Absinth

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
I helgen drack jag den mytomspunna drycken absinth och märkte inget annat än att jag blev sketafull (73% alkohol om jag inte missminner mig).

Så därav frågan, finns det några belägg för de gamla myterna om hallucinationer och tokerier (Det sägs väl att Van Gogh skar av sig örat under ett absinthrus tex)? Eller de är just myter? Man känner kanske vad man vill känna när man dricker absinth......

Chris Ash skrev:
I helgen drack jag den mytomspunna drycken absinth och märkte inget annat än att jag blev sketafull (73% alkohol om jag inte missminner mig).

Så därav frågan, finns det några belägg för de gamla myterna om hallucinationer och tokerier (Det sägs väl att Van Gogh skar av sig örat under ett absinthrus tex)? Eller de är just myter? Man känner kanske vad man vill känna när man dricker absinth......

Har oxå druckit absint, både den "lagliga" varianten som finns här i Sverige och den "olagliga" variant som finns i mindre nogräknade öststatsländer...
Märkte inget mer än att jag blev redigt tankad. :fyllisar
Har hört något om att det ska vara malörten som skall ge folk hallisar, men vet dock inte. Tror att effekten av absint är överdriven och att de gamla historier som finns om absint är just bara historier.
Är rätt säker på att Van Goghs hiss inte gick hela vägen redan innan han började hinka absint. :3freak

Chris Ash skrev:

Eftersom det inte innehåller tillnärmelsevis lika mycket Tujon så uteblir de mytomspunna effekterna..
http://susning.nu/Tujon

korvgubbe skrev:
Eftersom det inte innehåller tillnärmelsevis lika mycket Tujon så uteblir de mytomspunna effekterna..
http://susning.nu/Tujon

Detta var dock intressant

"It is often stated that the absinthe produced in the 19th century had much larger amounts of thujone present than are allowed in today’s versions of the drink, which have to comply with EU limits of 10 mg/l. Values as high as 260 mg/l have been quoted by Arnold (Absinthe, Arnold WN, Scientific American, 1989 Jun, 260(6):112-7). However analytical techniques available in the 19th century were not capable of separating thujone from many of the related compounds present in the essential oils of the plants used to make absinthe and it is therefore likely that concentrations were grossly overestimated."

Malört finns ju fö i andra spritdrycker också, tex Vermouth som betyder just malört. Men jag vet inga som blivit galna av en Dry Martini.

Jag tror att de som säger att de fått hallisar av absinthe bara hittar på. Ifall man druckit så mycket så att man skulle kunna få det så tror jag inte man kommer ihåg det. Kanske det blir någon sorts placeboeffekt om man tror på det nog mycket. Dessutom så har jag länge undrat varför man inte bara provar syra ifall man nu så gärna vill ha hallisar, låter dyrt och smärtsamt att dricka en jävla massa absinthe

Skippar man bara morfinet så är det nog lugnt.

för att få hallisar av absinth ska man använda speciella skedar för att värma socker som smälter ner i drycken. Krångligtoch farligt att leka med eld på fyllan. Bättre och lättare att bara dricka vanlig grogg.

JoJoman skrev:
för att få hallisar av absinth ska man använda speciella skedar för att värma socker som smälter ner i drycken. Krångligtoch farligt att leka med eld på fyllan. Bättre och lättare att bara dricka vanlig grogg.
Det gör man ju alltid men inte får man mer hallisar av det.

JoJoman skrev:

För att sockret innehåller hallucinogena ämnen?

:va

Jag hittade förresten denna sida via korvgubbes länk

www.absinthe.se

Om den stämmer (verkar vara en bra och seriös sida) så är myterna just myter och ingenting annat. Läs själva.

Tujon är ett nervgift som kan ge både yrsel, höjd kroppstemperatur och ökad hjärtrytm som man dricker med än 200 l Absint vid ett och samma tillfälle! :mattias

Orka hålla på med socker, sked och nervgifter när man kan få en karta Rhoppar på plattan för en spottstyver.... :hihi

Smakade systembolagets variant förra helgen,blev inte tokigare än vanligt.

Går vist att importera från tjeckien med lite mera Tujon, ca 80-100mg
om jag mins rätt.

Efter som det innehåller ett nervgift kanske blir man tokig efter ett längre (miss)/bruk ?

Finns väl dom som har gjort betydligt värre saker än att kniva bort ett öra på sig själv under påverkan av betydligt mildare drycker än Absinthe.

Latent vansinne,4 liter baginbox-rödtjut och en kvarting renat kan paja mer än att du får problem att bära upp dina RayBans snyggt.

Inte jag dock..

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...