Acceleration...fy f-n!!!

Fantastiska fakta, men som Guw säger FLYGPLAN! Man har ju sett de starta från hangarfartyg, iofs så har de "drag" hjälp från backen, men där är de fruktansvärd acceleration, 0-100 på ca 3 sekunder garvar dessa fantastiska män i deras fantastiska maskiner:tummenupp

0-100 på 3 sekunder är fruktansvärt slött jämfört med top-fuel.
Sista gången det kördes på allvar på Feringe angavs att TF gjorde 0-100 på en sekund.
0-200 på två sekunder.
På den tiden hade de cirka 5000 hästar.
Nu ligger de på runt 7000 hästar.
Mer finns att hämta om man kommer på ett sätt att få fäste.

0-100 på 3 sekunder är fruktansvärt slött jämfört med top-fuel.
Sista gången det kördes på allvar på Feringe angavs att TF gjorde 0-100 på en sekund.
0-200 på två sekunder.
På den tiden hade de cirka 5000 hästar.
Nu ligger de på runt 7000 hästar.
Mer finns att hämta om man kommer på ett sätt att få fäste.

Inte jätteimpad då man får ut 2041 hp ur en 3.2 liter serieproducerad gatmotor.

[YOUTUBE-ID]0Ta6hXZkKIw[/YOUTUBE-ID]

Tja, flygplans acceleration är inte så fruktansvärt imponerande, upp till 100.

Saab själva accade ifrån ett JA37 Viggen med en 99 turbo redan på 70talet.

Men flygplanet sluttar inte acca efter 150....

Siffror för 99an:
Prestanda: Acc 0-100 km/h = 10,3 sek. Acc 70-110 km/h = 9,6 sek. 0-400 m = 17,30 sek. Toppfart 195 km/h vid 5945 rpm.

Det var en dräpare DÅ

Inte jätteimpad då man får ut 2041 hp ur en 3.2 liter serieproducerad gatmotor.

[YOUTUBE-ID]0Ta6hXZkKIw[/YOUTUBE-ID]
Som jag skrev tidigare:
Effektuttaget begränsas av greppet.
Ökningen från 5000 till 7000 kusar kom direkt när det kom däck som klarade effekten.
Sedan skall man betänka att det är skillnad på effekt och toppeffekt.
Många flerhundra hästars turbobilar har fått smisk på strippen av våttor med halva hästkraftsuttaget.
Gott om kraft redan på låga varv ger bättre start som är svårt att ta igen.

Jag skall dessutom villigt erkänna att Top fuel är imponerande, men inte min favoritklass.
Rappa raggarbilar för gatan som gör upp är bajset.

Som många påpekat tidigare; det mest imponerande med TF är fanimig LJUDET, eller slaget i bröstet när de blåser förbi kanske man ska säga. Nitro Funny Car är annars rätt kul att kolla på, pga den kortare hjulbasen blir de lite mer nervösa på banan. Tyvärr har det ju hänt en del olyckor vilket gör att man (väl?) inte kör det alls i Europa, och infört restriktioner i USA.

Roligaste klassen att titta på tycker jag annars är Pro Mod, bilarna ser ut som HotWheels-karikatyrer av dragracingbilar och väsnas och lever jävulen så det räcker till.

Nostalgiracing med gamla slingshots och altereds är ju också grymt kul att se.

fuel-altered-nanook_29936475.jpg

Som många påpekat tidigare; det mest imponerande med TF är fanimig LJUDET, eller slaget i bröstet när de blåser förbi kanske man ska säga. Nitro Funny Car är annars rätt kul att kolla på, pga den kortare hjulbasen blir de lite mer nervösa på banan. Tyvärr har det ju hänt en del olyckor vilket gör att man (väl?) inte kör det alls i Europa, och infört restriktioner i USA.

Roligaste klassen att titta på tycker jag annars är Pro Mod, bilarna ser ut som HotWheels-karikatyrer av dragracingbilar och väsnas och lever jävulen så det räcker till.

Nostalgiracing med gamla slingshots och altereds är ju också grymt kul att se.

fuel-altered-nanook_29936475.jpg

Agree!

Det skönaste med dessa gamla farkoster är bristen på säkerhet. Men effekt, det skulle man jävlarimej ha. :hihi

Vadå, måste man ha frambroms alltså?

Top metanol funnycars är riktigt kul att se.

En annan kul fakta om TF dragsters. När bakhjulen passerar linjen där framhjulen stog går det nästan 100km/h

Top metanol funnycars är riktigt kul att se.

En annan kul fakta om TF dragsters. När bakhjulen passerar linjen där framhjulen stog går det nästan 100km/h

Spinner däcken i det?
För inte kan väll den hinna upp i 100 blås på typ 6-7 meter eller hur långa dom nu är?

Såklart! Det är ju en amerikansk tvåventilad stötstångsmotor det handlar om. Helt överlägsen konstruktion :D

Jo, det är ju rent av fantastiskt att dess överlägsenhet har gått resten av världen förbi, så att dom fortfarande laborerar med fyra eller fler ventiler per cylinder, överliggande kamaxlar och variabla kamtider....

Enda sättet att komma i kapp och förbi måste väl vara att ta steget till sidventiler med snarköppning... :hihi

Jo, det är ju rent av fantastiskt att dess överlägsenhet har gått resten av världen förbi, så att dom fortfarande laborerar med fyra eller fler ventiler per cylinder, överliggande kamaxlar och variabla kamtider....

Enda sättet att komma i kapp och förbi måste väl vara att ta steget till sidventiler med snarköppning... :hihi

Jopp, så ede :D

[YOUTUBE-ID]WSaPzZcHmfs[/YOUTUBE-ID]

Där ser man...men ändå det som inte dissas är rejält imponerande ändå...:tummenupp

Hmmm, det behövs inte 800hk till kompressorn för den drar vi runt med momentnyckel :rofl

Man får väl anta att dom inte drar runt det med momentnyckel vid 9500 varv:tummenupp (Ok, det kanske är någon utväxling inblandad)

Top Fuelers är coolt men jag tycker ändå att detta är ännu grymmare. (har länkat till denna förut men kan ses igen)

http://www.dragboats.com/video/dsl/06_05_IHBA_692.wmv

Fler mycket häftiga klipp (även lyckade körningar)

http://www.dragboats.com/video/video.php

Last edited:
Kan nog vara så. Jag läste någonstans att 0-100 går på ca 0,5 sek. Någon som vet ?

Kan nog vara sant , för några år sedan var det prat om 0,8 sekunder upp till 100km/h...ca 18m ut i banan.

Har nog hänt lite sen dess så det är nog inte helt fel gissat.

Var på Pite Dragway en gång i min ungdom, trodde någon sprängde depån, men det var bara en TF som startade.....

Mäktiga maskiner!

Här är två med Charlie Karlings sin Nitro-"Uddeholm-Harley".

http://www.karlingracing.com/css/images/movies/uddeholmkarling.wmv

Galet skönt ljud.
För er som inte sett en nitrorepa så kan jag förklare en sak ang nedanstående filmsnutt: Det låter alltid som om varvtalet sjunker under en top fuel-repa. Det är en hörselvilla. Motorn går på ett nästan konstant varvtal. Men eftersom ekipaget fjärmar sig startområdet med en så stor hastighetsökning så gör dopplereffekten att det låter som om varvtalet sjunker.

...Men det är ju fett: ännu mer baston :banana

http://www.karlingracing.com/css/images/movies/karling_finland.mpg

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...