ABS på alla Honda hojar över 250cc till år 2010

Ja vad kommer sen, farthållare med automatisk broms för långsam trafik och dyl. Honda är och förblir touring.
 
Ja som sagt, bara det är urkopplingsbart med en knapp så e de fina fisken.
Vore skönt att kunna koppla in ABSen på långresor...
Du menar att du hanterar panikbromsningar annorlunda på långresor kontra småturerna hemma vid? :va

Jag tycker det är märkligt att man ser en lösning som kan rädda livet på en, som något negativt. Om ni (ni som nu klagar på ABS) är så duktiga på att köra, var i ligger problemet med ABS? Den går ju inte in för än vid låsningsgränsen o då bromsas det ju max, nästa steg är ju att stå på näsan... :näsblod
 
Om ni (ni som nu klagar på ABS) är så duktiga på att köra, var i ligger problemet med ABS? Den går ju inte in för än vid låsningsgränsen o då bromsas det ju max, nästa steg är ju att stå på näsan... :näsblod

Problemet är att det inte ger fullgod bromsverkan på lösa underlag och det inte funkar inte för körning med uppställ. Dock är det en kalasgrej för vanlig användning på "gata" och pendling.

Därför vill man ha det urkopplingsbart vilket det också är på de flesta maskiner med flera användningsområde.
 
Du menar att du hanterar panikbromsningar annorlunda på långresor kontra småturerna hemma vid? :va

Jag tycker det är märkligt att man ser en lösning som kan rädda livet på en, som något negativt. Om ni (ni som nu klagar på ABS) är så duktiga på att köra, var i ligger problemet med ABS? Den går ju inte in för än vid låsningsgränsen o då bromsas det ju max, nästa steg är ju att stå på näsan... :näsblod

tänkte samma sak, med ABS kan man bromsa mycket hårdare än utan.
 
Tycker det är rätt talande det som framgick av en undersökning som jag länkat in ett par gånger. Där låter de fyra-fem olika förartyper göra inbromsningar på ett antal olika underlag med och utan ABS.
Förartyperna är på ett ungefär:
- RR-föraren
- Touringföraren
- Pendlaren
- Nybörjaren

.....Enda gången traditionella bromsar slår ABS är när RR-föraren bromsar på torr asfallt. Vid ALLA andra underlag och med alla andra förare vinner ABS...

Men denna tråd är ytterligare ett exempel på den typiskt överdrivna självbilden.
- "Inte fan vill jag ha nån djävla skit-abs som väger på min hoj, jag är ju en så grym bromsare ändå!!"

...ja.. visst, några få RR-rävar har säkert fog för att välja traditionella bromsar till sina ban-hojar men för oss "vanliga" är ABS bättre alla dagar i veckan inklusive nätter.
 
De kan ju ha det urkopplingsbart första året.
Andra året kommer ingen fråga efter den funktionen.
 
.....Enda gången traditionella bromsar slår ABS är när RR-föraren bromsar på torr asfallt. Vid ALLA andra underlag och med alla andra förare vinner ABS...

uuuh. Testa grusväg med och utan ABS och se vad du tycker om ;)

Är dock för ABS på hoj generellt sett, bara man kan koppla ur ... vilket man borde kunna genom att dra säkringen för ABSn de få gånger man skulle behöva det.
 
...ja.. visst, några få RR-rävar har säkert fog för att välja traditionella bromsar till sina ban-hojar men för oss "vanliga" är ABS bättre alla dagar i veckan inklusive nätter.

Testa exempelvis en Bmw offroad på en väldigt gropig skogsväg / traktorstig. När hjulen studsar och farten är lite högre är man väldigt glad över att ABS'en går att koppla ur annars bromsar det knappt inget alls då bromsarna släpper när hjulen studsar i hålorna samt att om man kör enduromönster så gräver dubbarna sig fast mer i underlaget än att det bara skall "rulla" ovanpå.

Men det är som sagt offroad och RR som är de 2 gångarna jag anser att det skall vara "vanliga" bromsar, för vanlig gatkörning (vilket 90% kör) är ABS en riktigt bra grej.
 
Last edited:
Tips: Köp aktier i ISR/Brembo mfl... Deras försäljningssiffror kommer att skjuta i höjden om ABS-påtvingandet blir av.
 
Problemet är att det inte ger fullgod bromsverkan på lösa underlag och det inte funkar inte för körning med uppställ....
Jag har då aldrig sett någon som kör m ställ på hojen på gata. :rolleyes:

Med all typ av bana, off road eller liknande körning kan jag förstå att det krävs eller är önskvärt att ej ha ABS. :D
Men på gata... för 99% av alla förare är det nog mer en livräddare än ett hinder. Tekniken kommer att bli bättre även för dem som kör mycket grus o off road, men på dessa hojjar kommer kanske en urkopplingsfunktion om underlaget omöjliggör dess funktion.
 
Kanonbra grej med ABS som standard.
Bra är dock om tillverkaren förser vissa modeller med urkopplingsbar ABS för förare som så önskar.
Det är alltid bättre att urkopplingen kan ske under kontrollerade former än att föraren skall behöva skapa ett "elfel" i systemet för att koppla ur ABS.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top