Abs?!

Du glömde: eller tror att dom är duktiga..

Den stora fördelen med ABS är ju att man i en paniksituation bara kan nypa bromsen för kung och fosterland utan att det låser sig och går åt helvete. Det är betydligt enklare att vänja sig att bara nypa än att hålla på att vara finkänslig och nypa exakt rätt för en optimal bromsning i en paniksituation.

Jag har behövt panikbromsa 2 gånger med bil under mina 12 år med körkort. Då var det jääääävligt skönt att bara kunna ställa sig på bromsen utan att tänka på så mkt annat.

Instämmer med det du säger, det är väl stor skillnad på att tro och vara. Jag körde lite bmw s1000rr förra sommaren, helt otroligt. Man kan/vågar och nypa till direkt som i en bil med ABS. Kommer man i en paniksituasjon så skall man vara duktig och gärna erfaren med hinder för att vara säker med inbromsning på en hoj utan abs för optimal stopp. Nu känner jag mig lite handicappad utan ABS då man vet hur bra det fungerar, nästan som att köra utan skinnställ.

Nu har jag inte läst igenom tråden men det är många som menar på att abs är för nybörjare... Jag väljer inte abs för att det är tufft eller för att det gör så jag kan idiotbromsa å skita i hur man egentligen ska göra, bara för att abs'n finns där. Utan jag väljer abs bara för att om det springer ut ett barn, djur eller att en bil svänger ut så vet jag att jag har ett system som hjälper mig att bromsa bättre vid panik. För vid panik så bromsar iaf inte jag som jag bromsar när jag får bestämma det själv.

ABS systemen fungerar bara om hojjen är i upprätt läge.. Bromsa med ABS i kurvor får samma utfall som att göra det utan ABS. Så de systemen är endast bra till att panikbromsa när du kör rakt fram i princip. Köpa ABS hoj och tro att det är bara att nita mitt i kurvan ni kommer smaka asfalt och räcken.

ABS systemen fungerar bara om hojjen är i upprätt läge.. Bromsa med ABS i kurvor får samma utfall som att göra det utan ABS. Så de systemen är endast bra till att panikbromsa när du kör rakt fram i princip. Köpa ABS hoj och tro att det är bara att nita mitt i kurvan ni kommer smaka asfalt och räcken.

Asså, har du provat en S1000RR?

Ja om du ligger och slickar asfalt fattar dom flästa att du inte kan nypa till hur hårt som hällst. Derimot om du ligger i en mild kurva i 200 blås och det står en bil med motorstopp mitt i vägen, eller en älg, vad som hällst, vägen kan ha lite skit på sig som löv, olja, en liten fuktfläck så är en sak säkert, ABS gör jobben bättre än någon person kan klara.

Du kan bromsa maximalt ifrån det millisekundet du har uppfattatt faran utan att hjulet låser sig och sabbar hela inbromsningen. Många tycker det är fusk och det kan jag förstå då det fungerar så bra. Fusk som kan rädda ditt liv och andras.

i senaste ABS testen jag läste så gjorde dem tvärnitar ner till 30graders nerlägg iaf (om jag minns rätt) o de klarade den bra...

Kommer tyvärr inte ihåg vilken tidning

i senaste ABS testen jag läste så gjorde dem tvärnitar ner till 30graders nerlägg iaf (om jag minns rätt) o de klarade den bra...

Kommer tyvärr inte ihåg vilken tidning

Läst om nåt sånt i motorrad. Misstänker att det var tidningen som ramlade ner på golvet bredvid duschen så den blev pappersmassa däremot, men de hade ett nummer med lite sånt med att bromsa med ABS med lägg...
En del hojar reste sig, en del gjorde det inte.

Ööööh. Funkar en hoj utan ABS bättre i det läget?

:skrattaåt

"så kommer ni smaka asfalt och räcken" Är du en sån där töffing som nog allt kan bevisa att jag kan bromsa bättre utan abs eller vad? Abs är till för att man ska vara kvar på hojen oftare än utan abs, det är nog ingen som säger att abs är bulletproof... Nu pratar jag INTE bana utan landsväg och stadstrafik etc.

Last edited:
Jag är ingen ABS-hatande person.
Jag skullle gärna ha ABS på min gathoj, dock ett urkopplingsbart system eftersom jag nyttjar min hoj på grus (och ja där kan man behöva låsa hjulen). Dock var det väl så att det senaste lagförslaget var om krav på ABS som inte var urkopplingsbar?

Sedan irriterar jag mig, i egenskap av grusnörd, på folk som säger att ABS är bättre i alla lägen.
Men jag tror att ett bra ABS-system är bättre i de flesta lägen, men inte riktigt alla.

Angående filmen (som jag länkade till) och att han inte är så bra på att åka så vågar jag påstå att han är rätt skaplig (bättre än mig) om jag inte blandar ihop föraren med någon annan från edog200's filmer.
Sedan kan jag hålla med om att 1200GS inte är optimalt för det där, men jag tror det hade varit säkrare utan ABS i det tillfället.

Last edited:
Gissar vilt på... folk som vurpar.

Jo det är sjukt många sporthojsförare som låser bakhjulet vid inbromsning.

Precis så, ingen nitar när man bromsar, men när folk råkar nita så kan det leda till en vurpa. Vilket abs kan förhindra. Vad är det SVÅRA att förstå med det ni andra abs-hatande personer? :va :krama

Vad är det SVÅRA att förstå med att alla inte vill ha ABS även fast det är fetlobby på det just nu?

Last edited:
Jag är ingen ABS-hatande person.
Jag skullle gärna ha ABS på min gathoj, dock ett urkopplingsbart system eftersom jag nyttjar min hoj på grus (och ja där kan man behöva låsa hjulen). Dock var det väl så att det senaste lagförslaget var om krav på ABS som inte var urkopplingsbar?

Sedan irriterar jag mig, i egenskap av grusnörd, på folk som säger att ABS är bättre i alla lägen.
Men jag tror att ett bra ABS-system är bättre i de flesta lägen, men inte riktigt alla.

Angående filmen (som jag länkade till) och att han inte är så bra på att åka så vågar jag påstå att han är rätt skaplig (bättre än mig) om jag inte blandar ihop föraren med någon annan från edog200's filmer.
Sedan kan jag hålla med om att 1200GS inte är optimalt för det där, men jag tror det hade varit säkrare utan ABS i det tillfället.

Måste ha missat när den här tråden började handla om ett lagförslag, trodde den handlade om fördel/nackdel med abs.

Jag är oxå mot ett lagförslag på abs (även jag är grus/enduronörd och vet att de finns tillfällen man vill va utan abs).

Tror därimot att abs skulle kunna förhindra många olyckor på asfalt och pga det så skulle man ju kunna tänka sej billigare försäkringar för abs hojar. Men då kommer ju såklart frågan hur försäkringen påverkas om man kopplar ur det...inte lätt...

Nej.

Moderna ABS-system kompenserar vid nedlägg. Jag har nypt rätt hårt på min K1300s i en kraftig kurva utan några som helst problem. Utan ABS hade jag fått problem. Var ett test i Motorrad med en VFR1200 där man tryckte fullt vid rätt så kraftiga nedlägg utan att man fick smaka asfalt.

ABS kan rädda liv och statistik bekräftar detta. Så varför chansa om man nu inte måste vara utan ABS av diverse anledningar.

Hjälmen kan också rädda liv. Men man kan säkert hitta både en och annan gång då så inte var fallet. Men nog tar vi all på hjälmen ändå, eller?

Tycker ABS är en fantastisk uppfinning som gör mc åkandet säkrare så för min del finns inga alternativ ABS skall det va.

ABS kan rädda liv och statistik bekräftar detta. Så varför chansa om man nu inte måste vara utan ABS av diverse anledningar.
Hjälmen kan också rädda liv. Men man kan säkert hitta både en och annan gång då så inte var fallet. Men nog tar vi all på hjälmen ändå, eller?

Tycker ABS är en fantastisk uppfinning som gör mc åkandet säkrare så för min del finns inga alternativ ABS skall det va.

Tja hur var det nu med statistiken, menar du IF:s vinklade rapport med 10 abs hojar och 100 utan där ABS-hojarna var nästan enbart touringhojar :rolleyes: Bilar har ju ett skyddande skal som minskar dödsolyckor rätt rejält om man jämför med motorcyklar, borde inte motorcyklar också byggas med skyddande skal för det räddar ju bevisligen liv?

Nja, jag menade inte att man skall sitta i en lastbil heller som är ännu säkrare än en bil. :)

Branchen visar tydligt var den är på väg. Samma diskussion förekom för ABS angående bilar för ett antal år sedan. Vi vet nog alla hur det slutade.

ABS kommer att bli ett krav i framtiden så det blir bara till att åka med. Dessutom kommer tekniken utvecklas.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT