Abs

Metiorita

Medlem
Gick med
23 Sep 2009
Ort
skåneland
Hoj
ingen förtillfället
Har ett litet problem och hoppas på att någon kan hjälpa mig med det här.
Har precis börjat övningsköra och skulle lära mig att bromsa ordentligt allt gick bra, men märkte att bromsen dels tog dåligt på fram hjulet och jag kunde pressa bromshandtaget intill styret och fick inte direkt någon tvärnitning. Sedan gick inte heller ABS igång. ABS fungerar precis som den ska på bakhjulet men inte fram. Kollade så det fanns bromsvätska och det gjorde det...så vad kan felet vara?? :va
 
Om hon inte gjort nåt som att byta olja i systemet nyligen så borde det väl inte bara bli luft i det helt plötsligt?
Kollat så inte beläggen fram är helt slut?
Har det funkat tidigare och börjat ofunka helt plötsligt? (det är väldigt bra att beskriva förehavande, problemsymptom och efterhavande när man vill få bra hjälp snabbt =)
 
Luft i systemet?
Kollat så att färgen på oljan är klar och fin?
Färgen på oljan ser fin ut men luft i systemet är jhu ett alternativ, tackar för tipsen.

Om hon inte gjort nåt som att byta olja i systemet nyligen så borde det väl inte bara bli luft i det helt plötsligt?
Kollat så inte beläggen fram är helt slut?
Har det funkat tidigare och börjat ofunka helt plötsligt? (det är väldigt bra att beskriva förehavande, problemsymptom och efterhavande när man vill få bra hjälp snabbt =)
Njaä inget byte av olja som jag gjort iaf :) o har som sagt inte haft hojen så länge.
Men har kollat beläggen och de ska vara okej enligt kunniga människor.
 
Last edited:
Färgen på oljan ser fin ut men luft i systemet är jhu ett alternativ, tackar för tipsen.


Njaä inget byte av olja som jag gjort iaf :) o har som sagt inte haft hojen så länge.
Men har kollat beläggen och de ska vara okej enligt kunniga människor.

Om du luftar tänk på att ha koll på alla oljebehållare då de är sammankopplade på ABS system så att om du luftar fram så kan det oljan lika gärna ta slut vid bakbromsen. Då blir det ett helvete att få ut luften har jag hört (ej lyckats själv än).
 
Luft i systemet?
Kollat så att färgen på oljan är klar och fin?
Bromstvätska är ingen olja :mad: Det är trietylenglykol :mattias

Och hur mörk den än är så kan den inte bli svampig för det! :fakta Vätskor är inte komprimerbara. Anledningen till att man byter då och då är att den är hygroskopisk (drar åt sig vatten) och att det blir lite skräp i vätskan efter ett tag, som kan smutsa ner ventiler, packningar mm i bromssystemet. Vattnet gör att kokpunkten sjunker, och får man för mycket vatten/bromsar mycket så kan bromsvätskan koka, och då har man vips ånga i systemet, som man inte kan komprimera tillräckligt med bromspumpen och då har man vips inga bromsar alls!

Så att den är mörk spelar ingen roll, antagligen är det luft i systemet. Risken finns att bromspumpen har kassa packningar också, men den är försvinnande liten på en så pass ny hoj, som knappast har levt ett hårt liv med massor med stenhårda inbromsningar.
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top