Master_ skrev:Tid och plats är det minsta problemet för någon dag eller så. Det stora problemet är för det första ansvars frågan. Om du gör fel så vill ju inte jag ha skiten för det,du ska meka inte jag annars lär du dej inget. För det andra. Blir man en grupp med olika erfarenheter så behövs det nog mer en att en person sitter med kunskaperna för att kunna hjälpa alla. Skillnad om man tex är ett par st och har en massa tid. Ska man ge sej på tex kolvbyten/ringar lite lager osv så krävs nog mer tid då är det nog bättre att man letar upp en lokal hojklubb och försöker vara med på deras mek kvällar som någon nämde. Eller försöker hyra in sej i ett garage med någon mek kunnig så man kan ha hojen ståendes där.
Som sagt ska fundera på det lite och se om det går att ordna något.
![]()
Mmm.. Ansvarsfrågan är ju rätt lättlöst.. = Skyll dig själv om du gör nåt dumt.. Om du t.ex säger hur nåt ska vara och nån som inte fattat gör fel och pajar nåt sen, så är det inte mer ditt fel än om du ger nån ett tips på ett forum.. Tycker jag!
Jo, det där med olika nivåer kan ju bli lite trixigt att få till. Som jag ser det så får man väl lösa det genom att vara väldigt strukturerad i VAD man ska göra/lära sig under dagen. Är det att riva koppling så är det vad man gör. Kommer man då dit och inte förstår vad man har en koppling till ens när den funkar så får man skylla sig själv.. Och så får man vara tydlig och ärlig med det från start så att ingen känner sig lurad, åt båda håll.
Det går säkert att få ihop "grupper" som är på liknande nivå kring det. Tror att de som är intresserade "tar" att de kanske får överdrivet mkt info om t.ex kopplingen hellre än att gå hem och heller inte förstå "det här med ventiler" riktigt..
Sen är det ju lite såhär.. Det finns inga alternativ för den som inte är med i en klubb där det skruvas gemensamt, alla har inte farbröder, grannar och polare som kan och har tid/lust.. Och säg 3 x 400 pix, det ger dig 1200 spänn i handen för en dags skruvande och förklarande, och de 3 personerna "kanske" en del av dagen fylld med meningslös tid då de kunde mer än de andra. För 400 balubas så har de garanterat ändå kunskap med sig hem
Jag har sett att RR-juniorer har mek-kurser och sånt.. men aldrig nåt liknande för "vuxna" och definitivt inte vanliga dödliga gatåkare. Det var lite där tanken startade!
mickelin skrev:Jag är med, alltid kul att lära sig mer! Ansvarsfrågan är lätt att lösa. Informera deltagarna om att allt eget mek sker på egen risk och att det bara är exempel som lärs ut. Det ger tillräckligt med kött på benen att gå på kursen men man måste lära sig lite själv ochså...
Då kan jag direkt säga (om du inte bodde i skåne då) att vi är 3 klara
och ha aktuella verktyg redo. Att göra en förfrågan om vilka som är intresserade av vad är inte så high tech och då är man som klar med vad som ska göras under dagen.. Räkna kanske dubbel tid (drygt?) för ett moment för tid att visa och förklara osv..