Har ett litet problem och hoppas på att någon kan hjälpa mig med det här.
Har precis börjat övningsköra och skulle lära mig att bromsa ordentligt allt gick bra, men märkte att bromsen dels tog dåligt på fram hjulet och jag kunde pressa bromshandtaget intill styret och fick inte direkt någon tvärnitning. Sedan gick inte heller ABS igång. ABS fungerar precis som den ska på bakhjulet men inte fram. Kollade så det fanns bromsvätska och det gjorde det...så vad kan felet vara??
Har precis börjat övningsköra och skulle lära mig att bromsa ordentligt allt gick bra, men märkte att bromsen dels tog dåligt på fram hjulet och jag kunde pressa bromshandtaget intill styret och fick inte direkt någon tvärnitning. Sedan gick inte heller ABS igång. ABS fungerar precis som den ska på bakhjulet men inte fram. Kollade så det fanns bromsvätska och det gjorde det...så vad kan felet vara??


Vätskor är inte komprimerbara. Anledningen till att man byter då och då är att den är hygroskopisk (drar åt sig vatten) och att det blir lite skräp i vätskan efter ett tag, som kan smutsa ner ventiler, packningar mm i bromssystemet. Vattnet gör att kokpunkten sjunker, och får man för mycket vatten/bromsar mycket så kan bromsvätskan koka, och då har man vips ånga i systemet, som man inte kan komprimera tillräckligt med bromspumpen och då har man vips inga bromsar alls! 