Acceleration...fy f-n!!!

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Begrunda detta om Top Fuel Dragsters (bil)

En Top Fuel Dragsters 500 kubiktums (8,2 liter) Hemi genererar mer hästkrafter än dom 16 första NASCAR bilarna i starfältet på Daytona 500.

På full gas drar en Nitro motor 6 liter nitro per sekund, ungefär samma bränsleförbrukning som en fullt lastad Boeing 747. Nitron har dock 4 gånger högre energivärde per liter jämfört med flygbränsle.

En standard 426 Hemi har inte tillräckligt med kraft för att orka dra runt TF Dragsterns kompressor, den kräver ca 800 hästar.

Cirka 85 kubikmeter luft per minut trycks in i motorn av kompressorn och bränsle/luft blandningen komprimeras till nästan fast form i motorn. Cylindrarna körs på gränsen till "hydraulic lock".

Dom dubbla magneterna/fördelarna levererar 44 ampere tändström till varje tändstift, det är lika mycket som en elsvets ger.

Vid det perfekta blandningsförhållandet av 1,7:1 luft/bränsle (för nitro), är flamtemperaturen för nitron 3900 grader Celsius.

Nitrometan brinner med gul låga. Dom spektakulära 2 meters vita flammorna som syns ovanför avgasrören vid nattrace är rått brinnande väte, urskiljt ur luftens fuktighet av dom väldigt heta avgaserna.

Dom 16 tändstiftens elektroder är totalt bortbrända efter en repa. Efter halva sträckan självantänder bränslet i motorn av kompressionshettan (som i en diesel) - plus att avgasventilerna glöder med en temperatur av 760 grader Celsius. Enda möjligheten att stänga av motorn är att stoppa bränsletillförseln.

Om tändgnistan tillfälligt slutar fungera tidigt under repan, fylls cylindrarna med oförbränd nitro, när kolven försöker komprimera denna vätska, vilket inte går, så exploderar motorn med en kraft som kan spränga topparna i bitar och loss från blocket eller så sprängs motorblocket mitt av. Detta kallas "hydraulicing".

För att överstiga 300 mph (482 km/h) på 4.5 sekunder måste TF Dragstern accelerera i genomsnitt med en kraft motsvarande över 4G. Men dom når 200 mph (322 km/h) redan efter mindre än halva banan så accelerationskraften vid starten är närmare 8G.

Om all utrustning och bil är betald, teamet jobbar gratis och om för en gångs skull INGENTING GÅR SÖNDER så kostar en repa minst 10 000 kronor per sekund.

En TF Dragster kommer upp i över 482 km/h innan du läst klart den här meningen.

Vevaxeln i TF Dragsterns motor roterar ENDAST 540 varv från det att den lämnar startlinjen tills den korsar mållinjen!

Nitro motorernas toppvarv är relativt högt, 9500 rpm och tomgångsvarvet är ca 2600 rpm.

Gällande ET rekord för Top Fuel Dragsters i USA är 4,42 sekunder på kvartsmilen och gällande hastighets rekord är 333,08 mph (536.04 km/h) satt av Tony Schumacher i november 2003. (3,00/453 km/h 1/8 mile)

Som slutsummering tar vi ett exempel:

Du kör en Lingenfelter trimmad dubbelturbo Corvette.
Ett par kilometer längre fram står en Top Fuel Dragster instagead och klar att starta på dragstripen samtidigt som du passerar. Du har fördelen av en flygande start och du varvar ur Corvetten på alla växlar och blåser förbi startlinjen och passerar dragstern med 322 km/h på hastighetsmätaren. Exakt samtidigt som du passerar startar TF Dragstern och tar upp jakten på dig, du håller gaspedalen planterad i golvet men du börjar höra ett brutalt vrål som nästan spräcker trumhinnorna och inom ett par tre sekunder har TF-dragstern både hunnit upp och passerat dig. TF Dragstern spöar dig och är först till mållinjen, bara en kvartsmil ifrån när du passerade den.
Detta gott folk är acceleration.

Om man funderar lite över detta så har från en stående start, föraren i denna fenomenala maskin sett dig passera i 322 km/h och inte bara hunnit upp dig, utan nästan blåst dig av banan när han passerade dig, och allt detta inom 402,33 meter...
 
Härlig fakta :)

Om all utrustning och bil är betald, teamet jobbar gratis och om för en gångs skull INGENTING GÅR SÖNDER så kostar en repa minst 10 000 kronor per sekund.

Hade det inte varit bättre att skriva vad som ingår för dessa 10 000 kr? hehe
det är alltså inte själva bilen, inte utrustningen, ingen lön till någon, inte banavgift? inga reservdelar... kvar vad jag kan komma på då är väl bränsle!? Eller har jag missat något? Däck föresten!?

Vevaxeln i TF Dragsterns motor roterar ENDAST 540 varv från det att den lämnar startlinjen tills den korsar mållinjen!

God damn, trodde det skulle vara mer helt klart.
Fast visserligen, ganska rejäla bakdäck, deras omkrets är ju omkring 1 meter säkerligen, så en sträcka på 402 m plus lite däckspinn kan nog hamna på 540.
 
God damn, trodde det skulle vara mer helt klart.
Fast visserligen, ganska rejäla bakdäck, deras omkrets är ju omkring 1 meter säkerligen, så en sträcka på 402 m plus lite däckspinn kan nog hamna på 540.
Din mage har en omkrets på en meter(give or take ett par decimeter), Ska du runt ett Dragsterbäckdäck får du lägga till några meter till.
 
Top Fuel är lätt det ballaste som finns på denna jorden på 4 hjul.
Åker alltid till Mantorp och kollar när de kör där i juli. :banana
 
Kan säga att det är häftigt att sitta i publiken, men när jag arbeter med säkreheten på banan på Sundsvall raceway, brukar jag sitta i mitten mellan bilarna vid start, och DET är mäktigt. Utan helmask med rätt kemfilter så rinner ögonen och man ser ingenting. Och trycket när de drar iväg får det att svartna för ögonen :) Det kan inte vara nyttigt men fan så häftigt!
 
Din mage har en omkrets på en meter(give or take ett par decimeter), Ska du runt ett Dragsterbäckdäck får du lägga till några meter till.

D'oh, dåligt redigerat av mig hehe, skrev diameter först, vilket nog är runt 1 meter, lite mer kanske, men av någon anledning byte jag ut ordet diameter till omkrets precis innan postning :3freak :huvet
 
Kan säga att det är häftigt att sitta i publiken, men när jag arbeter med säkreheten på banan på Sundsvall raceway, brukar jag sitta i mitten mellan bilarna vid start, och DET är mäktigt. Utan helmask med rätt kemfilter så rinner ögonen och man ser ingenting. Och trycket när de drar iväg får det att svartna för ögonen :) Det kan inte vara nyttigt men fan så häftigt!

Fan va häftigt! När sa du att jag var välkommen till Mantorp för att få praktisera på din plats? :tungan

Kom ihåg att lilla jag varit hos doktorn idag för en flisa i ena fingret, så det är riktigt ordentligt synd om mig :hihi
 
Ljudet ur Top Fuel maskiner är helt sinnessjukt att höra live! För er som är det minsta motorintresserade så är det ett måste! Första gången man hör dom ladda fullt.. :yoparty
 
Det finns mäktiga flygplansmotorer också:

ONE SECOND IN THE LIFE OF A RACER

Courtesy of Jerry McMillan

The Unlimiteds go flashing through the racecourse, engines howling, air shearing, heat waves streaming. Four hundred eighty miles an hour is 8 miles a minute, and the elite racers take about 65-70 seconds to cover the 8.35 mile Reno course.

If you could take a souped up P-51 racer flying the circuit at Reno, slow time down, and examine just one second, what would you find? In that one second, the V-12 Rolls-Royce Merlin engine would have gone through 60 revolutions, with each of the 48 valves slamming open and closed 30 times. The 24 spark plugs have fired 720 times. Each piston has traveled a total of 60 feet in linear distance at an average speed of 41 miles per hour, with the direction of movement reversing 180 degrees after every 6 inches. Three hundred and sixty power pulses have been transmitted to the crankshaft making 360 sonic booms as the exhaust gas is expelled from the cylinder with a velocity exceeding the speed of sound. The water pump impeller has spun 90 revolutions, sending 4 gallons of coolant surging through the engine and radiators. The oil pumps have forced 47 fluid ounces, roughly 1/3 gallon, of oil through the engine, oil cooler, and oil tank, scavenging heat and lubricating the flailing machinery. The supercharger rotor has completed 348 revolutions, its rim spinning at Mach1, forcing 4.2 pounds or 55 foot pounds of ambient air into the combustion chambers under 3 atmospheres of boost pressure. Around 9 fluid ounces of high octane aviation fuel, 7843 BTU's worth of energy, has been injected into the carburetor along with 5.3 fluid ounces of methanol/water anti-detonation injection fluid. Perhaps 1/8 fluid ounce of engine oil has been either combusted or blown overboard via the crankcase breather tube. Over 1.65 million foot pounds of work have been done, the equivalent of lifting a station wagon to the top of the Statue of Liberty.

In that one second, the hard-running Merlin has turned the propeller through 25 complete revolutions, with each of the blade tips having arced through a distance of 884 feet at a rotational velocity of 0.8 Mach. Fifteen fluid ounces of spray bar water has been atomized and spread across the face of the radiator to accelerate the transfer of waste heat from the cooling system to the atmosphere. In that one second, the aircraft itself has traveled 704 feet, close to 1/8 mile, or roughly 1.5% of a single lap. The pilot's heart has taken 1.5 beats, dumping 5.4 fluid ounces of blood through his body at a peak pressure of 4.7 inches of mercury over ambient pressure. Our pilot happened to inspire during our measured second, inhaling approximately 30 cubic inches (0.5 liter) of oxygen from the on-board system, and 2.4 million, yes million, new red blood cells have been formed in the pilot's bone marrow.

In just one second, an amazing sequence of events have taken place beneath those polished cowlings and visored helmets. It's the world's fastest motor sport.
 
Fantastiska fakta, men som Guw säger FLYGPLAN! Man har ju sett de starta från hangarfartyg, iofs så har de "drag" hjälp från backen, men där är de fruktansvärd acceleration, 0-100 på ca 3 sekunder garvar dessa fantastiska män i deras fantastiska maskiner:tummenupp
 
Gammal men trevlig:

[YOUTUBE-ID]V3yj_OGezWc[/YOUTUBE-ID]

Jag trodde alltid innan att popnitarna i däcken var för syns skull... ;)
 
Har jobbat i burnboxen när topfuelarna kört.
Det lever om ganska bra när man står ett par meter ifrån.

hejhopp vad svengelskt det blev.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top