Abs?!

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Testade en hoj med ABS för inte så länge sen och blev riktigt imponerad av det hela. Sån skillnad där är på stoppsträckan! Ni andra som testat håller säkert med.
Det positiva (för de flesta) är väl att det snart kommer vara standard på de flesta hojarna. Men vad gör man om man kör en gammal kamel, och är sugen på ABS?

Någon som vet något om satser man kan köpa, eller ifall det kommer att släppa?

Läste en artikel idag i tidningen om det, och blir bara mer och mer nyfiken på ett ABS system. V-Maxen vet de flesta sedan innan att den har lite halvkass väghållning original, dels för tyngden men också p.g.a. mycket annat. Sen är bromsarna på den inte de bästa i heller.

Sett många som konverterat över till andra system, finns till och med system från några sporthojar som passar rakt på. Men ABS hade faktiskt varit ganska sexigt, men också en riktigt bra försäkring. För man vet ju aldrig när det kniper :näsblod

Nu är det ju inte nödvändigtvis så att bromssträckan blir kortare, utan att du kan nypa hur hårt som helst utan att hjulen låser sig.

Om man som erfaren förare kan hålla bromsen så att hjulen precis inte låser sig får man antagligen kortare bromssträcka, men inte alla som är så kalla vid en panikbromsning.

Nu är det ju inte nödvändigtvis så att bromssträckan blir kortare, utan att du kan nypa hur hårt som helst utan att hjulen låser sig.

Om man som erfaren förare kan hålla bromsen så att hjulen precis inte låser sig får man antagligen kortare bromssträcka, men inte alla som är så kalla vid en panikbromsning.
Precis, själva bromsverkan är ju precis densamma, dvs friktionen mellan belägg och skiva och mellan däck och mark, skillnaden är ju som sagt att man kan bromsa stumt och ha större säkerhet. ABS är ingen universallösning som kommer att få folk att sluta vurpa med hoj, eller sluta köra på saker. Jag är fortfarande skeptisk till hur bra ABS funkar om man pallnitar med rejält nerlägg och bra tempo? Då är det dels så otroligt mycket annat som påverkar (chassi, sittställning, förmåga att häva att hojen reser sig mm) och dels hur snabbt ABS-systemet hinner reagera på väldigt snabba förändringar i grepp/bromsförmåga. Det kan ju räcka att man kör på 1dm halkigt område, som tar 1/250s att passera i 90 och 1/500s i 180, sen har man inte en sportmössa när framhjulet väl har hasat iväg. Frågan är ju vad som händer om bromskraften varierar under nerlägg också? :va

Jag tror det blir svårt att eftermontera ABS då det inte bara handlar om andra bromsar utan även om ett hyffsat avancerad datorstyrt bromssystem.

Den enda gången "erfarenhet" slår maskinen är när man pratar om erfarenhet som "erfaren roadracingförare" och då på torrt underlag med bra grepp.

På blött underlag eller på grus eller egentligen alla underlag som inte är optimala så slår ABS:en människan alla dagar i veckan och då pratar vi trots allt om planerade och kontrollerade inbromsningar. I en paniksituation blir nog ABS:en än mer överlägsen.

Jag tror det blir svårt att eftermontera ABS då det inte bara handlar om andra bromsar utan även om ett hyffsat avancerad datorstyrt bromssystem.

+1.

För övrigt är ABS det enda som jag inte skulle kunna avvara på min hoj om jag skulle plocka bort allt extragodis. På hojar utan ABS blir jag feg och vågar inte bromsa optimalt men på hojar med ABS så är det bara att nypa till och koncentrera sig på övriga saker. Har räddat mig en gång när jag kom farande på Essingeleden och en bilist valde att kasta sig in i min fil utan att blinka, hade jag inte haft ABS i den undanmanövern hade jag låst framhjulet när jag gjorde undanmanövern samtidigt som jag bromsade och åkt i backen. Nu lyckades jag rädda situationen tack vare ABS.

Jag är fortfarande skeptisk till hur bra ABS funkar om man pallnitar med rejält nerlägg och bra tempo? Då är det dels så otroligt mycket annat som påverkar (chassi, sittställning, förmåga att häva att hojen reser sig mm) och dels hur snabbt ABS-systemet hinner reagera på väldigt snabba förändringar i grepp/bromsförmåga.

Som du själv skrev, det är inget mirakelmedel utan ett hjälpmedel vid paniksituationer. Att du pallnitar vid fullt nedlägg, ja det finns nog inte en pinal i universum som räddar dig då annat än sjyssta avåkningszoner.

+1.

För övrigt är ABS det enda som jag inte skulle kunna avvara på min hoj om jag skulle plocka bort allt extragodis. På hojar utan ABS blir jag feg och vågar inte bromsa optimalt men på hojar med ABS så är det bara att nypa till och koncentrera sig på övriga saker. Har räddat mig en gång när jag kom farande på Essingeleden och en bilist valde att kasta sig in i min fil utan att blinka, hade jag inte haft ABS i den undanmanövern hade jag låst framhjulet när jag gjorde undanmanövern samtidigt som jag bromsade och åkt i backen. Nu lyckades jag rädda situationen tack vare ABS.

Mycket bra exempel på var ABS gör som mest nytta.
Jag har det inte själv på min hoj och jobbar väldigt mycket med att lära "ryggraden" hur jag skall bromsa som bäst (mest effektivt).
Nästa hoj kommer med största sannolikhet ha ABS.

Som du själv skrev, det är inget mirakelmedel utan ett hjälpmedel vid paniksituationer. Att du pallnitar vid fullt nedlägg, ja det finns nog inte en pinal i universum som räddar dig då annat än sjyssta avåkningszoner.
Precis, och när det kom till bilar så fick man ju lära sig att det bara var att bromsa och styra, så gjorde bilen resten. Börjar folk använda ABS på samma sätt på hojar kan det nog sluta rätt illa :död

De flesta nya ABS-system är så pass integrerade i hojens övriga elektronik att det blir svårt att flytta över till en annan hojmodell.

Vill du exprimentera så kolla på skroten efter ett bromssystem till en BMW Scarver: Det är ett billigt, effektivt och ganska enkelt system som borde lämpa sig till dina syften.

Ah vi testade med olika upplägg. Även om du gör en planerad bromsning i från 90, av en erfaren förare så slog ändå ABS systemet hans inbromsning med hästlängder.

Men som sagt, kan ju vara en falsk trygghet också. Lär man sig vara mer uppmärksam och hantera hojen bra så är det 10 gånger bättre än ett ABS system. Det är väl mer det att man vill ha marginalerna på sin sida när man redan är så jävla utsatt som man är på en hoj i trafiken.

Finns ju gott om bilförare som inte ens borde få lov att cykla utan prövningstillstånd från trafikverket, haha:död

Vill du exprimentera så kolla på skroten efter ett bromssystem till en BMW Scarver: Det är ett billigt, effektivt och ganska enkelt system som borde lämpa sig till dina syften.

Varför just Scarver? Är det inte samma på gamla F650/Dakar?

Ah vi testade med olika upplägg. Även om du gör en planerad bromsning i från 90, av en erfaren förare så slog ändå ABS systemet hans inbromsning med hästlängder.

Brukar vara +/- nån meter i tester så var det en pony?

Hur många av er har testat en sporthoj med ABS? T.ex en s1000rr, ABS är oslagbart på alla sätt, nedlägg eller inte, dom som argumenterar imot det har troligen inte provat eller så e dom duktigta RR förare, människa slår inte maskin vilketsom :tummenupp

Hur många av er har testat en sporthoj med ABS? T.ex en s1000rr, ABS är oslagbart på alla sätt, nedlägg eller inte, dom som argumenterar imot det har troligen inte provat eller så e dom duktigta RR förare, människa slår inte maskin vilketsom :tummenupp

Jaså? Inte sett några såna tester som du menar. Men tvärnyper du bromsarna i 90, och ska lyckas göra en bra inbromsning utan att slira eller dylikt så, kan du väl inte mena att du kan göra det med en marginal på några meter i från en ABS hoj? :rolleyes: Jag vet bara att det va med många meters skillnad när vi gjorde det.

Men sen å andra sidan så var det inga kliniska lab tester, hehe. Utan en rak torr asfaltsväg. :tummenupp

Varför just Scarver? Är det inte samma på gamla F650/Dakar?

Faktiskt inte, det är olika artikelnummer på tryckmodulatorn. Mitt högst subjektiva intryck är att Scarvern bromsar på kortare sträcka eftersom ABSen är mer konservativt ställd på GS-modellerna, troligen har man tagit höjd för att få stabilitet på sämre underlag och andra typer av däck.

Inte när underlaget blev halt (regn/grus), då vann ABS med hästlängder.
I alla fall i de tester jag läst.

Precis, och när det kom till bilar så fick man ju lära sig att det bara var att bromsa och styra, så gjorde bilen resten. Börjar folk använda ABS på samma sätt på hojar kan det nog sluta rätt illa :död

Jovisst, men förhoppningsvis så blir man väl inte korkad bara för att det sitter ABS på hojen... bilen har fyra hjul och står av sig själv, en hoj trillar omkull och det kan inte ABS ändra på.

Last edited:
Bromssträckan blir kortare med ABS samt större chans att klara sig vid en paniksituation, lura inte i dem något annat. Sen att det möjligen, kanske går att få en kortare bromssträcka utan ABS är totalt ointressant i praktiken. Handlar som nämnt kort och gott om hur effektivt systemet är precis innan låsning och det kan ju vara åt vilket håll oavsett ABS eller ej.

Testat flertalet ggr på bana och långt erfarnare deltagare samt instruktörer har påpekat just vilken avsevärt sen bromspunkt jag kunnat hålla, reaktionstiden spelar även in naturligtvis. Sen att det för den delen inte alltid lett till optimal kurvtagning efteråt är en annan femma men nu var det just inbromsningen som var på tapeten. Nyttigt att träna ABS´ens funktion under kontrollerade former så man vet hur det känns och ungefär när den delen i systemet börjar arbeta på olika underlag.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...