Airbag - separat väst?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Tuono 1000 Factory BMW R1200S BMW F900XR
Fick skattebeskedet häromdagen - pengar i kassan - funderar därför på att skippa ryggskyddet i utbyte mot en airbag-väst.
Det finns en del skrivet om integrerade system i skinnstället, men jag vill gärna växla mellan "adventure"-stället och mina två skinnställ, allt beroende på hoj, väder och aktivitet.
De västar jag hittat (utan mekanisk koppling till hojen) är Dainese, Alpinestars och Held. Dainese saknar integrerat ryggskydd vilket de andra har. Held kräver abonnemang, men kostnaden över två år är ungefär samma för alla - Held blir dyrare därefter, men ger möjlighet till fortsatt uppdatering om man behåller abonnemanget ( verkar även ingå hårdvara där).
Finns det några här som har erfarenhet av de olika modellerna? Ex hur de passar innanför skinnställ

Lite info i den här tråden
Helite har en väst för utvärtes bruk med ECU istället för sladd.
När jag gick i valet och kvalet så räknade jag på vad en In&motionväst kostade med årliga avgifter och det blir på 3 år ungefär samma som en dyrare väst utan abonnemang.

Lite info i den här tråden
Helite har en väst för utvärtes bruk med ECU istället för sladd.
När jag gick i valet och kvalet så räknade jag på vad en In&motionväst kostade med årliga avgifter och det blir på 3 år ungefär samma som en dyrare väst utan abonnemang.
Jo, har läst tråden, men utvändig väst blir meckigt på äventyrsstället eftersom det är ganska stort och västen täcker alla fickor. Väst innanför tror??? jag blir mer praktiskt - vad som krävs verkar vara lite extra utrymme under stället, men det finns eftersom jag faktiskt blivit magrare med stigande ålder (trots många pilsner och en hustru som är grym på matlagning) :)

Till denna säsongen så köpte jag en alpinestar väst. Kört ca400 mil och det funkar bra. Mina krav var att skulle vara utan kabel som sitter på hojen. Och ville inte ha något abonnemang med månadskostnad.

Till denna säsongen så köpte jag en alpinestar väst. Kört ca400 mil och det funkar bra. Mina krav var att skulle vara utan kabel som sitter på hojen. Och ville inte ha något abonnemang med månadskostnad.
Vad har du för ställ? Skinn, textil? Hur tight blev det med västen innanför, och kan den blåsa ut som är tänkt?

Glöm inte att kolla så du själv kan ladda och packa om västen.
Är ju trist att behöva skicka iväg den för sånt.
Jag kommer inte ihåg vilka som måste skickas in, men det framgår av resp tillverkares info.

Jag fick köpt min in&motion på utförsäljning för 2500kr, sen abonnemanget på det ca 200kr/månad, 4-5 månader per år då jag kör. Innan jag är uppe i vad en utan abonnemang kostar räknar jag med att tekniken utvecklats såpass att man vill ha något nytt.

Västen stör mig inte det minsta när jag kör, det integrerade ryggskyddet är det bekvämaste jag haft. Appen i telefonen visar tydligt om jag valt track eller road, att allt är aktiverat, samt procent på batteriet kvar i västen.

Om jag skall vara kritisk, vilket jag brukar vara, så hade jag gärna sett att den hade haft korta ärmar som gick ner över axlarna lite (som tech sir västen har) så inte skinnstället hakar tag i västen när man drar på sig det. Men med lite snygga dansrörelser så rätar det till sig smidigt :)

Vad har du för ställ? Skinn, textil? Hur tight blev det med västen innanför, och kan den blåsa ut som är tänkt?

Har ett goretex ställ som är anpassad för airbag. Sen har jag ett skinnställ som jag använder ibland. Hittade bra video på Youtube där dom förklara hur mycket utrymme som behövs. Hade vägarna förbi bike i Trollhättan förra året när jag hade skinnstället där är dom duktiga i butiken på att förklara

Glöm inte att kolla så du själv kan ladda och packa om västen.
Är ju trist att behöva skicka iväg den för sånt.
Jag kommer inte ihåg vilka som måste skickas in, men det framgår av resp tillverkares info.

Jag tänkte om man vurpat så västen löser ut så blir det troligtvis stillestånd pga trasig mc iallafall. Då spelar det inte så stor roll om behöver skicka iväg. Kan även kännas tryggt om någon kollar upp så den är ok. (Kostnaden har jag inte tänkt på hur dyrt det bli) kanske går att ta på försäkringen

Alpinestars här, men har inget skinnställ att referera till.
Dock funkar det prima under min mc-jacka, eftersom jag då plockar bort ordinarie ryggskyddet i den.
Korta ärmar dessutom, som underlättar betydligt.

Jag fick köpt min in&motion på utförsäljning för 2500kr, sen abonnemanget på det ca 200kr/månad, 4-5 månader per år då jag kör. Innan jag är uppe i vad en utan abonnemang kostar räknar jag med att tekniken utvecklats såpass att man vill ha något nytt.
Så abonnemanget kan startas o stoppas som man vill? Då blir det riktigt bra pris (månadskostnaden verkar ligga på 120euro)

Så abonnemanget kan startas o stoppas som man vill? Då blir det riktigt bra pris (månadskostnaden verkar ligga på 120euro)

Kommer inte ihåg vilket märke jag tittade på som hade någon liknande lösning med månadsabonnemang. Där skulle man skicka in styrboxen när man ställde av den sen skickades den ut när man startade abonnemanget på våren då skulle den vara uppdaterad mm. Tyckte det lät väldigt omständigt så hoppade den.

Min alpinestar betalade jag ca6000 och går att uppdaterad genom appen

Nej tyvärr, jag gick på den finten också.
Du kan ställa av västen max 4 månader till en kostnad av 4€/månaden.
Det var ytterligare något lurt som jag glömt nu.
Så jag betalade glatt mina 120€, de 25€ för Race-mode bjöd RST på för första året.
Får se efter första året om jag köper loss eller fortsätter de tre årens abonnemang. Det beor på hr frekventa uppdateringarna är och om man fortfarande kan ha race-mode.
In&Motion är inte ett under av tydlighet i sina villkor.
Jag skrev ett surt mail till dem och klagade.

Så jag betalade glatt mina 120€, de 25€ för Race-mode bjöd RST på för första året.
Får se efter första året om jag köper loss eller fortsätter de tre årens abonnemang. Det beor på hr frekventa uppdateringarna är och om man fortfarande kan ha race-mode.
Bra forum det här - mycket kunskap o erfarenhet

Efter en klotning på Knutstorp i början på Maj som resulterade i några revbensfrakturer och fraktur i ländryggen så har jag nu införskaffat en airbagväst. Mitt val föll då på Alpinestars Tech Air 5 eftersom skinnstället fick bytas och jag hade möjlighet att skaffa ett som har plats för västen.
Mina kriterier var: ingen rem och ingen löpande månadsavgift. Säljarna jag pratade med på två ställen rekommenderade då Tech Air. Den ska in på service var annat år, vilket låg på 2000:-

Nu hoppas jag på att jag inte verkställer behov av västen i framtiden.

Efter en klotning på Knutstorp i början på Maj som resulterade i några revbensfrakturer och fraktur i ländryggen så har jag nu införskaffat en airbagväst. Mitt val föll då på Alpinestars Tech Air 5 eftersom skinnstället fick bytas och jag hade möjlighet att skaffa ett som har plats för västen.
Mina kriterier var: ingen rem och ingen löpande månadsavgift. Säljarna jag pratade med på två ställen rekommenderade då Tech Air. Den ska in på service var annat år, vilket låg på 2000:-

- Det är den jag har. Smidig, tycker jag.

Jag har också den. Det går att ställa in i appen om man kör bana också vilket inte gick innan. Även smidigt att kolla tex batteri status i appen

Det låter oroväckande. jag fick med boxen när jag köpte västen, så vore ju konstigt om jag skulle behöva skicka in den och även betala när jag inte använder den.. Jag kollar upp lite noggrannare och återkommer i tråden.

"Cancel subscription at anytime" står det, dessutom vill jag minnas att jag fick boxen uppdaterad via mobiltelefonen första gången jag satte igång den. Ingenstans hittar jag att det som gundj skrivet skulle gälla. Möjligt att det vart så innan men ändrats kanske?

Den som väntar till hösten får se :)

Det bidde en Alpinestars, sitter som en smäck- kanske lite motstånd när jag för fram armarna men inget jag lägger märke till när jag kör. Men....... varm......!
Åsså servicekostnad på 2000:-. Nu kör jag inte så många år till, men bra med lite extra säkerhet, man blir ömtåligare med åren.......

Back