Airbagställ, storlek och funktion..

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tja!

Börjar fundera på airbagställ nu när det ska bytas ändå, frågan är välja storlek.
Hur ska det sitta?
Hur mycket "luft" måste finnas för att "påsen" inte ska slå sönder något när den blåser upp istället för att skydda?

Vore ju trist om man skadar sig pga. airbagen istället för kraschen...:näsblod

Och, vilket är lättast av de som finns, känguru el. liknande, vikt är ALLTID en faktor!

Vilka tillverkare finns idag och erfarenheter om de tas gärna emot.
Blir ett ställ, inte separat väst om det blir något.

...osv, fyll på med "bra att veta" :tummenupp
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Stället ska sitta tight, det finns stretchzoner som ger med sig när airbagen blåser upp.
Alla större tillverkare har airbagställ som är bra, men olika filosofi ang hur bagen hanteras. Några måste skickas in efter en utlösnibg andra fixar ett par innan inskick och några kan man återställa och testa själv.
Om det är en airbag från in&motion så kostar det dig 1450€ om året för racebruk. I gengäld är västen billigare än några av de andra.
Jag valde RST med blandat Aussiekanin och kossa.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Har GIMoto i känguru. Strech i sidorna och det ska gå att ladda om själv. Ett airbag-ställ är mycket tyngre än ett utan.
 

Gesus

SFS YAOOOOOOOO!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Lala land
Hoj
Falu rödfärg
Har tre st i bekantskapskretsen som har trassel med sina tech air 10 som är alpinestars uppdaterade airbag.
Tar inte emot laddning, indikerar inte att det är igång, Får inte kontakt med appen

deras nya skinnställ görs inte för att passa tech air 5 längre som var en väst som sattes fast inne i stället och kopplades med en kontakt.

tech air 10 är mer som ett underställ som har airbag på fler ytor än gamla varianten men styrs via app och bluetooth.
Uppdaterade själv mitt ställ till ett som funkar med tech air 10 innan jag visste det men hoppas dom får ordning på problematiken tills att det kommer (dec 22)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Knappa 15 papp om året?! :jisses Vad får man för dom pengarna, helservice med happy ending efter varje race?
Neeeeeeejjjjjjjjjj.
145€ slant på en nolla där
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ok, lite att fundera på då alltså...

Ett med abonnemang känns sådär men å andra sidan så kostar väl alpinstars en 35 papp med väst och allt såååå..passar mig väldigt dåligt då så just alpinestars kanske inte är ett alternativ ändå.

Att det är tyngre än utan förstår jag, mer grejer väger ju, därför intresserad av vilket som är lättast av de. :)

Har ju bara koll på de "stora" märkena alpinestars och daniese, alpinestars har jag gått igenom ett utan påse och det var inte optimerat för min kroppsform, väldigt mjukt och fint skinn då men jävlar vad det slets sönder snabbt när man surfade lite asfalt...

Daniese har jag inte kört, har testat och även det sitter dåligt på min kropp, tjejen har kört de ett tag(utan bag då)och klagar lite på sömmarna och att skinnet är stelt och osmidigt, är väl mindre problem med ett i känguru förmodar jag men passformen då...

Berik-mallen passar mig perfekt men de finns väl inte längre som premium eller?
Har de ens airbag de som tog över namnet?

Kör just nu med ett berik tillverkat efter konkursen och mallarna är ju samma, skinnet och sömmarna håller även de som på gamla "orginalberik" när man går av så helt värdelösa är de nya ägarna av namnet inte men fan vet om jag skulle lägga "airbag-pengar" på ett otestat märke...

Gimoto, hur är de i kvalite och prisbild, är det abb där med?

Andra märken utan abb?

Har tittat lite på RST och priset lockar ju men inte abbet då.

Spidi någon? Är det ett airbagställ eller något mellanting mellan väst och ställ? vägde bara 480gram hela enheten stod det någonstans såg jag och det är ju inte mycket...

Tur det är lååångt till våren så man slipper stressa...
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag räknade såhär.
RST kostade mig under 15" eftersom jag hann köpa före senaste höjningen.
Första årets raceavgift ingick.
Så på 3 år har jag i runda slängar betalat 4100:- för elektroniken.
Då kan jag väla att sluta betala och fortsätta använda grejerna men inte få uppdateringar eller så får jag en ny elektronikenhet om det finns en sådan, och fortsätter betala.
Efter 10 år är jag uppe i vad ett itailienskt airbagställ kostar.
Att sedan RST passade min kropp hyfsat bra istället för alla de som för minimänniskor var ju viktigt.

Jag köpte till ett level2 ryggskydd från England för säkehets skull. I o f s inget fel på det som satt i men jag har gärna det bästa på mig.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Neeeeeeejjjjjjjjjj.
145€ slant på en nolla där
Men ändå, det blir en del pengar det också. Och vad händer om dom slutar med tjänsten, blir stället oanvändbart då? Nog för att allt har en viss livslängd, och inte kan användas för evigt, men det är ju ändå en ganska stor investering, och då plötsligt inte kunna använda den för att dom drar in tjänsten suger ju.
 

Jockokim

Ligger i sandfållan
Gick med
4 Jul 2020
Hoj
Mt09 2020, yzf-r1 2007
Har en polare som kör med RST på bana. Är själv inne på RST som nästa ställ och har läst på lite själv om tjänsten. Antingen väljer man att köpa loss airbag systemet direkt för ~400€ och använda fritt eller så får du möjlighet att betala €100 efter du haft abonnemanget löpande i tre år. Vad landar summan på då.. någonstans mellan 15-16 bananer, vilket ändå är helt okej för ett airbagställ om man ska se det så.
Alternativ tre är att fortsätta abonnera och få en ny enhet. RST ska väl använda In&Motion i alla sina airbag system så jag tror det är otippat att tjänsten dras in i första taget.

Mitt största frågetecken är storlekarna som bara fås genom bröstmåttet, känns lite udda men funkar det så funkar det :)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Eftersom man får oförändrad funktion om man väljer att avsluta abonnemanget efter 3 år så förmodar jag att de kan släppa på funktionerna i händelse av obestånd eller annan oförutsedd händelse. Det är ju en väldig massa system ute i omlopp både privat och bland tävlingsförare.
Men visst,liten risk finns ju.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Då kommer ju nästa fråga då, är det någon som använt sitt RST?

Hur håller det?
Ligger sömmarna så de inte slipas ner vid de vanliga lowsiders man gör?
Är det lätt att återställa för nästa avåkning?
Osv...

Kommer ju sannolikt använda mitt, har ju varit så fram till nu och ser ingen anledning till att just det skulle upphöra...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Då kommer ju nästa fråga då, är det någon som använt sitt RST?

Hur håller det?
Ligger sömmarna så de inte slipas ner vid de vanliga lowsiders man gör?
Är det lätt att återställa för nästa avåkning?
Osv...

Kommer ju sannolikt använda mitt, har ju varit så fram till nu och ser ingen anledning till att just det skulle upphöra...
Jag gillar att du har skjutit definitionen av att använda från att ha på sig när man kör, till hasa runt med i lecahavet :hihi
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Om det är en airbag från in&motion så kostar det dig 1450€ om året för racebruk. I gengäld är västen billigare än några av de andra.
ca 210:-/ månaden betalar jag för Track... beroende på hur svag kronan är.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Har tittat lite på RST och priset lockar ju men inte abbet då.
Du måste inte ha abb, du kan köpa loss det direkt om du hellre vill det, fast jag köpte däck för pengarna istället, och annat skit :D
399 euro för direktköp. eller 120 om året i leasing.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Men köper du loss får du inte uppdateringar, tror jag.
Min burk har fått två i år.
 

Jockokim

Ligger i sandfållan
Gick med
4 Jul 2020
Hoj
Mt09 2020, yzf-r1 2007
Då kommer ju nästa fråga då, är det någon som använt sitt RST?

Hur håller det?
Ligger sömmarna så de inte slipas ner vid de vanliga lowsiders man gör?
Är det lätt att återställa för nästa avåkning?
Osv...

Kommer ju sannolikt använda mitt, har ju varit så fram till nu och ser ingen anledning till att just det skulle upphöra...

Sett bra ut för polaren som invigt sitt RST ställ, på sin höjd for någon söm vid puckeln men annars höll det bra, även stretchen höll bra när västen utlöstes och det var tydligen rätt enkelt att återställa med en ny patron.


Men köper du loss får du inte uppdateringar, tror jag.
Min burk har fått två i år.
Tycker det ser rätt oförändrat ut. Jag kan tycka att det är skulle vara rätt skönt att slippa tänka på att man måste skicka tillbaka eller pröjsa för In&Box grejen om du byter ställ och inte vill abonnera på airbag funktionen. Men vi är alla olika!
1661209360726.png
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Du måste inte ha abb, du kan köpa loss det direkt om du hellre vill det, fast jag köpte däck för pengarna istället, och annat skit :D
399 euro för direktköp. eller 120 om året i leasing.
Vill du ha "Track" så tillkommer 25€ / år. Första året ingår i priset på stället från RST. (gjorde 2022)
Återställningen är som att återställa en uppblåsbar flytväst.
Packa ihop och byt patron.
Det finns filmer på hur man gör.
Patronerna är rejält dyra, jämför med en sodastreamflaska t ex. Men det följer med en nippel så man kan pumpa upp blåsan och kolla att den är tät, det är bra.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Sett bra ut för polaren som invigt sitt RST ställ, på sin höjd for någon söm vid puckeln men annars höll det bra, även stretchen höll bra när västen utlöstes och det var tydligen rätt enkelt att återställa med en ny patron.



Tycker det ser rätt oförändrat ut. Jag kan tycka att det är skulle vara rätt skönt att slippa tänka på att man måste skicka tillbaka eller pröjsa för In&Box grejen om du byter ställ och inte vill abonnera på airbag funktionen. Men vi är alla olika!
View attachment 475450
Ser ju ut som man kan handla sig ett system istället för hyra då, uppdateringar verkar ju ingå och 2års garanti......fan, 2år, inte säkert det håller så länge ändå! :hihi

Får nog kolla på ett iaf., se om det passar till att börja med, kommer ju inte stresshandla något nu i år om inget erbjudande dyker upp då.

Nu är jag lat och frågar istället men är det någon känd som kör i någon högre serie eller är det mer en ren "konsumentprodukt"?
Behöver ju inte vara sämre för det men de får väl lite mer data om det används tänker jag och det är ju inte ovanligt att det blir använt på högre nivå racing.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top