror jag. Jag har ju flugit ett par gånger när jag var 15, kobbe har ju ingen vana så jag tror vår kariär kommer att vara kort men hård :D Mest kommer vi få bygga kärror men det finns väl inget som inte lite slivertajp kan fixa. Värst verkar det ju vara med den där licensen men å andra sidan kan det ju inte vara svårare än att ta en RR license :D

björn

VA?? Ska dom ha licens för att kriga med dyra leksaker?? Det var ambitiöst. Jaja,Kobbe snackar väl ikapp ditt försprång i rutin på nolltid... :)

Chrille skrev:
2631359 Sitter du på en panna med utsläppsproblem så säg till så ska jag se till att ni får veta mer om världens bästa OFA-system :D

VA?? Ska dom ha licens för att kriga med dyra leksaker?? Det var ambitiöst. Jaja,Kobbe snackar väl ikapp ditt försprång i rutin på nolltid... :)

Nja vår panna blev ju klar 04- (två nya ska börja torkeldas till jul) och har ett ofa system som ingen fattar :rolleyes: bättre på den gammla tiden där man körde pannorna nu sitter det ju någon jäffla energiregulator och kör och det går ju bra ett tag...

Ja för helvete det var inte bara att dyka upp och slå dom på fingrarna men higsiderflyingcoorps kommer ju att domenera luftrummet över Sverige (alla fall ett par minuter :D ) Sen vet i fan om det blir så dyrt. 500 planet kan man ju räkna på det är ju inte ens 1/3 dels framdäck :D Radio, servon, motor osv kan man ju flytta från lik till nybygt. Sugen på att vara med?

björn

björn.e skrev:
2630997 Tjena då jag och min käre vän tröttnat på RR så vill vi börja tävla i nått annat. Efter en del surfande så har vi kommit fram till att Rc-flyg är lite roligt och då kan man ju tävla i Aircombat. Nu behöver vi ha tag på någon som kan ge lite tips på vägen. Så vitt vi har förstått måste man ha en .25 motor då, .15 blir lite för klen men vilken modell får man då bygga. Vart hittar vi ritning till detta osv...

björn

Storleken på motorn bestämms av ursprungsplanets spännvidd, ofta är dom små kvicka .15 planen överlägsna dom större.
Hellcat är en populär modell som får ha den större motorn. (tror jag)

Men aircombat är inte riktigt nybörjarvänligt, man bör ha flugit ett tag, annars blir man bara lessen när helgens sjunde plan stryker med i en midair- collision.
(man har svårt nog att hålla sig i "combatzone" utan att hålla koll på motståndarna)

Det regnar frigolit och motorer när det går som hetast till.
När alla streamers är klippt kan man fortfarande få poäng för en "kill", vilket man lämpligen gör genom att med noskonen borra sig genom ett annat plan, det är inte alltid man går segrande själv ur en sån grej...

Depåliv kan dom redan med, IAF om man ska döma av modellflygvecka luleå jag var på (var där i fyra dagar) solstol och pilsner var obligatoriskt mellan flygpassen, men dom två värsta krashade ÅAS helikoptrar för åtskilliga tusingar den veckan, plus några flyplan.

En norrman satte sitt jetplan i asfalten också, inte heller helt billigt.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg