Ah! Älskar åska!

Kom hem igår efter en lång dag med övningskörning och gluttande på andra när det började åska, underbart. Satt under ett partytält o njöt. Mysigast är det nog när det åskar på natten så ska det hellst hällregna samtidigt.

/mer åska åt folket

Tokas skrev:
När jobbade du där?

Jag tog mitt dykcert på South east asia divers! Julen 2000, tror jag det var...

Då jobbade jag där. Vad hette din instruktör? Vilken av skolorna gick du på? Fanns både på Le meridien och Kata tani

Ska vi bilda Sporthoj.com-åskklubb? :D haha.. Åska är iaf förbenat ballt! Väcker lite liv i en!

Blackninja skrev:
Då jobbade jag där. Vad hette din instruktör? Vilken av skolorna gick du på? Fanns både på Le meridien och Kata tani
ta det via PM?

Mmm skitmysigt igår.... Körde hem i fint väder igår, såg några oroväckande moln komma närmare, sen helt plödsligt är jag och min R1:a utan kåpor inne i ett jävla åskväder. Vattnet öste ner som om någon hällde hela öresund på mig innom loppet av ett par minuter. Åsksmällarna kändes också mysiga där man satt mitt på vägen.
Sitter jag däremot innomhus så är jag benägen att hålla med att det är mysigt!

Blixtar/Åska suger.

Tv-apparater, trådlösa telefoner, digital boxar och modem har jag klippkort på numera.

I helgen började det brinna på tre ställen i Bollnäs pga åska, ett hus brann ned till grunden.

- P -

Swedie skrev:
Ska vi bilda Sporthoj.com-åskklubb? :D haha.. Åska är iaf förbenat ballt! Väcker lite liv i en!

ta det via PM?

Har du sett någon tornado irl? Funderar på att dra till usa och leta efter oväder bara för att få uppleva det. Allt som har med stormar att göra facinerar mig något grymt.

Förra sommaren såg jag ett riktigt åskväder. Befann mig på norra Åland på ett ställe där man ser ett par mil ut över havet och någon gång runt tio-tiden på kvällen hörde vi muller långt bort. Ihållande ungefär som artillerield (tänk; Band of Brothers :) ). När mörkret infunnit sig dök det ganska snabbt upp från väster och drog fram i ett milsbrett fält strax norr om huset (närmaste nedslag var ca 6-700m bort). Under loppet av tre timmar var det så täta blixtar att det aldrig var mer än 6 sekunder mellan. Som tätast kunde det vara ett tjogtal blixtar på himlen inom en tiosekundersperiod. Uppe bland molnen, nedslag på öar och bergknallar om vartannat. Många var förgrenade och kom som dubbel- eller trippelblixtar. Makalöst!! Synd att det inte fanns en filmkamera på plats, för något liknande lär jag väl inte få uppleva igen. Det hela drog vidare mot Finland och så länge som jag orkade vara uppe, så såg jag himlen lysas upp, men allt längre bort. Fortfarande på morgonkvisten kunde vi höra dovt muller från finska sidan.

Nja, tycker det är ganska så jobbigt med åska. Det är mysigt till en viss måtta. Men slår det ner precis ovanför taket så är det inte så mysigt längre tycker jag, inte för jag blir rädd av det men då blir de för mycket... mysigare med lite bullrande en bit bort.

Men däremot blåst och regn som slår hårt mot rutan, fiifaan! då tycker jag de e mysigt.... speciellt när man ska sova. Då somnar jag dubbel så snabbt.

Therudeboy skrev:
Har du sett någon tornado irl? Funderar på att dra till usa och leta efter oväder bara för att få uppleva det. Allt som har med stormar att göra facinerar mig något grymt.
Tornado Valley my friend. Jag hade planer att åka och "studera" tornados under tornadosäsongerna (vår och höst). Men blev aldrig så :(

Här i Karlstad tokåskar det i alla fall för tillfället... Har vräkt ner regn och hagel.. :) Mysigt... :krama

/Göran

PÅ tal om blixtar... Slog ner som fan utanför våran skola i markaryd idag! Typ 50-100 meter ifrån, brandlarmer löste ut :D fan vilken känsla... :tomten

Jag har nog alltid varit lite småskraj. Förra sommaren var jag ensam när åskan gick över huset, det skallrade i fönstrerna och jag trodde inte trosorna skulle hålla så tätt som dom gjorde.

Om man är med någon när det åskar är det inte lika farligt. Då är det mysigt :tuttar

Oooooo det åskar nu..............................och jag sitter framför datorn.....visst är det lite spännande, hur ska det gå?

Ja, mer åska hitåt. jag blir deppig snart :D tittar lite på radarbilder över nätet och verkar som att hela Södra sverige har fått sig ett fetingväder!

Swedie skrev:
Ja, mer åska hitåt. jag blir deppig snart :D tittar lite på radarbilder över nätet och verkar som att hela Södra sverige har fått sig ett fetingväder!

Du är inte ensam om att vara på väg att bli deppig... :huvet
Hela landet verkar ha fått åska dom senaste dagarna... Utom hos lilla Tingeling...

Swedie skrev:
jag är barnsligt förtjust i åska! Det är det enda utöver hojar som verkligen får fjärilar i magen på mig. Åskar inte så extremt mycket just nu, men det åskar!

Ser fram emot fler åskväder i år!!!

Nån mer här som önskar bli åskskådare heltid? (ingår även storm med feta tornados o grejer!)

:tummenupp Woho! Jag är också rätt åskfanatisk, finns inget finare än ett åskväder sent en sommar kväll/natt!

Massvis med åska idag, men jag missar det som vanligt. :(

Swedie skrev:

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/lyn.htm

Det här är åskradarns åskradar! Finns ingen mer exakt än den här!

Dessvärre blir det nog inte åska på ett tag nu med sunkväder och lägre temp som det ska bli i veckan.

Back