ABP krökar?

Jag har kört dom på xr650.. Dom hade taskig passform och var svåra att få dit. Man fick även slipa ur svetsfogar som hände in i krökens mynning mot topp. Men detta är flera år sedan har hört att dom passar skapligt nu. Dom är ju kromade men av rostfritt stål så man kan slipa bort det äkliga customcråmet. Effekt då....Riktigt bra för priset!! Och just till xr600 ska man inte har grövre rör än vad abp har på dessa.
Inte förens man passerar 60 bakhjuls hk ska dom vara större dim.

Så Helt klart billiga och prisvärda krökar!! Men man tjenar inget på en xr600 utan byte av "kam" och högre komp & portat!! Man blir snarare besviken för man tappar lite i låvarvet upp till 5000v på just 600an. Och när dom skulle kunna dra bra så finns det ingen kam som drar någe från 6000 -8000v där krökarna ger nytta. Just i detta register börjar org kammen krokna tyvär. Se till att det sitter ett riktigt slipon på i första hand. Därimot på xr650 ger det bra i hela regget:tummenupp
 
Sånna krökar är på min önskelista iaf. Ska fan sitta på tills i vår :fakta :D
 
Hoppas dom blir billiga :brynad

Vet du när dom kan tänkas få in dom?

Tjaaa ,När jag tvingat han beställa,,typ idag? han gör alltid som jag säger för jag har dängt han som barn så han är skiträdd för mig:D Priset är ju frågan?? Måste ju köpa därifrån så frågan är om han får bra pris på flera? I bästa fall samma pris eller några kr dyrare? Det är många som bara helt enkelt inte beställer utom sverige ,, så därför tar han hem.....
 
Låter ju bra.
Hur är de där krökarna dragna? På varsin sida om cylindern eller som original?
 
Låter ju bra.
Hur är de där krökarna dragna? På varsin sida om cylindern eller som original?

Dom är dragena på var sida om cyllen.. en under fuggen.. Förelar med det är ,,mindre tvärböjar som stjäl effekt och krökarnas längd tillsammans blir kortare + mer lika längd. Och detta tillsammans gör att motorn drar bättre än med andra krökar som går på samma sida. Dom drar visserligen en smula sämmre under 4000v-- Knappt märbart!! Men drar dessto bättre efter 4500v så man når helt enkelt högre toppeffekt med dessa krökar gämfört med samma dim som går på ena sidan ...

Ni kan ju se bilder på modllespeci xr650 tråden ,,har för mig att Roger la ut bilder på sina krökar där? eller någonstanns?:rolleyes: Den perfektaste kombon vore dessa krökar och den billiga braiga viper sliponet som Locket säljer också:tummenupp
 
Last edited:
Hittade bilder på Rogers xr. Han har ju slipat krökarna matt,, helt rätt. och lägger ut en bild på viper slippet också sätter man ihop dess krökar med vipern har man ett väldigt prisvärt system som går bra!! men då ska man nog behålla kromet så det lirar med vipern. Jag har ju mitt system draget samma väg,,,,fast avloppsstorlek:D
 

Bifogat

  • visabild[4].jpg
    visabild[4].jpg
    71.6 KB · Visningar: 99
  • abp 1.jpg
    abp 1.jpg
    77.6 KB · Visningar: 110
  • abp2.jpg
    abp2.jpg
    43.9 KB · Visningar: 83
  • Bild%201262[1].jpg
    Bild%201262[1].jpg
    60.1 KB · Visningar: 89
  • Bild 022.jpg
    Bild 022.jpg
    115.4 KB · Visningar: 116
Kan t.o.m. jag lista ut med tanke på klenkrökarna som sitter där från början. :D

De sk. ABP-krökarna gör att du tappar effekt i hela registret, men tjänar en eller något hk på topp.
Effektkurvan blir s.a.s 'brantare' och det är kanske det som gör att hojen känns piggare. Ungefär som en puch dakota med eller utan ljuddämpare.
 
De sk. ABP-krökarna gör att du tappar effekt i hela registret, men tjänar en eller något hk på topp.
Effektkurvan blir s.a.s 'brantare' och det är kanske det som gör att hojen känns piggare. Ungefär som en puch dakota med eller utan ljuddämpare.

Inte ens mina krökar som är byggda på samma vis fast grövre tappar i hela registret. Tvärtom dom gav ca 4hk mer än akras helsystem på en helt standard xr650!! , Jag fick ur ca 60 bromsade bakhjulshk med endast detta byggsätt och slipon knfilter och viktigast,, inbestyckat rätt .Jo jag hade mikuni pro 40mm gasaren också,, men även med org gasare skulle jag fått ut samma pullver. Men helt klart med mina krökar så tappade jag ända till 5500v men sedan drog det så in i H. Även med akras helsystem så tappar man nm hk från botten till ca 4500-5000v förmod likvärdig med abp men sedan passeras org krökar lätt. Med akra helsys kan man få ut ca 56-57 hk baken,,,Och jag gissar att med abp skulle man kunna se ca 54-55 med kn och rätt bestyck. ref org ska man kunna plåga ur ca 52hk med org avgas öppet och kn.
 
Last edited:
Tjaaa ,När jag tvingat han beställa,,typ idag? han gör alltid som jag säger för jag har dängt han som barn så han är skiträdd för mig:D Priset är ju frågan?? Måste ju köpa därifrån så frågan är om han får bra pris på flera? I bästa fall samma pris eller några kr dyrare? Det är många som bara helt enkelt inte beställer utom sverige ,, så därför tar han hem.....
Hahaha :D :tummenupp

Jag får ta å ringa han en dag då! :)
 
Inte ens mina krökar som är byggda på samma vis fast grövre tappar i hela registret. Tvärtom dom gav ca 4hk mer än akras helsystem på en helt standard xr650!! , Jag fick ur ca 60 bromsade bakhjulshk med endast detta byggsätt och slipon knfilter och viktigast,, inbestyckat rätt .Jo jag hade mikuni pro 40mm gasaren också,, men även med org gasare skulle jag fått ut samma pullver. Men helt klart med mina krökar så tappade jag ända till 5500v men sedan drog det så in i H. Även med akras helsystem så tappar man nm hk från botten till ca 4500-5000v förmod likvärdig med abp men sedan passeras org krökar lätt. Med akra helsys kan man få ut ca 56-57 hk baken,,,Och jag gissar att med abp skulle man kunna se ca 54-55 med kn och rätt bestyck. ref org ska man kunna plåga ur ca 52hk med org avgas öppet och kn.


Visst, men det är inte det som är på tapeten.
Poängen är ju att det är snudd på bedrägligt att skruva på grövre krökar om man tappar effekt upp till 5500-6000 varv, det är ju i princip hela användbara registret.
Original CDI bryter ju ungefär vid 8100 varv.
Och hur många är det egentligen som byter till en sk. high-rev CDI?

Klart vevstakslagren går på löpande band om man åker omkring på varvstoppet hela tiden :yoparty

Tillägg: Hade grövre krökar varit svaret på bättre register så hade nog Honda skruvat dit dessa på fabriken i Hamamatsu. Det är ingen slump att de ser ut som de gör.
(Fast på min moppe sitter det ett akrasystem på)
 
Visst, men det är inte det som är på tapeten.
Poängen är ju att det är snudd på bedrägligt att skruva på grövre krökar om man tappar effekt upp till 5500-6000 varv, det är ju i princip hela användbara registret.
Original CDI bryter ju ungefär vid 8100 varv.
Och hur många är det egentligen som byter till en sk. high-rev CDI?

Klart vevstakslagren går på löpande band om man åker omkring på varvstoppet hela tiden :yoparty

Tillägg: Hade grövre krökar varit svaret på bättre register så hade nog Honda skruvat dit dessa på fabriken i Hamamatsu. Det är ingen slump att de ser ut som de gör.
(Fast på min moppe sitter det ett akrasystem på)

Vill man åka bandtraktor så ska man behålla org krökarna dom är klart bäst upp till 4500v ingen kan slå det!! Men då är det heller ingen mening att trimma för huvet taget bara låta vara och åka... All trimmning för att få ut högre effekt stjäl från botten NÄSTAN,,, undantag en plastportad topp och högre komp eller ännu bättre högre komp och mer cc... Men sopar man dit dom prylarna så MÅSTE man dit med minst abp krökar eller akra för annars eldar man för kråkorna så att säga.

Jag byggde dessa krökar (ABP principen) för att helt enkelt köra ifrån alla andra hojar utan att ens trimma motorn!! Och jag gjorde det Husaberg som ktm 660!! Så att tappa några nm före 5000v var det värt,:) , vid hård körning på bana eller isracing asfalt dragracing grusvägsåka med hög medelfart understigs aldrig 5000v ens med org krökar. Min motor höll 2400 mil på det sättet och såldes då UTAN ras!
 
Nu i dag beställs krökarna från abp:tummenupp Locket tar hem 5st på säljprov...Priset vet ej än...?? Men helt klart några kr mer än från tyskland,
Han måste ta minst 1600?,1700? 1800? pg av dåligt pris och frakt,lagerkost,räntor och myror på trumpeten:D Dom är ju prisvärd ända upp till 2000kr faktist ,om man gämför priser med andra krökar som säljs i sverige .
Kommer läggas ut på hans hemsida. Om ni vill vara säker på att få tag på trotts priset så mejla han och boka!
 
Nu i dag beställs krökarna från abp:tummenupp Locket tar hem 5st på säljprov...Priset vet ej än...?? Men helt klart några kr mer än från tyskland,
Han måste ta minst 1600?,1700? 1800? pg av dåligt pris och frakt,lagerkost,räntor och myror på trumpeten:D Dom är ju prisvärd ända upp till 2000kr faktist ,om man gämför priser med andra krökar som säljs i sverige .
Kommer läggas ut på hans hemsida. Om ni vill vara säker på att få tag på trotts priset så mejla han och boka!

Såg att Mr lockner har börjat sälja mikuni förgasare,det är väl inte du som fått han till det också...:D
 
Såg att Mr lockner har börjat sälja mikuni förgasare,det är väl inte du som fått han till det också...:D

Jo självklart:D Fördelen med att köpa av Locket är att jag bestyckar in dom till vilken hoj som hellst 90% rätt bestyckning + att jag modifierar axpumpen och ställer in den så rätt som möjligt . För det mesta går maskinerna bra rakt av då,,endast minimal inställning av luftskruv och finlir på axpump då (Ingen merkostnad) :tummenupp
 
Fungerar ABP's krökar bra till KTM 625?
Och funkar dom ihop med Leovince Slipon dämpare?

Skulle vara bra med ett prisvärdare allternativ till Akrapovic som kostar typ 7200.
 
Fungerar ABP's krökar bra till KTM 625?
Och funkar dom ihop med Leovince Slipon dämpare?

Skulle vara bra med ett prisvärdare allternativ till Akrapovic som kostar typ 7200.

Ktm har ju redan väldigt bra krökar org dom är den perfekta balancen mellan bra lågvarvsdrag och högvav. Som det ser ut på bilder så TROR jag att man endast skulle få maginal förbättring med abp krökarna ,,obs tror!! Man skulle behöva testa helt enkelt. Och vist funkar dom till vilka burkar som hellst. Prova och skriv rapport här:tummenupp
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top