Airbag till hojen?

Hur kommer det sig att den blåser upp sig innan man krockar?
Hur känner den av att man kommer krocka?

Frågor, alla dessa frågor...
 
JoS skrev:
Hur kommer det sig att den blåser upp sig innan man krockar?
Hur känner den av att man kommer krocka?

Frågor, alla dessa frågor...
Funkar väl så att det sitter någon anordning som löser en kolsyrepatron eller så!
Dumt om man glömmer o koppla bort när man bara skall hoppa utav.
Då blire michelin gubbe :tomten
Dum lösning!
Med tanke på hur min handled ser ut idag så vill jag inte rulla nå mer när jag åker av vill gärna glida nästa gång!!!
 
Men hur vet kudden att den skall blåsa upp sig innan man smäller?
Dockan tar ju inte i något innan kudden blåser upp sig... :va
 
JoS skrev:
Men hur vet kudden att den skall blåsa upp sig innan man smäller?
Dockan tar ju inte i något innan kudden blåser upp sig... :va
SNÖREN eller andra utlösare!
Hur vet en skoter om när du rammlar utav?
Hur vet brinkens turbo moppe att det inte sitter någon kvar?
Hur vet en handgranat när den skall explodera? :7peta :hihi
Blev det klarare?
 
Last edited:
Inte så dumt ändå, om airbagen är rätt dimensionerad så att man inte blir en mänsklig studsboll. :hoppa Att den löses ut med ett snöre från hojen är väl ändå en helt OK lösning. Troligtvis krävs det väl ett ganska våldsamt ryck i snöret menar jag, och inte bara att man går av för att köpa glass.
 
Lindén skrev:
SNÖREN eller andra utlösare!
Hur vet en skoter om när du rammlar utav?
Hur vet brinkens turbo moppe att det inte sitter någon kvar?
Hur vet en handgranat när den skall explodera? :7peta :hihi
Blev det klarare?
Du har ju redan krockat om ett snöre skall utlösa kudden... Eller skall snöret som sitter i dräkten vara fäst i bakskärmen - så att om du glömmer bort den spränger kudden vid avstigning? :brinnerup

I en bil så sitter det sensorer i kofångaren (eller nått) som vid en krock skickar en impuls att utlösa krockkudden. Bilen har någon meter deformationszon att ta hand om krocken på så att kudden hinner blåsa upp sig. Eller?
På en hoj borde isf sensorerna också sitta långt fram för att låta kudden (som verkar vara mycket större än en bilkudde) få tid att blåsa upp sig. Var sitter sensorerna? Vid lyktan? Då borde det vara en sjujäkla laddning du har runt kroppen. Jag misstänker att de sitter i kläderna...

Jag har säkert fel, men berätta då hur den här grejjen fungerar. :va

PacMan skrev:
...och inte bara att man går av för att köpa glass.
Man få hoppas det. :hihi
 
JoS skrev:
Du har ju redan krockat om ett snöre skall utlösa kudden... Eller skall snöret som sitter i dräkten vara fäst i bakskärmen - så att om du glömmer bort den spränger kudden vid avstigning? :brinnerup
Bilar har även ett skydd som att bilen måste hålla över 30 tror jag för att det skall lösas ur! :tummenupp
 
Last edited:
Det blev nästan personligt det här med krockkudden efterssom jag inte fattade hur den fungerar så jag var tvungen att Googla lite. :)

I stay corrected. Det är ett snöre som utlöser kudden.
When the rider is ejected from the bike, the force on the cable triggers the pin that pierces the carbon dioxide cylinder, and the idea is that the weight of the rider's body will cause enough force for the breakaway connection to separate. Nu kanske inte det här är samma jacka men principen är nog densamma.
En länk och en länk till.

Det sitter tydligen en fet kolsyrepatron i jackan som skall blåsa upp västen.

Svaren finns på Internet. Det gäller bara att söka. :rolleyes:
 
JoS skrev:
Det blev nästan personligt det här med krockkudden efterssom jag inte fattade hur den fungerar så jag var tvungen att Googla lite. :)

I stay corrected. Det är ett snöre som utlöser kudden.
When the rider is ejected from the bike, the force on the cable triggers the pin that pierces the carbon dioxide cylinder, and the idea is that the weight of the rider's body will cause enough force for the breakaway connection to separate. Nu kanske inte det här är samma jacka men principen är nog densamma.
En länk och en länk till.

Det sitter tydligen en fet kolsyrepatron i jackan som skall blåsa upp västen.

Svaren finns på Internet. Det gäller bara att söka. :rolleyes:
Vad ju det jag försökte förklara o det utan o googla :tummenupp
Druckit för många öl till maten? :7peta
 
Det lät bara så otroligt knäppt. Det tycker jag fortfarande att det är. Knäpp lösning alltså.

Nope. Ingen öl. :(
 
JoS skrev:
Det lät bara så otroligt knäppt. Det tycker jag fortfarande att det är. Knäpp lösning alltså.

Nope. Ingen öl. :(
Jo kommer o bli så att man börjar o rotera o det e då man får spräckta ben i kroppen leder o annat :(
 
Gol Wing -först med Airbag orginalmonterat på MC
 

Bifogat

  • 6784448.jpeg
    6784448.jpeg
    10.9 KB · Visningar: 48
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top