aftonbladet och jorden

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Vet inte om det redan finns nån tråd om det här. Hursomhelst, är det nära så illa som aftonbladet fått för sig att det är eller har dom bara hittat en skrämseltaktik som får folk att köpa tidningen? Tyckte det var som kul första numren där det stod typ "tv metrologerna säger att vi borde vara snälla mot naturen" och sen helt plötsligt så är världen på väg att gå under i varenda jävla artikel i hela tidningen?

Aftonblaskan? Det är väl ingen vettig människa som varken läser tidningen, går in på deras usla sajt eller tror på deras infotainment.

Varför inte bojkotta dåliga tidningar när det finns så många bättre alternativ?

Och tydligen så får man cancer om man kör med dubbade vinterdäck :)

Det där miljökontraktet i aftonbladet blir väl ungefär lika lyckat som koyotoprotokollet, många skriver på i panik bara för att åka hem och senare skita i allt ihop. Och allt handlar väl bara om att politiker vill ha ett dokument som visar att de kan ta ut höga skatter på bränsle, för något klimathot som de försöker skrämma upp pöbeln med är knappast bevisat. Folk kommer att fortsätta köra bil och då är detta ett perfekt sätt att få in lite enkla stålar till staten.

Poängen är väl den att även om det verkar lugnt just nu, så skenar miljöförstöringen, och att den om kanske 30-40 år nått en punkt där det inte längre går att bromsa utvecklingen. Särskilt inte eftersom vi kommer att vara dubbelt så många då som har en "västerländsk livsstil" med slit o släng och avgaser och annat (t.ex. pga Kinas explosiva utveckling).

30-40 år kan tyckas vara väldigt lång tid. Men tänker man efter en stund så är det en oerhört kort tid. Svårt att formulera problemet kortfattat i ett inlägg här, men en snabb panikomställning om 30 år kan haverera världsekonomin totalt, och det får andra obehagliga konsekvenser. Därför måste man börja nu.

Så visst är det på allvar! Kruxet är att vi inte ser problemet så tydligt ännu, utan tänker oss att det ligger i en avlägsen framtid.

Men jag är optimist. Jag tror att vi börjat öppna ögonen nu, och inom en 10-20 år tror jag folk har fattat så pass mycket att vi kan börja jobba med problemet globalt och på allvar.

Spirit skrev:
2603151 Poängen är väl den att även om det verkar lugnt just nu, så skenar miljöförstöringen, och att den om kanske 30-40 år nått en punkt där det inte längre går att bromsa utvecklingen. Särskilt inte eftersom vi kommer att vara dubbelt så många då som har en "västerländsk livsstil" med slit o släng och avgaser och annat (t.ex. pga Kinas explosiva utveckling).

30-40 år kan tyckas vara väldigt lång tid. Men tänker man efter en stund så är det en oerhört kort tid. Svårt att formulera problemet kortfattat i ett inlägg här, men en snabb panikomställning om 30 år kan haverera världsekonomin totalt, och det får andra obehagliga konsekvenser. Därför måste man börja nu.

Så visst är det på allvar! Kruxet är att vi inte ser problemet så tydligt ännu, utan tänker oss att det ligger i en avlägsen framtid.

Men jag är optimist. Jag tror att vi börjat öppna ögonen nu, och inom en 10-20 år tror jag folk har fattat så pass mycket att vi kan börja jobba med problemet globalt och på allvar.

Såg du oxå Planeten igår på SVT? :)
Bra sätt att lägga fram problemet på tycker jag. Borde visa den filmen för varenda jä-la jänkare så kanske åtminstonne några vaknar och slutar konsumera så enormt.
Bästa vore väl att kunna få globala onda saker, som bilindustrin och oljeindustrin, att tänka om. Visst kan de göra feta vinster nu men om 50 år finns inget kvar att göra vinst på...

Skönt att höra att fler stör sig på Sossebladets domedags snack...

henrikkrueger skrev:
2603180 Såg du oxå Planeten igår på SVT? :)

Visst gjorde jag det! Och faktum är att jag tror att detta ska tas på stort allvar!!

Sen kan jag faktiskt ställa upp på andra inlägg här också angående våra kvällstidningars sensationslystnad. Det har gått inflation i nyhetsrapporteringarna eftersom de skriver så mycket skit och det gör tyvärr att många inte tar den här frågan på allvar. :(

Spirit skrev:
2603228 Visst gjorde jag det! Och faktum är att jag tror att detta ska tas på stort allvar!!

Sen kan jag faktiskt ställa upp på andra inlägg här också angående våra kvällstidningars sensationslystnad. Det har gått inflation i nyhetsrapporteringarna eftersom de skriver så mycket skit och det gör tyvärr att många inte tar den här frågan på allvar. :(

Visst fasen skall det tas på allvar! Jag är personligen inte sugen på att gå tillbaks till en levnadsstandard som de hade på 1500-talet, vilket nog blir fallet om ca 50-70 år om vi fortsätter som vi gör nu.
Vi måste göra något och det är lika bra att börja nu för snart kan det vara försent.
Sen kan man fundera på om aftonhoran hjälper eller stjälper, de skriver ju gärna sensationsartet om man säger så... Personligen läser jag aldrig skräpet.

Mer växthuseffekt Svinkallt ute ju!

Nej nu ska ja ut o ta en vända i bilen bara för att bidra!

Vad Aftonbladet vill påskina är att vi räddar världen genom att köpa bränslesnåla bilar, köpa lågenergilampor och gud vet vad. Vi kanske kan fördröja det oundvikliga några år men faktum kvarstår. Oljan tar slut och kvar blir kolet som främsta värmekälla (en bra sådan) och det är egentligen det enda det finns riktigt mycket av.

Hur vi mår sedan är en annan femma men visst kommer totala populationen av människor att minska. De som har svårt att överleva idag går åt först.

Maken till propagandafilm får man leta efter, om vi nu diskuterar skiten som gick på SVT1 igår. Suggestiv accelererande musik till uppåtpekande kurvor över antal snabbmatsrestauranger? Var den menad som en informationsfilm?

Vad folk inte förstår (jag vet, för jag är ju ett fullblods-proffs) är att jordens klimat rör sig i sådana här vågor och kommer alltid gör så. Det påverkas av så mycket mer som folk inte förstår, tex vart i omloppsbanan vi är etc (snurr runt moderskeppet alltså).
Vi har haft flera istider och samtidigt flera extremt varma och torra perioder. Vi är helt på väg mot en ekologisk "högkonjunktur" och forskarna förstår inte vad de babblar om, de vill bara ha sina pengar till sina projekt.
Snart går vi mot en lågkonjunktur ("istid") igen och då kommer folk gasa som fan med sina flygande bilar (det inträffar om tidigast sisådär 50 000 år, och vid år 2200 finns det ändå inga människor kvar) för att få det varmare igen.
Då kan folk börja klaga på riktigt!
Kolla bara runt millenie-skiftet, där hade vi en topp i naturkatastrofer, hade det inte varit läge att göra slag i saken då istället? Men näe då, då samlade vi in pengar till offren istället.
Människan är ett korkat släkte (med undantag från en del som skiljer sig från mängden, sådana som jag tex) och kommer alltid vara fruktansvärt lättpåverkade. Annars skulle religion inte finnas.

/A. llvetare

Dee_cati skrev:
2603495 Vi har haft flera istider och samtidigt flera extremt varma och torra perioder. Vi är helt på väg mot en ekologisk "högkonjunktur" och forskarna förstår inte vad de babblar om, de vill bara ha sina pengar till sina projekt.
Så du har också känslan av att klimatforskarna slår på stora trumman bara för att rättfärdiga sina forskningslag?

Vad gäller temperaturen på jorden så har jag förstått det som följer:
Det är absolut inget anmärkningsvärt med den temperatur som nu råder, det både har varit och kommer bli betydligt varmare utan utsläpp i atmosfären.
Men, det går ganska mycket snabbare nu än de tidigare gånger som temperaturen ökat.

Markus skrev:
2603527 Vad gäller temperaturen på jorden så har jag förstått det som följer:
Det är absolut inget anmärkningsvärt med den temperatur som nu råder, det både har varit och kommer bli betydligt varmare utan utsläpp i atmosfären.
Men, det går ganska mycket snabbare nu än de tidigare gånger som temperaturen ökat.
Korrekt, _väldigt_ mycket snabbare.

Varför skulle det inte finnas några människor kvar om 200 år?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg