Airbagställ, storlek och funktion..

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag gillar att du har skjutit definitionen av att använda från att ha på sig när man kör, till hasa runt med i lecahavet :hihi
He he he, heter ju skyddsutrustning, inte fan behöver jag skydda något annat än ögonen sålänge jag sitter kvar på hojen och hjulen är i backen! :rofl
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Du måste inte ha abb, du kan köpa loss det direkt om du hellre vill det, fast jag köpte däck för pengarna istället, och annat skit :D
399 euro för direktköp. eller 120 om året i leasing.
Gillar ägande, kan bara sluta använda så slutar det kosta och ingen kan ta det ifrån mig....

Men, har du kört RST?
Hur tycker du det funkade?

Har du testat annat airbag?

Förresten, allmän fråga med, är det bara att riva ur själva enheten och använda som ett "vanligt" ställ om man skulle sabba innehållet eller är passformen beroende på att allt är på plats?


Ed.
Jäkla multiquote funkar inte för mig, därför spammande.....
 

Raderad medlem 61114

Guest
Ser ju ut som man kan handla sig ett system istället för hyra då, uppdateringar verkar ju ingå och 2års garanti......fan, 2år, inte säkert det håller så länge ändå! :hihi

Får nog kolla på ett iaf., se om det passar till att börja med, kommer ju inte stresshandla något nu i år om inget erbjudande dyker upp då.

Nu är jag lat och frågar istället men är det någon känd som kör i någon högre serie eller är det mer en ren "konsumentprodukt"?
Behöver ju inte vara sämre för det men de får väl lite mer data om det används tänker jag och det är ju inte ovanligt att det blir använt på högre nivå racing.
Nils Jadermark i Superbike köpte iaf ett RST i känguru nu efter hans senaste krasch. Men de er var nog ett Alpinestars som han kraschade med. Jari Tuivonen tror jag också körde RST.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nils Jadermark i Superbike köpte iaf ett RST i känguru nu efter hans senaste krasch. Men de er var nog ett Alpinestars som han kraschade med. Jari Tuivonen tror jag också körde RST.
Ah, ska kolla med Nils då och se vad han tycker. :tummenupp

Fast, jag tänkte kanske mer på någon större, internationell serie där tillverkarna sponsrar förarna.....typ vm, gp eller bsb osv. ....
 

Raderad medlem 61114

Guest
Ah, ska kolla med Nils då och se vad han tycker. :tummenupp

Fast, jag tänkte kanske mer på någon större, internationell serie där tillverkarna sponsrar förarna.....typ vm, gp eller bsb osv. ....
Ian Hutchinson
Isle of Mann TT
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Vill du ha "Track" så tillkommer 25€ / år. Första året ingår i priset på stället från RST. (gjorde 2022)
Återställningen är som att återställa en uppblåsbar flytväst.
Packa ihop och byt patron.
Det finns filmer på hur man gör.
Patronerna är rejält dyra, jämför med en sodastreamflaska t ex. Men det följer med en nippel så man kan pumpa upp blåsan och kolla att den är tät, det är bra.
Jag har bytt patron 5ggr på 2 år ;) .. så det kan jag :D
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Gillar ägande, kan bara sluta använda så slutar det kosta och ingen kan ta det ifrån mig....

Men, har du kört RST?
Hur tycker du det funkade?

Har du testat annat airbag?

Förresten, allmän fråga med, är det bara att riva ur själva enheten och använda som ett "vanligt" ställ om man skulle sabba innehållet eller är passformen beroende på att allt är på plats?


Ed.
Jäkla multiquote funkar inte för mig, därför spammande.....
Jag har bara testat HELD västen, först innanför mit väl inkörda Arlen ställ så då trodde jag att alla revbenen gått av för andas va inte att tänka innan jag lyckades krångla ner dragkedjan och POFF västen ploppa ur. Sen beställde jag ett MASS måttsytt för airbag som skall ha mera stretch, men ärligt tala så märkte jag ingen större skillnad förutom att nu viste man ju hur det blev och skulle bli. Bara trassla ner dragkedjan så kan man andas obehindrat igen. Men dom som tror och spekulerar i att revbenen skall gå av pga att man inte har rätt ställ och airbag innanför, dom måste va extremt klena i skelettet !

RST utan airbag ? ... vet ej, men tror den sitter med kardborre eller clips i så den går nog att pilla ur och använda traditionellt ryggskydd.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Sylvain Guantioli ?? Stavning? Använder RST nu.
 

Dr Schnell

Medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
RSV4R
Heliteväst testad... märkte inte om den löste ut men det tror jag nog. Hål... Förbrukad?
 

Bifogat

  • 20220826_145815.jpg
    20220826_145815.jpg
    3.8 MB · Visningar: 46

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Efter pratat med Nils och han godkänt RST så blev det ett sådant, fick rätt pris på detta så var bara att handla, han hade hårdtestat de några gånger med bra utgång så det verkar vara bra och hålla för några avåkningar även i lite högre hastighet.

Känguruvarianten blev det, väger enligt min väsk-våg 6,2kg, lite tungt jämfört med mitt gamla känguru utan airbag men inte så illa ändå, ca:1,5kg tyngre men hälften av den vikten är ju ryggskydd, med bröstplatta så är det bara 0,5kg tyngre, får väl banta lite då!

Passformen var bra på mig, känner mig lite "inpackad"på överkroppen men inte så det klämmer utan bara är fullt, blir nog bra när det är inkört och lite mjukare och även jag inkörd på känslan, kommer bli skumt att inte dra på sig ett ryggskydd då men en grej mindre att släpa runt på. :)

Abb då men får fundera på hur jag gör när det går ut till sommarn så nu är det bara att invänta våren då. . . . eller dra till varmare breddgrader!
 

Raderad medlem 61114

Guest
Efter pratat med Nils och han godkänt RST så blev det ett sådant, fick rätt pris på detta så var bara att handla, han hade hårdtestat de några gånger med bra utgång så det verkar vara bra och hålla för några avåkningar även i lite högre hastighet.

Känguruvarianten blev det, väger enligt min väsk-våg 6,2kg, lite tungt jämfört med mitt gamla känguru utan airbag men inte så illa ändå, ca:1,5kg tyngre men hälften av den vikten är ju ryggskydd, med bröstplatta så är det bara 0,5kg tyngre, får väl banta lite då!

Passformen var bra på mig, känner mig lite "inpackad"på överkroppen men inte så det klämmer utan bara är fullt, blir nog bra när det är inkört och lite mjukare och även jag inkörd på känslan, kommer bli skumt att inte dra på sig ett ryggskydd då men en grej mindre att släpa runt på. :)

Abb då men får fundera på hur jag gör när det går ut till sommarn så nu är det bara att invänta våren då. . . . eller dra till varmare breddgrader!

Tror du kommer bli nöjd :) Jag som är lite bredare och tjockare gillar passformen på det. Nästa ställ jag köper kommer bli RST känguru, det med koskinn jag har nu är väldigt tungt, men ibland får ekonomin styra.

1,5kg är väl inte mer än vad en separat airbagväst väger? Men ja asgött att inte riskera att glömma ryggskyddet ? Sist fick jag vända hem igen (tack o lov han jag bara komma ut på motorvägen) och hämta det.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tror du kommer bli nöjd :) Jag som är lite bredare och tjockare gillar passformen på det. Nästa ställ jag köper kommer bli RST känguru, det med koskinn jag har nu är väldigt tungt, men ibland får ekonomin styra.

1,5kg är väl inte mer än vad en separat airbagväst väger? Men ja asgött att inte riskera att glömma ryggskyddet ? Sist fick jag vända hem igen (tack o lov han jag bara komma ut på motorvägen) och hämta det.

Nä, 1.5kg är ok, och när jag lägger till bröstplatta och ryggskydd på det gamla så är rst bara 0.5 tyngre så det är likvärdigt plus vikten för airbagenheten.

Känns välgjort iaf., får väl se om det blir varmt då med allt jox runt överkroppen eller om det ventilerar som det ska.

Är ju lite "aggresivare" sytt, racestället, än de övriga enligt någon sida jag hittade, kan ha varit deras egen, så kanske du ska prova innan köp om du ska byta modell om du kanske behöver byta storlek med.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Nä, 1.5kg är ok, och när jag lägger till bröstplatta och ryggskydd på det gamla så är rst bara 0.5 tyngre så det är likvärdigt plus vikten för airbagenheten.

Känns välgjort iaf., får väl se om det blir varmt då med allt jox runt överkroppen eller om det ventilerar som det ska.

Är ju lite "aggresivare" sytt, racestället, än de övriga enligt någon sida jag hittade, kan ha varit deras egen, så kanske du ska prova innan köp om du ska byta modell om du kanske behöver byta storlek med.
Tror mitt är samma modell fast i koskinn. Jag tycker det ventilerar näst intill som vanligt.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tror mitt är samma modell fast i koskinn. Jag tycker det ventilerar näst intill som vanligt.
Var väl detta jag såg

"This suit is just Next Level. Cut slightly less aggressively than the V4.1, the Pro Series Airbag"


Om det är pro-series du har då, plus att känguru inte töjer sig som kossa så man behöver ha mer eller mindre rätt storlek från början.
Blir lite mjukare och mer följsamt men inte större, värt att tänka på. :)
 

Raderad medlem 61114

Guest
Var väl detta jag såg

"This suit is just Next Level. Cut slightly less aggressively than the V4.1, the Pro Series Airbag"


Om det är pro-series du har då, plus att känguru inte töjer sig som kossa så man behöver ha mer eller mindre rätt storlek från början.
Blir lite mjukare och mer följsamt men inte större, värt att tänka på. :)

Ja det stämmer. Men hur som så lär det hinna komma nya modeller innan det är dags för nytt då jag köpte mitt i somras och tänkte inte krascha nästa år heller ?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ja det stämmer. Men hur som så lär det hinna komma nya modeller innan det är dags för nytt då jag köpte mitt i somras och tänkte inte krascha nästa år heller ?

Tänkte inte jag heller i år men hejsan hoppsan så ligger man där igen! :hihi

Sista jag gjorde i år räknas dock inte, fattade inte att jag låg utan undrade vad det var för skrapande ljud, var visst bromsgreppskyddet som skrapade i backen, ska det väl inte göra...
Behövdes ingen airbag där ändå, låg ju redan nästan på asfalten när det släppte..
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Min elekronikbox har fått spunk.
Mailade in&motion och fick svar direkt, de ville ha en filmsnutt på uppstarten då den betedde sig underlig.
Svar direkt att de skickar en ny box direkt och info kommer om hur den jag har ska returneras, något om upphämtning tror jag.

Spunk = båda övre dioderna blinkar blått ett tag och sedan slocknar allt igen när jag startar boxen.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Så har jag testat då, vart väl odramatiskt och väldigt "mjukt" i landningen(från ca:45graders nedlägg enl log)vet ej om det hade behövts men det vet man ju först efteråt dock så är en sådan krasch jag gjorde det vanligaste när det går bra, framhjulssläpp precis när man går på gas efter bromssläpp.

Men Jävlar vad inpackad man blev, första tanken när det stannat och redan innan jag rest mig var "dra ner dragkedjan"!

Tryckte bra även efter jag öppnat men inte värre än man stod ut men behövde hjälp att få av stället över axlarna, satt lixom lite fast, luften går ju inte ur som på de dom kör med i GP. . .

Orkade inte krångla ur patronen direkt och hojen behövde lite vård så det var ingen panik, en timme efter kändes det som det var lika uppblåst som direkt efter krasch, 4 timmar senare var väl hälften kvar.
Stället klarade sig riktigt bra, sömmarna verkar ligga hyfsat skyddade och bra slitytor, dock drog det några revor på sidan ryggen något jag aldrig gjort tidigare, förmodar det beror på att man är uppblåst som en ballong. . .

Lätt att byta patron när man väl fått visat hur man lossar sladden Sen var det bara starta och köra igen.

Trösen på gelleråsen, gled sida till stopp i princip, iaf som jag minns det, inget tumlande alltså.

Det här var ju inget bra när det blir såhär odramatiskt att gå av, uppmuntrar ju inte direkt att hålla igen. . .

Betyg väl godkänt. ?
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top