AC läcker . Farligt?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
AC-n i min Citroën läcker och jag undrar vad det är för gas som används och om det är farligt att andas in då jag har två små barn. Inser att det inte är en mc-relaterad fråga men hoppas på ett svar ändå.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Nej den är bara farlig för miljön.
Gasen heter R134a
 
Last edited:

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Oavsett så lär inte gasen komma in i kupén. Oftast läcker det vid torkfiltret eller kompressorn.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Konstant inandning av freongas under en längre tid t ex från bilens ac pump som eventuellt letar sig in i bilens kupe är farligt och kan leda till rytmstörningar i hjärtat.Freon påverkar även det centrala nervsystemet på samma sätt som lösningsmedel och kan därmed orsaka sömnrubbningar, retlighet och koncentrationssvårigheter samt så är där stora skillnader i kylmedlen R134 och R12.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Konstant inandning av freongas under en längre tid t ex från bilens ac pump som eventuellt letar sig in i bilens kupe är farligt och kan leda till rytmstörningar i hjärtat.Freon påverkar även det centrala nervsystemet på samma sätt som lösningsmedel och kan därmed orsaka sömnrubbningar, retlighet och koncentrationssvårigheter samt så är där stora skillnader i kylmedlen R134 och R12.

vilken tur då att han har Tetrafluoretan i AC'n och inte freon :rolleyes:
 

frysarn

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Arvika
Hoj
Aprilia RSV4R / Ducati 916
Freon är ett varumärke, korrekt namn är köldmedium och mängden som finns i ett system till en bil är mycket liten och helt ofarlig.
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Jag hade inte vilja riskera mina barns hälsa!
5 liter 98oktan och en cigg på det i förarsätet på Cittran, du har då gjort dina barn och faktiskt hela mänskligheten en tjänst :D
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Äh. Läcksök den och byt delarna själv. Det gjorde jag på "racebussen", på ca 4 timmar . Citroen's pris på 13000:- blev bara 2450:-. Byte av kondensor(sitter framför kylaren) och torkfilter(vid batteriet) med nya packningar och kompressorolja ca 1250:-. Läcksökning och påfyllning 1200. Prylarna handlades på internet tex http://www.mister-auto.se/sv/ men packningarna på citroen(50:). Är det förångaren, dvs den del som sitter inne i bilen, är det lite stökigare.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Tack Anders. Ska försöka först använda det som ett argument för att byta bil till något roligare ;)

Funkar inte det så får jag fixa det själv
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Det e trevliga sköna bilar fullproppade med teknik för en hyffsad peng.. tyvärr verkar det vehövas verstadsbesök ibland
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top