björn.e skrev:
2630997 Tjena då jag och min käre vän tröttnat på RR så vill vi börja tävla i nått annat. Efter en del surfande så har vi kommit fram till att Rc-flyg är lite roligt och då kan man ju tävla i Aircombat. Nu behöver vi ha tag på någon som kan ge lite tips på vägen. Så vitt vi har förstått måste man ha en .25 motor då, .15 blir lite för klen men vilken modell får man då bygga. Vart hittar vi ritning till detta osv...
björn
Storleken på motorn bestämms av ursprungsplanets spännvidd, ofta är dom små kvicka .15 planen överlägsna dom större.
Hellcat är en populär modell som får ha den större motorn. (tror jag)
Men aircombat är inte riktigt nybörjarvänligt, man bör ha flugit ett tag, annars blir man bara lessen när helgens sjunde plan stryker med i en midair- collision.
(man har svårt nog att hålla sig i "combatzone" utan att hålla koll på motståndarna)
Det regnar frigolit och motorer när det går som hetast till.
När alla streamers är klippt kan man fortfarande få poäng för en "kill", vilket man lämpligen gör genom att med noskonen borra sig genom ett annat plan, det är inte alltid man går segrande själv ur en sån grej...
Depåliv kan dom redan med, IAF om man ska döma av modellflygvecka luleå jag var på (var där i fyra dagar) solstol och pilsner var obligatoriskt mellan flygpassen, men dom två värsta krashade ÅAS helikoptrar för åtskilliga tusingar den veckan, plus några flyplan.
En norrman satte sitt jetplan i asfalten också, inte heller helt billigt.