Affärsidé - snabba pengar!!! (tips)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hehe.. Vilken rubrik, den lär dra läsare!!! :hihi

Jag såg tråden där nån sökte nån sorts verkstadshandbok, och kom på att det är en hel del som frågar om relativt enkla saker här på forumet.

Någon som har rejäl koll, och ett gram pedagogik i kroppen. Kunde kanske köra små "mek-kurser". Det hålls ju på andra håll men ofta genom organisationer och når nog sällan ut bortom raceingen..

Ta t.ex 3-500 :- från 4-5 deltagare och en heldag. Gå igenom kopplingsbyten, kylarjobb, kolv och kolvringsbyten etc.. Lager är en annan sak som fler borde göra och kanske SKULLE ´göra oftare om de visse hur..

Många köper nog hoj utan att ha det där grundintresset för mekande, men vill ändå kunna göra enklare grejer själva. Vet man inte hur det är, och ska vara så kan den enklaste sak bli svår. Skulle inte bli förvånad om en del av hojåkarna (helst de yngre då) börjar :va redan vid drivpakets och bromsbeläggsbyten :huvet ! Alla springer inte ur racing från barnsben jue...

Nån som nappar och känner sig manad??

Last edited:
AleX skrev:
Jovisst problem nr1

Plats och tid

Den som kan har ju förmodligen nånstans att vara i vanliga fall, så där blir väl bra!?

Tid.. Då det passar.

Frågan är ju egentligen om det finns intresse från blivande deltagare. Jag skulle inte tycka att 3-500 spänn för att få en rejäl genomgång av hur man byter alla lager och shit var speciellt mkt. Få en chans att ställa alla dumma frågor och vädra problem med andra som är dumma i huvet och en som verkligen kan.

För den som håller i det skulle det ju kunna bli en rätt bra slant för en dags frustration av dumma frågor..

Bara en tanke..

På våran mc-klubb har vi löst det som så att vi har en mekarkväll i veckan under vintern. Mekarkusen kostar inget förutom att man betalar för alla delar till sin egen hoj. Sen brukar vi turas om att bjuda på fika. Det som oftast görs är ventiljustering, däckbyte, bromsbacksbyte, byte av div vätskor och oljor, packboxbyten mm.

har jag redan funderat på när de kommer till bilar..
kanske lite större marknad :tummenupp

Dawg skrev:

Jag såg tråden där nån sökte nån sorts verkstadshandbok, och kom på att det är en hel del som frågar om relativt enkla saker här på forumet.

Någon som har rejäl koll, och ett gram pedagogik i kroppen. Kunde kanske köra små "mek-kurser". Det hålls ju på andra håll men ofta genom organisationer och når nog sällan ut bortom raceingen..

Ta t.ex 3-500 :- från 4-5 deltagare och en heldag. Gå igenom kopplingsbyten, kylarjobb, kolv och kolvringsbyten etc.. Lager är en annan sak som fler borde göra och kanske SKULLE ´göra oftare om de visse hur..

Tänk om man hade varit nykter och kommit på att "läsa" in bibeln digitalt, både tal (mp3) och i dokumentform.

Såg att man höll på med någor liknande just nu.... :huvet

Vet inte om man gjort någe sånt tidigare, men där hade vi snackat snabba och grova pengar.

Föreställ dig über troende Gordon och många med han i staterna som lyssna på Moseboken på tunnelbanan till och från jobbet....

ola_sandin skrev:
På våran mc-klubb har vi löst det som så att vi har en mekarkväll i veckan under vintern. Mekarkusen kostar inget förutom att man betalar för alla delar till sin egen hoj. Sen brukar vi turas om att bjuda på fika. Det som oftast görs är ventiljustering, däckbyte, bromsbacksbyte, byte av div vätskor och oljor, packboxbyten mm.

Ja, det är skitbra med sånt.. Men alla klubbar har varken lokaler eller uppslutning nog för att det ska lyckas tyvärr, och alla är inte ens med i klubbar.

SH.com samlar många, både nya och gamla och då även de som inte är fullt så aktva i klubbverksamhet etc..

Men, det var mest en tanke.. Jag överlever, men skulle faktiskt inte ha nåt emot t.ex en 4-taktgenomgång mm..

Skruva cross är ju som att krypa jämte flyga om man lägger handen på en sporthoj!

Dawg skrev:

Många köper nog hoj utan att ha det där grundintresset för mekande, men vill ändå kunna göra enklare grejer själva. Vet man inte hur det är, och ska vara så kan den enklaste sak bli svår. Skulle inte bli förvånad om en del av hojåkarna (helst de yngre då) börjar :va redan vid drivpakets och bromsbeläggsbyten :huvet ! Alla springer inte ur racing från barnsben jue...

Det skulle ju vara skit kul. Och lätta pengar :)

Dawg skrev:
Den som kan har ju förmodligen nånstans att vara i vanliga fall, så där blir väl bra!? .

Jag vet inte hur andra har det men jag får max in en person till där jag e..

Master_ skrev:
Det skulle ju vara skit kul. Och lätta pengar :)

Cool..

Det slog mig nu att man t o m kan kombinera det med att ta extra från en deltagare om man ska göra nåt på dennes hoj osv..

Jag önskar att jag hade känt mig "mogen" att ta en sån grej själv, men det skulle nog bli en del reklamationer där :D

Eskilstuna... Borde ju kunna samla en hel del folk ju!

Jag menar, pengamässigt är ju kostnaderna bara:

* Upplåtande av plats - Gratis för den med garage.
* Tid - Lite den man får betalt för liksom..
* Slitage på verktyg - Tämligen marginellt

eeerrr,,, de e inte mer va?!

Eller ta nån tusing för en dag och låt gruppen själv avgöra hur många som ska dela på den..

Du blev lite sugen eller? :tummenupp

Dawg skrev:
Ja, det är skitbra med sånt.. Men alla klubbar har varken lokaler eller uppslutning nog för att det ska lyckas tyvärr, och alla är inte ens med i klubbar.

SH.com samlar många, både nya och gamla och då även de som inte är fullt så aktva i klubbverksamhet etc..

Men, det var mest en tanke.. Jag överlever, men skulle faktiskt inte ha nåt emot t.ex en 4-taktgenomgång mm..

Skruva cross är ju som att krypa jämte flyga om man lägger handen på en sporthoj!

Skillnaden mellan en modern cross och en sh i motorn är inte så stor förutom insp och förgasare..

Dawg skrev:
Cool..

Det slog mig nu att man t o m kan kombinera det med att ta extra från en deltagare om man ska göra nåt på dennes hoj osv..

Jag önskar att jag hade känt mig "mogen" att ta en sån grej själv, men det skulle nog bli en del reklamationer där :D

Eskilstuna... Borde ju kunna samla en hel del folk ju!

Jag menar, pengamässigt är ju kostnaderna bara:

* Upplåtande av plats - Gratis för den med garage.
* Tid - Lite den man får betalt för liksom..
* Slitage på verktyg - Tämligen marginellt

eeerrr,,, de e inte mer va?!

Eller ta nån tusing för en dag och låt gruppen själv avgöra hur många som ska dela på den..

Du blev lite sugen eller? :tummenupp

Jopp klart jag blev det.. ;)

Master_ skrev:
Skillnaden mellan en modern cross och en sh i motorn är inte så stor förutom insp och förgasare..

Njae.. och 4-takt.. och ventiler och shit.. och ett gäng extra burkar, och massa jävla el, och startmotorer, och överliggande kammar och trångt som faan :kocko

Men ditt svar kommer från nån som kan också, eller hur! Även om jag är lite osäker, så bryter jag ned det mesta så länge jag slipper pilla för mycket i motorn.. Koppling är väl inte hela världen kanske.. Me börja riva och byta vevhuslager och sånt shit... nej, sånt har man grannar till :gnissla

Jag har ändå kört cross (även om jag hade mek. :rolleyes: ), alla har ju inte det. Har ett exempel på en kompis kompis kompis som skaffade en rätt rå hoj (som han f.ö totalkvaddade (förs.frågan där)) utan att ens ha haft bilkort.. Han skulle inte kunna byta kopplingshandtag själv.. Allt mekande svårare än att tanka var problem där..

Nu är det ett extremfall, men det finns nog ändå många som önskar sig mer kunnande.. Jag är en av dem.

Sen är det lätt att sitta här ch säga att man kan det och det.. När det kommer till kritan såg det konstigt ut och så blev man osäker osv.. Så sitter man där iaf..

Master_ skrev:
Jopp klart jag blev det.. ;)

Men fila på det då!! Vi snackar mkt om körning här, nya förmågor fastnar nog på andra problem också. De enda mek.snacken jag ser som tar luft är ju de om Turbos och sånt..

Tror faktiskt inte att den som inte kan ens riktigt vågar erkänna sin okunskap. Det är i vissa fall ett ganska hårt slutet sällskap det här, och hela hojvärlden faktiskt.. Vissa saker SKA man bara kunna liksom!

Fan, ta tag i det då.. Har du nånstans att vara och så är det ju bara att dra en gallup och se om folk känner folk som kä... Ja, du förstår!

Det är inte så svårt att nå ut till många heller om det skulle behövas för att få folk, marknadsföring är fan lättare än kambyten iaf!!

Shoot :tummenupp

Dawg skrev:
Njae.. och 4-takt.. och ventiler och shit.. och ett gäng extra burkar, och massa jävla el, och startmotorer, och överliggande kammar och trångt som faan :kocko

Men ditt svar kommer från nån som kan också, eller hur! Även om jag är lite osäker, så bryter jag ned det mesta så länge jag slipper pilla för mycket i motorn.. Koppling är väl inte hela världen kanske.. Me börja riva och byta vevhuslager och sånt shit... nej, sånt har man grannar till :gnissla

Jag har ändå kört cross (även om jag hade mek. :rolleyes: ), alla har ju inte det. Har ett exempel på en kompis kompis kompis som skaffade en rätt rå hoj (som han f.ö totalkvaddade (förs.frågan där)) utan att ens ha haft bilkort.. Han skulle inte kunna byta kopplingshandtag själv.. Allt mekande svårare än att tanka var problem där..

Nu är det ett extremfall, men det finns nog ändå många som önskar sig mer kunnande.. Jag är en av dem.

Sen är det lätt att sitta här ch säga att man kan det och det.. När det kommer till kritan såg det konstigt ut och så blev man osäker osv.. Så sitter man där iaf..

Syftade ifs på 4takts crossar. Men du har ju helt rätt att det är en massa el och skit på sh. Men jag menade att motor konstruktionen i princip är den samma (4t). Lite olika lösningar bara mellan märken och motorvarianter.
Kan du byta koppling så tror jag nog att du kanske kan byta lager och lära dej mer om annat oxå.
Håller dock med om att det blir mycket turbo snack på forumet och många kanske inte vågar fråga mer enkla frågor.

Dawg skrev:

Jag skulle utan tvekan betala upp till fem hundra för en sådan genomgång, om jag bara hade hoj (vilket jag förhoppningsvis kan skaffa snart).
Kör igång på idéen, så har ni en framtida kund i mig.
:tummenupp

Dawg skrev:
Men fila på det då!! Vi snackar mkt om körning här, nya förmågor fastnar nog på andra problem också. De enda mek.snacken jag ser som tar luft är ju de om Turbos och sånt..

Tror faktiskt inte att den som inte kan ens riktigt vågar erkänna sin okunskap. Det är i vissa fall ett ganska hårt slutet sällskap det här, och hela hojvärlden faktiskt.. Vissa saker SKA man bara kunna liksom!

Fan, ta tag i det då.. Har du nånstans att vara och så är det ju bara att dra en gallup och se om folk känner folk som kä... Ja, du förstår!

Det är inte så svårt att nå ut till många heller om det skulle behövas för att få folk, marknadsföring är fan lättare än kambyten iaf!!

jag har tummen mitt i handen :) men jag försöker ändå.
men det finns ganska många gånger jag kan säga att jag gärna hade haft en klubb med mer rutinerade mc-åkare i att ta hjälp av!
just nu får jag göra det jag kan och inte kan själv. går det åt pipan (som just nu) kostar det mycket pengar då jag måste lämna in hojen på firma!
ända hjälpen jag har är killar jag har kontakt med här och på andra forum som jag kan maila frågor till... och killen på mc-firman i stan. men honom känner jag inte så bra så honom kan jag bara fråga lite då och då...
kom igen nyköping! fixa en mc-klubb där den rutinerade likväl som den orutinerade får vara med!

//Robin

Dom som vill ,kan få komma och slipa Snigels kåpor för 350:- och lära sig att göra grundarbetet ordentligt,jag bjuder på kaffe och ni får välja radiostation.

Har ni CSN-kort tar jag 200:-

:hihi

Dawg skrev:

Tid och plats är det minsta problemet för någon dag eller så. Det stora problemet är för det första ansvars frågan. Om du gör fel så vill ju inte jag ha skiten för det,du ska meka inte jag annars lär du dej inget. För det andra. Blir man en grupp med olika erfarenheter så behövs det nog mer en att en person sitter med kunskaperna för att kunna hjälpa alla. Skillnad om man tex är ett par st och har en massa tid. Ska man ge sej på tex kolvbyten/ringar lite lager osv så krävs nog mer tid då är det nog bättre att man letar upp en lokal hojklubb och försöker vara med på deras mek kvällar som någon nämde. Eller försöker hyra in sej i ett garage med någon mek kunnig så man kan ha hojen ståendes där.
Som sagt ska fundera på det lite och se om det går att ordna något.

Långa farbron skrev:
Dom som vill ,kan få komma och slipa Snigels kåpor för 350:- och lära sig att göra grundarbetet ordentligt,jag bjuder på kaffe och ni får välja radiostation.

Har ni CSN-kort tar jag 200:-

:hihi

:rofl

.

Jag är med, alltid kul att lära sig mer! Ansvarsfrågan är lätt att lösa. Informera deltagarna om att allt eget mek sker på egen risk och att det bara är exempel som lärs ut. Det ger tillräckligt med kött på benen att gå på kursen men man måste lära sig lite själv ochså...

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt