airbrush á hjälm

floodi

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2005
earth , europe , sweden , southsweden , Kalmar , S
Hoj
gul 03á
Polare till mig håller på med motivlack osv.
Nu vill jag att han ska lacka en hjälm åt mig ,
vad bör man köpa för hjälm ?
Har hört att vissa material i hjälmar o dyligt , inte tål färgerna.

Ni som har motivlackade hjälmar vad har ni köpt för hjälmar?

floodi skrev:
2195270 ...

det bör ju vara lättare för dig att köpa vilken hjälm som helst & tänka lite på vad du använder för färger ist ?

Eftersom det är olagligt att ens sätta en dekal på hjälmen så antar jag att det även är förbjudet att måla på den.

Vanliga plasthjälmar tar skada av att du lackar materialet. Köp en kolfiber/glasfiber hjälm ex Simpson Bandit hjälmarna som är av glasfiber går att lacka.

Var finns info om att det är olagligt att sätta dekaler på hjälmar? löjligaste jag har hört.

Spray skrev:
2195404 Eftersom det är olagligt att ens sätta en dekal på hjälmen så antar jag att det även är förbjudet att måla på den.

På min splirrans nya Arai sitter det dekaler från fabrik.
Utöver det kriminella tilltaget från de ondsinta japanerna monterade jag själv ett par olagliga dekaler (se här själva DEKALEN var olaglig, inte bara att jag monterat den). :tummenupp

Enligt vägverkets "föreskrifter" ( läs körskoleboken ) får man absolut inte sätta dekaler på sin hjälm! vet inte om den regeln är ny men torskade själv på den frågan på vv test. Men klarade mig i alla fall :yoparty

ghandi skrev:
2195424 Vanliga plasthjälmar tar skada av att du lackar materialet. Köp en kolfiber/glasfiber hjälm ex Simpson Bandit hjälmarna som är av glasfiber går att lacka.

Var finns info om att det är olagligt att sätta dekaler på hjälmar? löjligaste jag har hört.

Eskilsson skrev:
2195425 På min splirrans nya Arai sitter det dekaler från fabrik.
Utöver det kriminella tilltaget från de ondsinta japanerna monterade jag själv ett par olagliga dekaler (se här själva DEKALEN var olaglig, inte bara att jag monterat den). :tummenupp

Jag ska tipsa polisen om att du har en hjälm med klistermärken på hemma :hihi :7peta

inom racing får man inte ha några klisterlappar på hjälmen, tror inte att man får ha motivlackat heller igentligen, men de brukar gå igenom besiktningen..

Det REKOMENDERAS ("man bör ej") att ej sätta på dekaler eller dylikt på hjälmen, då div klister kan påverka olika material....men att det skulle vara förbjudet? Däremot kan ju ett tjurigt FB kanske anmärka om det händer något och de upptäcker att hjälmen är "stylad" ??? :va

floodi skrev:
2195270 Polare till mig håller på med motivlack osv.
Nu vill jag att han ska lacka en hjälm åt mig ,
vad bör man köpa för hjälm ?

Ni som har motivlackade hjälmar vad har ni köpt för hjälmar?

Skall inte vara några problem med glasfiberhjälmar iaf.

Jag tycker verkligen inte att någon utan kunskap ska skriva då resultaten kan vara förödande, nämligen en icke-funktionerande hjälm.

Du får väl helt enkelt höra med hjälmtillverkaren vad det är för material längst ut och sedan höra med en lackfirma om deras lack på något sätt kan lösa upp det gällande materialet.

HanneZ skrev:
2195455 Jag tycker verkligen inte att någon utan kunskap ska skriva då resultaten kan vara förödande, nämligen en icke-funktionerande hjälm.

Du får väl helt enkelt höra med hjälmtillverkaren vad det är för material längst ut och sedan höra med en lackfirma om deras lack på något sätt kan lösa upp det gällande materialet.

Med andra ord, köp en i glasfiber eller kolfiber för det är om enda som pallar att lackas.

Citat från MC-Boken (senaste)

Hjälmen ska vara SIS- eller E-Märkt. Du får inte måla hjälmen, inte göra hål i hjälmskalet och inte sätta på dekaler. (Dekaler som tillverkaren satt på är dock tillåtna.)

Edit: Letat lagtext men hittar ingen tyvärr.

Last edited:
Jag motivlackade en Arai Corsair.
Kolla upp att det är en duktig typ och be om referenser och prov på vad han/ hon har gjort.

Även om jag gjorde detta (kollade upp honom) så ser min hjälm ut som om jag haft den i 3 år (när jag köpte den ny för kanske fyra månader sedan) efter att han var klar.
Motivet var okej men sättet han lämnade tillbaka hjälmen på var katastrof. Den såg ut som om jag kört Dakar Rallyt i sandstorm med öppet visir och även efter timmtal av puts o kärlek och ett jäkla gnuggande så ser den skabbig ut på nära håll.

motivlacka å putsa hjälmar, hajjar inte.. det är omöjligt att hålla hjälmen fri från repor etc, hur gör ni? min far i backen hela tiden, allt ser ok ut förutom hjälmen
:3freak

http://www.tribaleye.net

En kille jag kan rekommendera, lite långt bort för dig men kan kanske vara värt det efter att ha läst va Nursey skrev in :)

plasthjälmar från fabrik, målas inte dom? tror bestämt ja sett mönstrade plasthjälmar i någon butik.... :tungan dom bör va förseglade med klarlack...alltså när man målar på den så påverkas inte annat...

MEN en REN OLACKAD plasthälm, bör man ta det lugnt med, men med dagens material så ska det inte va några problem, men som sagt FB å annat löst folk kan ju sätta sig på tvären..

kungko skrev:
2202723 plasthjälmar från fabrik, målas inte dom? tror bestämt ja sett mönstrade plasthjälmar i någon butik.... :tungan dom bör va förseglade med klarlack...alltså när man målar på den så påverkas inte annat...

MEN en REN OLACKAD plasthälm, bör man ta det lugnt med, men med dagens material så ska det inte va några problem, men som sagt FB å annat löst folk kan ju sätta sig på tvären..

Tror inte dom e målade, skulle tippa på att det är plastfolie (dekaler) som lagt på under ett lager klarlack.

ghandi skrev:
2202787 Tror inte dom e målade, skulle tippa på att det är plastfolie (dekaler) som lagt på under ett lager klarlack.

Mönster ja, men alla enfärgade hjälmar (utom svarta o vita solida färger) är lackade.
Det är därför dom mattsvarta hjälmarna oftast är lite dyrare än dom blanksvarta för dom är lackade (nu pratar jag om plasthjälmar, fiberhjälmar är alltid lackade)

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back