A2 ostrypt försäkring fråga

s1ege

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2023
Hoj
Yamaha mt09
Hej, är ny här på sporthoj.se men läst många användbara trådar.

Komma till saken, jag har tagit a2 körkort och tänkt skaffa mig en Yamaha mt09 a2 modell, men vill strypa av den och göra ostrypt.

det jag funderar över är om jag kör ostrypt och den står på en av mina föräldrar, vem blir då betalnings skyldig om jag krockar med en ostrypt a2 mc. Blir det jag eller föräldern som står på den om försäkringsbolaget fattar att den är ostrypt men reggad som A2:a?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är såvitt jag vet föraren, men IANAL.
Och det kan säkert bero på avtalet med. Det är ju ändå inte föraren som står på det i det här fallet.

Tänk också på att om du inte bor hemma hos dina föräldrar så kan försäkringsbolaget bli lite grinigt över det med om du nu ställer till det för dig.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Den är ju oförsäkrad, så det torde vara föraren som står för alla kostnader. Det oavsett om du bor hemma eller inte.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Och nej, det går inte att regga en hoj som A2, det är en körkortsbehörighet. Du kan däremot strypa en hoj så att du får köra den med ett A2-kort.

Om du ändå tänker köra den ostrypt, strunta i att köpa en strypt hoj. Du får inte köra någon dera, men då är hojen som sådan inte olaglig åtminstone.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Du kommer att anklagas för "olovlig körning" samt att den förälder som står på motorcykeln troligvis kommer att anklagas för "tillåtande av olovlig körning".

Sedan kommer den ekonomiska frågan där de flesta försäkringsbolag har klausuler med förhöjda självrisker mm.
Trafikskadelagen reglerar att inblande personer/saker som får skador kommer att få ersättning.
Och i dina (föräldrars) försäkringshandlingar står det troligvis någoning i likhet med:
"Försäkringen gäller endast om du är fordonets verklige civilrättslige ägare och huvudsakliga brukare".
Detta är intressant i och med vad som händer i efterspelet, det vill säga när försäkringsbolaget kommer att ställa ett eventuellt skadeståndsanspråk.
Ersättning på skador orsakade av dig ersätts av ditt fordons trafikförsäkring, men sedan kommer omständigheterna att utredas, och risken är stor att ett skadeståndsanspråk kommer att riktas mot dig, och du kommer även att stå utan ekonomisk hjälp vad gäller "rättsskydd".

Sedan tycker att frågan är knepigt ställd.
Vad spelar det för roll om det är du eller din förälder som blir betalningsskydig?
Förtydliga gärna vad det skulle ha för praktisk betydelse?
 

essge

Medlem
Gick med
20 Mar 2010
Ort
Timmele
Hoj
2021 BMW K1600GT, 1985-Yamaha XT350
För övrigt är det väl inte möjligt att köra en MT 09 med A2-kort. Den har mer än 70kw i originaleffekt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Sedan tycker att frågan är knepigt ställd.
Vad spelar det för roll om det är du eller din förälder som blir betalningsskydig?
Förtydliga gärna vad det skulle ha för praktisk betydelse?
Det är väl jätteenkelt, blir pappa betalningsskyldig så är det ju någon annan som betalar, alltså är problemet löst och kan aldrig på något som helst vis drabba TS :rofl

En annan intressant fråga är ju om pappa eller mamma ens har mc-kort, har dom inte det är det ju ännu konstigare om hemmaboende sonen kör runt med en på pappret strypt hoj och sedan krockar med den, det blir svårt att hävda att det var pappa som körde, eller är den huvudsaklige brukaren. Eller tänkte du åka hem och hämta pappa, skrapa honom lite med en rasp och hävda att det var han som körde?
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Det är väl jätteenkelt, blir pappa betalningsskyldig så är det ju någon annan som betalar, alltså är problemet löst och kan aldrig på något som helst vis drabba TS :rofl

En annan intressant fråga är ju om pappa eller mamma ens har mc-kort, har dom inte det är det ju ännu konstigare om hemmaboende sonen kör runt med en på pappret strypt hoj och sedan krockar med den, det blir svårt att hävda att det var pappa som körde, eller är den huvudsaklige brukaren. Eller tänkte du åka hem och hämta pappa, skrapa honom lite med en rasp och hävda att det var han som körde?
Har en polare som råkade ut för det där.
Han hade en CBR900RR som kostade en smärre förmögenhet att försäkra på honom så den stod på hans far.
Killen klotade den på bana så den hamnade på verkstad.
När f-bolaget kontaktades så löd versionen att hans far kört omkull i trafiken.

När försäkringskillen var på plats för att besiktiga skadan så fanns försäkringsinnehavaren (pappan) på plats.
Försäkringsombudet bad pappan ta på sig helstället som var sönderskrapat och hade gjorts försäkringsanspråk på.
Pappan fick knappt skinnstället över knäna....

Historien slutade med att ingen ersättning öht betalades ut och polaren fick en dyrköpt läxa!
:fakta
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Om man har otur görs bedömningen att brottet bedrägeri är tillämpligt och man får stångas med försäkringsbolag i tingsrätten. Inte alla skadereglerare sväljer en förklaring från kund med hull och hår. Har du sen otur att skada någon annan än dig själv har du plötsligt två motparter i ärendet som vill ha betalt.

Bolaget har garanterat bättre utredare (ofta poliser som bytt jobb) än vad du kan övertyga, även med hjälp av ombud.

Jag skulle inte ta risken. Risken att bli utan ersättning för skador på kött och blod, plåt och plast skiter jag i när det kommer till kritan.

Betalningsskyldighet som efterfrågades i första inlägget är en fråga som jag tycker har lägre vikt än övriga konsekvenser. Det är svårt att sia om hur just ditt bolag och handläggare du får agerar om olyckan är framme.

Lägg också till att om den som på papper äger hojen du köpt utan vidare kan sälja den om den så önskar. Det hände en flyktig bekant då ägaren plötsligt behövde tillskott i kassan.

Men det är bara jag som är en grinig gubbe med försäkringsärenden avklarade som spånar i ovanstående text. Jag kan inte annat än be dig tänka efter så du inte gör nåt korkat i onödan.
 

s1ege

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2023
Hoj
Yamaha mt09
Det är försäkringsbedrägeri till att börja med. Se https://lagen.nu/1962:700 . Om du är huvudsaklig förare ska den försäkras på dig. Utövefr detta är det som flera påpekat andra brott inbladade, din pappa/mamma så medvetet låter dig köra ett fordon du inte har behörighet till. Du åker dit för olovlig kröning.Och sist men inte minst (tror jag) kan de få propblem med att fordonet är modifierat, dvs ersättningen kan minska eller utgå. Det är juridiken. Kortfattat, det är problematiskt med upplägget du pratar om. Men som vanligt, gör som du vill, det blir bäst så för dig.
tack för svaret ;)
 

s1ege

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2023
Hoj
Yamaha mt09
Du kommer att anklagas för "olovlig körning" samt att den förälder som står på motorcykeln troligvis kommer att anklagas för "tillåtande av olovlig körning".

Sedan kommer den ekonomiska frågan där de flesta försäkringsbolag har klausuler med förhöjda självrisker mm.
Trafikskadelagen reglerar att inblande personer/saker som får skador kommer att få ersättning.
Och i dina (föräldrars) försäkringshandlingar står det troligvis någoning i likhet med:
"Försäkringen gäller endast om du är fordonets verklige civilrättslige ägare och huvudsakliga brukare".
Detta är intressant i och med vad som händer i efterspelet, det vill säga när försäkringsbolaget kommer att ställa ett eventuellt skadeståndsanspråk.
Ersättning på skador orsakade av dig ersätts av ditt fordons trafikförsäkring, men sedan kommer omständigheterna att utredas, och risken är stor att ett skadeståndsanspråk kommer att riktas mot dig, och du kommer även att stå utan ekonomisk hjälp vad gäller "rättsskydd".

Sedan tycker att frågan är knepigt ställd.
Vad spelar det för roll om det är du eller din förälder som blir betalningsskydig?
Förtydliga gärna vad det skulle ha för praktisk betydelse?
Jag menar, får dem betala när försäkringen inte gäller eftersom att en av dem står på mc, eller är det jag som förare som blir den som får betala. För vill inte att mina föräldrar ska drabbas ekonomiskt om jag kör ostrypt och krockar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Försäkringsbolaget kan kräva ersättningen från dig ifall du ställer till det.

Motpartens kostnader kan ju tex handla om livslång invaliditet vilket handlar om mångmiljonbelopp och det innebär en substantiell risk att få leva sitt liv på existensminimum för dig.

Inte en risk du vill ta. Lär dig köra med det du får köra, DET är värt all nedlagd tid. Exempelvis SMC-kurser - det kommer inte att vara effekten som begränsar dig första åren…
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Försäkringsbolaget kan kräva ersättningen från dig ifall du ställer till det.

Motpartens kostnader kan ju tex handla om livslång invaliditet vilket handlar om mångmiljonbelopp och det innebär en substantiell risk att få leva sitt liv på existensminimum för dig.

Inte en risk du vill ta. Lär dig köra med det du får köra, DET är värt all nedlagd tid. Exempelvis SMC-kurser - det kommer inte att vara effekten som begränsar dig första åren…
Han frågar bara om olagligheter och även i en annan tråd. Jag bemödar mig inte svara på sånt och tror inte han blir långvarig här på Sporthoj ?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hej, är ny här på sporthoj.se men läst många användbara trådar.

Komma till saken, jag har tagit a2 körkort och tänkt skaffa mig en Yamaha mt09 a2 modell, men vill strypa av den och göra ostrypt.

det jag funderar över är om jag kör ostrypt och den står på en av mina föräldrar, vem blir då betalnings skyldig om jag krockar med en ostrypt a2 mc. Blir det jag eller föräldern som står på den om försäkringsbolaget fattar att den är ostrypt men reggad som A2:a?
Ytterst blir föraren ansvarig för kostnader som denne orsakar.
Vad som faktiskt inträffar om det skulle hända är en sak. Det är inte säkert att försäkringsbolag eller andra utnyttjar hela det lagrum dom har tillgängligt men de risker som finns är följande.
Dvs om du teoretiskt sett har A2 kort och kör en motorcykel som går som A obegränsad så kommer försäkringsbolaget fortfarande att ersätta skador som uppstår för motparten.
Dock kan dom i efterhand kräva dig på ersättningen eftersom du olovligen framfört fordonet vilket i värsta fall, om det är frågan om livslång invaliditet för motparten, kan innebära att du blir betalningsskyldig för mångmiljonbelopp med resultat att du får leva resten av ditt liv på existensminimum. Dvs aldrig mer kan köpa en bil, motorcykel eller andra relativt kostsamma saker.
Sen är det så att eftersom du innehar ett A2 körkort så förväntas du veta vad som gäller och risken är stor att det blir frågan om grov olovlig körning på samma sätt som om du kör MC efter att ha fått indraget körkort.
Den av dina föräldrar som står på försäkringen riskerar att bli åtalade för medhjälp.
därutöver så innebär framförande av en ostrypt MC reggad som A2 att du i praktiken kör ett fordon som är försäkrat och registrerat under andra förutsättningar än de faktiska vilket i praktiken innebär att du kan åtalas för att ha framfört ett oförsäkrat försäkringspliktigt fordon som är oregistrerat trots att det är registreringspliktigt.

Listan kan göras längre men i slutändan hamnar det i att du riskerar att åtalas för ett flertal trafikbrott samt vara skuldsatt för livet och dina föräldrar kan åtalas för medhjälp vilket förvisso inte innebär något hårt straff men i alla fall.

Det kan med andra ord förstöra ditt liv för överskådlig framtid om du har riktig otur även om det nog är sällan som det fulla lagrummet utnyttjas.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Listan kan göras längre men i slutändan hamnar det i att du riskerar att åtalas för ett flertal trafikbrott samt vara skuldsatt för livet och dina föräldrar kan åtalas för medhjälp vilket förvisso inte innebär något hårt straff men i alla fall.
Dock blir dom straffade, och det kan skapa problem vid framtida (eller tom nuvarande) anställningar, om slagningar i brottsregistret görs. Vilket ju självklart även gäller TS, men det är ju än värre om någon annan är den huvudsakliga klantskallen som gör att man själv drabbas. Så potentiellt kan det orsaka arbetslöshet, eller nekad anställning.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Även om man inte skall hålla på med olagligheter vore det intressant med ett faktabaserat korrekt svar på TS fråga. En säger att den är oförsäkrad. En annan säger att det är förhöjd självrisk. Det är en helt omöjlig kombination. Ett fordon kan inte vara försäkrat och samtidigt oförsäkrat.
Klok tanke.
Jag tog frågan till en kompis som jobbar med försäkringar.

Enligt huvudregeln för personskada i Trafikskadelagen gäller lagens strikta ansvar.
Ersättningen utgår således även om det är fordonets förare som vållat skadan.
Skador ersätts alltid ur trafikförsäkringen för det fordon som vållande föraren färdas i.
Eftersom personer som skadats till följd av skada i trafik kan få trafikskadeersättning direkt från trafikförsäkringsgivaren, behöver de inte vända sig till motparten med sitt ersättningskrav.
Den betalningsansvarige är trafikförsäkringsgivaren, inte bilens förare eller ägare.
Så trafikförsäkringsdelen skiljer sig lite från delkasko och helförsäkringsdelen, eftersom dessa inte är reglerade i lagen med det strikta ansvaret.
Så delarna som avser helförsäkringen (din egen hoj, rättsskydd mm) kan du få väldigt svårt att få ersättning för i detta fall.
Sedan kan försäkringsbolaget regressa (återkräva) pengar från det som är utbetalat.
Men när det gäller trafikförsäkringsdelen så är det reglerat även där att du ska anses ha agerat "grovt vårdslöst", alltså inte bara "vårdslöst" för att detta ska kunna ske.
Således så är det kollektivet som står för denna kostnad i de allra flesta fallen, och därav har vissa fordonstyper oerhört höga kostnader för enbart en trafikförsäkring, man vill helt enkelt inte ha dom i sin kundbas.

Så troligtvis kommer följden att bli att:
Om du döms som vållande, behöver du inte betala om det inte är så att försäkringsbolaget startar en separat rättsprocess mot dig, vilket dom inte kommer att göra om du inte samtidigt döms för "grov vårdslöshet i trafik" (rattfylla kan vara en sådan omständighet).
Dina föräldrar kan bli dömda till böter för "tillåtande av olovlig körning".

Om du däremot kör oförsäkrat, då blir det en annan konsekvens.
Den som blir påkörd/skadad eller om du skadar någonting materiellt, så kommer ersättning att utbetalas från Trafikförsäkringsföreningen.
Trafikförsäkringsföreningen finns till för att den som blir skadad av ett fordon ska få ersättning oavsett om den vållande smiter eller har försäkring, och dom finansieras egentligen också av oss alla genom premien, eftersom alla försäkringsbolag är med där.


Det var så han förklarade det i stora drag.
Det som förvånade mig lite (eller mycket) är att man vanligen inte regressar utbetalad ersättning på trafikförsäkringen, men detta var tydligen reglerat i lagen.
Kollektivet får ta den kostnaden på premierna, därav är trafikförsäkringen en allt dyrare del, som dessutom är separerad och likställd.

Kom gärna med input om ni har egna erfarenheter eller synpunkter på detta, det är trots allt en intressant fråga.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Konstigt att du inte vände sig till din vän innan du ställde frågan på ett allmänt forum ?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top