Airbag för racebruk

2K

Medlem
Gick med
18 Aug 2014
Ort
Skövde
Hoj
Gsxr1000 k9 och Kawasaki versys 2012
Den gör säkert jobbet om du vurpar.
Jag har en HitAir RS1 som fungerar likadant, använder den på vägen nu nör det blev ett RST-ställ med airbag i för bana.
Det skulle kännas dumt o vurpa o ta sönder sig när man inte behöver
Oki :) Du upplever inte att västen är ivägen och stör? Ställ med airbag innanför stället känns ju mer smidigt på det sättet tänker jag..
 

2K

Medlem
Gick med
18 Aug 2014
Ort
Skövde
Hoj
Gsxr1000 k9 och Kawasaki versys 2012
Bra val. Bekväm men framför allt så är det nog den som skyddar nacken bäst av alla västar. Skyddar även bröst och buk mot fotpinnar etc. Dvs sådan man absolut inte vill vara med om.
Låter ju bra :) man vill ju inte känna sig begränsad i rörelserna, tänker mest på så att inte bakre delen av hjälmen tar emot om västen skulle glida upp mot nacken något när man kör..
Jag nojjar nog i onödan.. :jisses
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Oki :) Du upplever inte att västen är ivägen och stör? Ställ med airbag innanför stället känns ju mer smidigt på det sättet tänker jag..
Det är bara när den ska på och av man tänker på den.
Min Hitair har ju snodden bak så det tog några gånger att få in snitsen med den.
Airbagen i skinnstället, en in&motion, är inte precis omärklig den heller, ganska klumpigt ryggskydd som innehåller elektronikenheten och patronen.
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Har man ändå bröstskydd och ryggskydd innanför stället när man kör med en helite-väst?
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Ser att de flesta västar man har invändigt har ryggskydd integrerat, skippar man bröstplatta där med?

Någon som testat RST-skinnställ med Airbag? Han man ryggskydd och bröstplatta på sig där?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ser att de flesta västar man har invändigt har ryggskydd integrerat, skippar man bröstplatta där med?

Någon som testat RST-skinnställ med Airbag? Han man ryggskydd och bröstplatta på sig där?
Jag har ett RTS-ställ med airbag.
Elektroniken och gaspatronen sitter i princip i ryggskyddet, som är rätt klumpigt.
Bröstet har inget annat skydd än airbagen så jag har en lös bröstplatta.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Ser att de flesta västar man har invändigt har ryggskydd integrerat, skippar man bröstplatta där med?

Någon som testat RST-skinnställ med Airbag? Han man ryggskydd och bröstplatta på sig där?
Jag kör med RST stället. Tycker inte ryggskyddet sitter dumt eller är klumpigt, man behöver inget extra ryggskydd.
Blåsan som sitter kommer smälla upp över bröstet så jag känner inte att en extra bröstplatta behövs, för mig känns det bättre att lämna utrymmet till airbagen att göra sitt jobb.
Har än så länge inte behövt testa det med en krasch men har sett andra som testat och de är ganska glada att de haft det på sig ;-)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag kör med RST stället. Tycker inte ryggskyddet sitter dumt eller är klumpigt, man behöver inget extra ryggskydd.
Blåsan som sitter kommer smälla upp över bröstet så jag känner inte att en extra bröstplatta behövs, för mig känns det bättre att lämna utrymmet till airbagen att göra sitt jobb.
Har än så länge inte behövt testa det med en krasch men har sett andra som testat och de är ganska glada att de haft det på sig ;-)
Bröstplatta löst innanför stället påverkar inte airbagens funktion.

Såg ni förresten hästhoppningen igår em?
När Whitaker rammade planket och löste ut sin Helite väst.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Jag har testad tvärtom...Det funkade fint. Hade ett lite äldre Alpinestars helställ och köpte In&Motion väst att ha under stället. sopade i backen efter långrakan på Mantorp. tror att axeln slog i asfalten först för axelskyddet är spräckt. Västen hade nog löst ut innan för jag klarade mig utan en skråma inte ens lite stel i axelpartiet, nyckelbenet lär ha rykt utan väst det tror jag. Skinnstället är skrot, hål i, hjälmen (flång ny AGV pista) rejält skrapad, ena handsken med.
Men det är ju bara pengar...
övernöjd med västen!
Det är något med skitbanan Mantorp och hål i hjälmen! Filip Eklund gick omkull i snabbvänstern efter krönet under friträningarna till årets SM och fick också hål i hjälmen. Gjorde en trackwalk på kvällen och det ligger för fan stora stenar i de stenhårda sandfållorna. Förlåt för OT
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Jag har kraschat ett par gånger i min. Huvudet sitter ordentligt fast när man väl stannar. Den räddar nog inga nyckelben men nacke, rygg och revben klarar nog sig mycket bättre.
När jag kollade upp detta med Airbag i stället så påstods det någonstans att de flesta nyckelben slogs av av hjälmkanten. Den skadan förhindras av luftkudden.
Även statistiken från GP visade en enorm nedgång av nyckelbensbrott före och efter luften blev obligatorisk.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top