Abs?!

Bromssträckan blir kortare med ABS samt större chans att klara sig vid en paniksituation, lura inte i dem något annat. Sen att det möjligen, kanske går att få en kortare bromssträcka utan ABS är totalt ointressant i praktiken. Handlar som nämnt kort och gott om hur effektivt systemet är precis innan låsning och det kan ju vara åt vilket håll oavsett ABS eller ej.

Testat flertalet ggr på bana och långt erfarnare deltagare samt instruktörer har påpekat just vilken avsevärt sen bromspunkt jag kunnat hålla, reaktionstiden spelar även in naturligtvis. Sen att det för den delen inte alltid lett till optimal kurvtagning efteråt är en annan femma men nu var det just inbromsningen som var på tapeten. Nyttigt att träna ABS´ens funktion under kontrollerade former så man vet hur det känns och ungefär när den delen i systemet börjar arbeta på olika underlag.

Verkar som det är fler som har koll på läget :) Hoppas man bara att någon utvecklar ett universall system som man kan montera på alla hojar..:banana

Me want!

Jovisst, men förhoppningsvis så blir man väl inte korkad bara för att det sitter ABS på hojen... bilen har fyra hjul och står av sig själv, en hoj trillar omkull och det kan inte ABS ändra på.
Använder folk bättre däck, bromsar och chassin för att ha bättre marginaler idag, eller kör dom bara fortare än för 20 år sen? :rolleyes:

Stoppies, med ABS inkopplat är nog bara att glömma!
Bilden visar max höjd jag fick Firebladen - vilket alltid kom på slutet av inbromsningen. Nu ses det ju på bilden att jag inte jobbar på att till en stoppie - och även om jag gjorde detta var resultatet ca. samma - elektroniken styr.
Bilden (från fastbikes.se) togs en regnig dag. Jag blev själv överraskat över att det gick hur enkelt som hällts att hålla 150 blås i regnet, för sedan att max nypa på bromshandtaget, med en hand på styret. Och sedan få en trygg maxar inbromsning..

Jag har haft olika hojar med ABS senaste 10 åren. Och får konstatera att utvecklingen har varit sanslös. Det går inte att jämnföre t. S1000RR´s system med äldre system. Även mot Fireblade 2009 är det jätteskillnad.

Dom moderna system, går in ganska sent, för den vanliga motorcyklist - och jag tror att dom flesta kommer uppleva en så vass broms effekt att det nästan kan vara risk att bli kastat av! (Ok, jag kanske överdrivar lite gran - men, inte värst mycket!)

Själv, har jag inte haft (råd) balls nog att testa moderna ABS under nerlägg. Min uppfattning är att ett framtidigt potential med gyro´s (lutningsmätare) och effekt i ABS´n - fast jag är inte först att testa..
Jag tror inte det finns någon fara att man tror sig att ABS funkar som på en bil, dvs svänga och bromsa på full power..

En stor fördel m. ABS är att du minimiserar risken att bromsa omkull dig i paniksitsen vart t. ex. en bil kör ut framför dig. Och risken för personskador är mindre om du sitter på hojen.

Att bygga ABS på en äldre hoj själv. Fölg Josef´s tips..
Fast jag tror det är billigare, bättra och enklare att hitta en begagnad med ABS..

Bifogat

• fb_Vectura_MC_ABS_3 fastbikes.jpg
    fb_Vectura_MC_ABS_3 fastbikes.jpg
    215.9 KB · Visningar: 106
Jag har haft olika hojar med ABS senaste 10 åren. Och får konstatera att utvecklingen har varit sanslös. Det går inte att jämnföre t. S1000RR´s system med äldre system. Även mot Fireblade 2009 är det jätteskillnad.
Jag har aldrig kört en hoj med ABS. Men jag har läst tester. Och dom testerna har visat, precis som i citat ovan att det är jätteskillnad på ABS systemen. Från bra som BMWs på S1000RR till (välj själv) ABS system som ger 25% längre bromssträcka än för de andra hojarna (utan ABS) i samma test. När jag lärde mig köra motorcykel på 60-talet var det självklart man bromsade med båda hjulen. En enda gång bromsade jag omkull mig. Det var innan besiktningen och jag provade att bromsa med ett hjul i sänder, bakhjulet inga problem, framhjulet den la sig. Jag försöker fortfarande alltid bromsa med båda hjulen. För att inte gå omkull så lätt. Och det finns hojar som idag, oavsett man trycker till med enbart fotbromsen eller enbart handbromsen lägger bromskraft på både fram och bakhjulen. Så det kan ju inte vara helt fel att bromsa med båda hjulen. Trots att när jag köpt Suzukin upptäckte att enbart frambromsen gav en inbromsning som var otrolig vid samma fingerkraft jämfört med BMWn på 60-talet.
I höstas i regn hade jag för hög hastighet vid ett rödljus så jag gled de sista 5 metrarna fram med låsta fram och bakhjul. Inte gick jag omkull för det. Egentligen är det ganska lätt att inse. Ju lägre friktion däck / asfalt desto mer bromsning måste ligga på bakhjulet för kortast möjliga bromssträcka.

dom som argumenterar imot det har troligen inte provat eller så e dom duktigta RR förare

Du glömde: eller tror att dom är duktiga..

Den stora fördelen med ABS är ju att man i en paniksituation bara kan nypa bromsen för kung och fosterland utan att det låser sig och går åt helvete. Det är betydligt enklare att vänja sig att bara nypa än att hålla på att vara finkänslig och nypa exakt rätt för en optimal bromsning i en paniksituation.

Jag har behövt panikbromsa 2 gånger med bil under mina 12 år med körkort. Då var det jääääävligt skönt att bara kunna ställa sig på bromsen utan att tänka på så mkt annat.

Sett en hög med sådana videos nu, såfort stödhjul sitter på hojjen så verkar alla älska att bromsa 110% med bakbromsen? :va

Inte när underlaget blev halt (regn/grus), då vann ABS med hästlängder.
I alla fall i de tester jag läst.

Grus? Sett någon video på det?
Bara nyfiken efter videon som starstriker hade lagt upp med en bmw i nerförsbacke (grus) som flög fram med ABS som inte bromsa ett dugg.

Återupprepar (15e ABS-tråden?), att jag tycker det är bra att ABS finns, men ska vara möjligt att välja själv, alternativt kunna stänga av.
Det verkar EU vilja förbjuda.

Last edited:
Återupprepar (15e ABS-tråden?), att jag tycker det är bra att ABS finns, men ska vara möjligt att välja själv, alternativt kunna stänga av.
Det verkar EU vilja förbjuda.
Det är nog nån juridisk/försäkringsteknisk fråga. Om man får lägre premie med abs, stänger av den å klotar, vad händer då? Dubbel självrisk, ingen ersättning, precis som vanligt, och framför allt, vem ska bevisa om ABS va påslaget eller inte? Det är nog samma koncept som med att 25kW-försäkringarna har försvunnit, för att folk reggade om hojen å kastade strypningen samma kväll, försäkringsbolagen vill inte sälja försäkringar med felaktig rabatt. Hur vanligt är det på bilsidan att man kan stänga av ABS? :va Annat än att sladda i snömodd så att sensorerna blir nerkladdade då :hihi

För att folk ska förstå så är det nog den här videon du syftar på, halvvägs in i filmen ungefär
http://www.youtube.com/watch?v=OrD65i3FUcU

Den ända skilnaden de skulle gjort om han inte hade haft ABS skulle ju varit att han kunde bromsat så han trillade. Att han inte har nått gräpp med lansvägsdäck på en 250kg+ hoj på det underlaget kan man ju inte skylla absen för...

xibalba: Stället gärna upp på ett test på nån asfalt väg som inte sopats. Min gammla BMW med abs mot dej utan abs, Kunde vara intressant.
(obs, inte nått spydigt inlägg utan som en intressant test om du är tveksam på vilket som e bäst)

Den ända skilnaden de skulle gjort om han inte hade haft ABS skulle ju varit att han kunde bromsat så han trillade. Att han inte har nått gräpp med lansvägsdäck på en 250kg+ hoj på det underlaget kan man ju inte skylla absen för...

Hade han låst hjulen när det började skena så gick det ändå så pass långsamt att man kan parera det så nej jag tror inte han hade trillat

Det där underlaget behöver man låsa hjulen på för att "gräva ner sig" och få bromsverkan

Det är vad mina erfarenheter säger, iofs har jag bara en 200kg+ hoj med marginellt grövre däck. :)

xibalba: Stället gärna upp på ett test på nån asfalt väg som inte sopats. Min gammla BMW med abs mot dej utan abs, Kunde vara intressant.
(obs, inte nått spydigt inlägg utan som en intressant test om du är tveksam på vilket som e bäst)

Självklart spelar det in att cykeln väger 250kg, nedförsbacke, grus mm.
Men i terrängen kan du bromsa ner framhjulet i backen, och även om det är låst så kommer det gräva ner sig och bromsa.
Jag hade absolut inte velat ha ABS på min enduro

Visst, ställer du upp med en gsxr 750 -98 med ABS så är jag på testet.

2 olika hojar säger inget.

:)

Självklart spelar det in att cykeln väger 250kg, nedförsbacke, grus mm.
Men i terrängen kan du bromsa ner framhjulet i backen, och även om det är låst så kommer det gräva ner sig och bromsa.
Jag hade absolut inte velat ha ABS på min enduro

Visst i det fallet skulle de säkert varit lite bättre utan ABS om man klarar hantera hojen, men han som kör ser ju inte särskilt van ut med sån terräng så tycker det är lite orättvist att använda den filmen som ett argument mot ABS :)

Skulle heller inte velat ha ABS på min enduro...

Visst i det fallet skulle de säkert varit lite bättre utan ABS om man klarar hantera hojen, men han som kör ser ju inte särskilt van ut med sån terräng så tycker det är lite orättvist att använda den filmen som ett argument mot ABS :)

Okej då, vi säger såhär, med ABS går det inte att ta den backen, utan ABS går det iaf :)

Visst, ställer du upp med en gsxr 750 -98 med ABS så är jag på testet.

2 olika hojar säger inget.

:)

Antar att en GSXR bromsar bättre än en BMW GS på ren asfalt så tycker det skulle säga rätt mycke om BMWn med ABS slår den om de blir lite grus på asfalten :)

Antar att en GSXR bromsar bättre än en BMW GS på ren asfalt så tycker det skulle säga rätt mycke om BMWn med ABS slår den om de blir lite grus på asfalten :)

Och skulle jag vinna testet skulle ABS-folket just hävda det..

Ingen har argumenterat mot ABS i tråden, de har bara argumenterat emot att dek ska vara förbjudet att sälja en hoj utan abs eller med avtängningsbar.

Fler lagar och regler klarar vi oss utan :arsele

Exakt. Det är inte precis såna incidenter ABSen skall förhindra. Där hade det nog varit bättre att kasta i ett ankare.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT