ABS på alla Honda hojar över 250cc till år 2010

Tycker det är rätt talande det som framgick av en undersökning som jag länkat in ett par gånger. Där låter de fyra-fem olika förartyper göra inbromsningar på ett antal olika underlag med och utan ABS.
Förartyperna är på ett ungefär:
- RR-föraren
- Touringföraren
- Pendlaren
- Nybörjaren

.....Enda gången traditionella bromsar slår ABS är när RR-föraren bromsar på torr asfallt. Vid ALLA andra underlag och med alla andra förare vinner ABS...

Men denna tråd är ytterligare ett exempel på den typiskt överdrivna självbilden.
- "Inte fan vill jag ha nån djävla skit-abs som väger på min hoj, jag är ju en så grym bromsare ändå!!"

...ja.. visst, några få RR-rävar har säkert fog för att välja traditionella bromsar till sina ban-hojar men för oss "vanliga" är ABS bättre alla dagar i veckan inklusive nätter.

:D He he, sant, sant.

Jag tror faktiskt att merparten av Rookies, nybörjare och B-förare som kör RR skulle kunna köra med ABS på banan utan att märka någon skillnad. Det är oerhört få som kör med kontrollerad sladd och de övriga som råkar ut för okontrollerade sladdar skulle nog snarare bli hjälpta än stjälpta.

:D He he, sant, sant.

Jag tror faktiskt att merparten av Rookies, nybörjare och B-förare som kör RR skulle kunna köra med ABS på banan utan att märka någon skillnad. Det är oerhört få som kör med kontrollerad sladd och de övriga som råkar ut för okontrollerade sladdar skulle nog snarare bli hjälpta än stjälpta.

Stämmer säkert, fast hur ska man kunna lära sig att bromsa ännu bättre än vad ABS tillåter om man kör med den? :)

Klart man ska kunna koppla ur det ifall man vill? Ute i trafik är abs guldvärt. Men jag resonerar som så att skulle jag göra någon bankörning osv som någon nämnde i tråden så hade jag hellre haft det urkopplat. Tänker inte på bromssträckan överhuvudtaget, mer över att det bidrar till körkänslan än att ha på abs. Gillar att jobba med hojen under körning, det är det som är tjusningen med motorcyklar. Visst är det bra att de lägger in abs, traction control och gud vet vad. Men när det väl gäller ska man kunna koppla ur det ifall man känner för det.

Dagen kommer när det sitter abs på motogp hojarna, och då kommer alla helt plötsligt vilja ha det..

Jag är klart för ABS, men tycker samtidigt att det är bra att kunna koppla ur om man så vill.

Du menar att du hanterar panikbromsningar annorlunda på långresor kontra småturerna hemma vid? :va

Jag tycker det är märkligt att man ser en lösning som kan rädda livet på en, som något negativt. Om ni (ni som nu klagar på ABS) är så duktiga på att köra, var i ligger problemet med ABS? Den går ju inte in för än vid låsningsgränsen o då bromsas det ju max, nästa steg är ju att stå på näsan... :näsblod

Jag menar att på långresor så sitter jag o halvsover o kan ha en jävla nytta av ABS medans mina småturer hemma kanske går ganska mkt på gelleråsen eftersom jag bor 6km därifrån?
O där vill jag inte ha ABS..
Kalla mig kontrollfreak eller vad du vill men på hojen vill jag ha möjlighet att vara utan o klara mig själv...

Ja vad kommer sen, farthållare med automatisk broms för långsam trafik och dyl. Honda är och förblir touring.

Ja... gnälla kan man alltid göra... eller också kan man se det så att Honda tar ansvar för att rädda liv på användarna av deras produkter.

Enda gången jag kan se fördel med att inte ha ABS är vid tävling på bana. Då är det bara att koppla ur systemet.

Utan någon direkt erfarenhet inom bankörning på hoj, men ABS borde väl knappast vara någon nackdel vid hobbybankörning? Låser du hjulet vid inbromsning in i en kurva kan ju ABS rädda dig från ajj-ajj och tunnare plånbok? Är det inte bättre att lära sig av att ABS gick in, än att lära sig av att vurpa?

Last edited:
BMW har ABS som tillval sen sent -80 tal och standard på allt utom HP2 modellerna sedan sent -90 tal!!:tummenupp

På sport och offroadmodellerna är det urkopplingsbart med en knapp på styret!!
På vissa modeller är det kombibromsar med servo, alltså att bakbromsen tar när man drar frambromsen!!

Dessutom kom de med antisladdsystem om tillval på de flesta -08! Även det urkopplingsbart på en del modeller.

BMW har för övrigt inte gjort en gubbhoj sen -95 för er som lever kvar i den inbillningen:yoparty

Så det är som vanligt, BMW leder utvecklingen och de övriga följer efter:tummenupp

Handlar inte om att jag tror att jag bromsar bättre än en modern ABS, utan att jag har hojen som en leksak, inte köper jag min en vinterbil med traction controll, antispinn och allt, fast jag skulle köra snabbare med det.
Tycker en sporthoj inte ska ha några elektroniska hjälpmedel.

BMW har för övrigt inte gjort en gubbhoj sen -95 för er som lever kvar i den inbillningen:yoparty

Så det är som vanligt, BMW leder utvecklingen och de övriga följer efter:tummenupp
Mmm :3freak

rockster03.jpg

Ja... gnälla kan man alltid göra... eller också kan man se det så att Honda tar ansvar för att rädda liv på användarna av deras produkter.

Den enda värre hojkrash jag varit med om var när jag panikbromsade omkull min gamla Ducce med framhjulslås, ändå skulle jag aldrig i mitt liv köpa en hoj med ABS. En stor del av nöjet är ju att ha kontroll över maskinen själv (både gas och broms).
Tror inte att det är trafiksäkerheten man är ute efter om man väljer att köra sporthoj, iallafall inte för mig.

Hoppas för guds skull att det inte införs ABS i MotoGP som nån skrev, då skulle jag tappa det lilla intresse jag har kvar. Det är tillräckligt trist att se vilken utveckling tractioncontrol har gett.

Får rysningar när jag tänker på ABS:en på en Alfa jag hade som alltid gick in långt för tidigt, fan vad många gånger jag satt och svor över dom bromsarna.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti