Affärsidé - snabba pengar!!! (tips)

Master_ skrev:
Tid och plats är det minsta problemet för någon dag eller så. Det stora problemet är för det första ansvars frågan. Om du gör fel så vill ju inte jag ha skiten för det,du ska meka inte jag annars lär du dej inget. För det andra. Blir man en grupp med olika erfarenheter så behövs det nog mer en att en person sitter med kunskaperna för att kunna hjälpa alla. Skillnad om man tex är ett par st och har en massa tid. Ska man ge sej på tex kolvbyten/ringar lite lager osv så krävs nog mer tid då är det nog bättre att man letar upp en lokal hojklubb och försöker vara med på deras mek kvällar som någon nämde. Eller försöker hyra in sej i ett garage med någon mek kunnig så man kan ha hojen ståendes där.
Som sagt ska fundera på det lite och se om det går att ordna något.
:rofl

Mmm.. Ansvarsfrågan är ju rätt lättlöst.. = Skyll dig själv om du gör nåt dumt.. Om du t.ex säger hur nåt ska vara och nån som inte fattat gör fel och pajar nåt sen, så är det inte mer ditt fel än om du ger nån ett tips på ett forum.. Tycker jag!

Jo, det där med olika nivåer kan ju bli lite trixigt att få till. Som jag ser det så får man väl lösa det genom att vara väldigt strukturerad i VAD man ska göra/lära sig under dagen. Är det att riva koppling så är det vad man gör. Kommer man då dit och inte förstår vad man har en koppling till ens när den funkar så får man skylla sig själv.. Och så får man vara tydlig och ärlig med det från start så att ingen känner sig lurad, åt båda håll.

Det går säkert att få ihop "grupper" som är på liknande nivå kring det. Tror att de som är intresserade "tar" att de kanske får överdrivet mkt info om t.ex kopplingen hellre än att gå hem och heller inte förstå "det här med ventiler" riktigt..

Sen är det ju lite såhär.. Det finns inga alternativ för den som inte är med i en klubb där det skruvas gemensamt, alla har inte farbröder, grannar och polare som kan och har tid/lust.. Och säg 3 x 400 pix, det ger dig 1200 spänn i handen för en dags skruvande och förklarande, och de 3 personerna "kanske" en del av dagen fylld med meningslös tid då de kunde mer än de andra. För 400 balubas så har de garanterat ändå kunskap med sig hem :tummenupp

Jag har sett att RR-juniorer har mek-kurser och sånt.. men aldrig nåt liknande för "vuxna" och definitivt inte vanliga dödliga gatåkare. Det var lite där tanken startade!

mickelin skrev:
Jag är med, alltid kul att lära sig mer! Ansvarsfrågan är lätt att lösa. Informera deltagarna om att allt eget mek sker på egen risk och att det bara är exempel som lärs ut. Det ger tillräckligt med kött på benen att gå på kursen men man måste lära sig lite själv ochså...

Då kan jag direkt säga (om du inte bodde i skåne då) att vi är 3 klara :tummenupp!!!

Att sno ihop en kurs är inte riktigt så lätt som det låter. Gör det på jobbet ibland, och det är en hel del jobb förutom själva kurstillfället.
Men jag tycker att det är en skitbra idé, och anmäler mig omgående (som elev) :tummenupp

Stortryne skrev:
Att sno ihop en kurs är inte riktigt så lätt som det låter. Gör det på jobbet ibland, och det är en hel del jobb förutom själva kurstillfället.
Men jag tycker att det är en skitbra idé, och anmäler mig omgående (som elev) :tummenupp

Nej, jag vet.. Jag har jävlats med det där i andra sammanhang också..

Men grundidén var inte som en "riktig" organiserad kurs.. Utan lite mer som att "hyra" en polare som kan. Förstår du? De som har behovet saknar ju uppenbarligen hjälpen från nån annan. Att då göra det till något halvseriöst för en liten peng sådär..

Inte så dyrt, inte så planerat och kanske inte ens så bra som det kunnat vara.. Finns det ett större behov är det klart att man kan göra en större sak av det, men då skulle iaf jag vilja ha en större säkerhet för att göra det med mer förberedelser..

I den form jag tänkte skulle det räcka med tid, städa lite i garaget kanske :lol och ha aktuella verktyg redo. Att göra en förfrågan om vilka som är intresserade av vad är inte så high tech och då är man som klar med vad som ska göras under dagen.. Räkna kanske dubbel tid (drygt?) för ett moment för tid att visa och förklara osv..

Det viktiga för att det inte ska bli "fel" för någon är att inte grupperna är för stora. 5 pers var nog magstarkt kanske..

Om det sen funkar med plats för någon så kunde man ju skruva sin egen hoj på plats. Enda problemen är ju de packningar osv som måste bytas om de tas bort etc.. Annars kan man ju faktiskt "skenbyta" koppling så man lär, och "skenbyta" lager går oftast det med..

Man kan ha en "stötdämpardag".. (ååhh.. det skulle jag vilja ha)

Jaja.. kort sagt så tror jag att det skulle kunna lösa sig riktigt bra om man bara är tydlig med att det är på kompisnivå och inte direkt SMC-arrangerad kursverksamhet :D

Sen kan man dricka öl :fyllisar

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...