A2-motard tips

PUNK182

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Hoj
2009 Yamaha WR125R Arrow, 1997 Yamaha XVS 650, 2003 KTM 660 SMC
Köpet av en mellanklassare närmar sig, och jag vet inte riktigt vad jag vill lägga slantarna på. Har kört både motard och sport under 125-tiden och jag vill fortsätta på motard. Missta mig inte för en moppepöjk som vill slanga med SR-tröja ;) Iaf, jag vill ha tips på hojar.

Krav: Inte för tung (max ca 150kg). Inte en touring-motard. Rimliga servicar, EXC, CRF och WRF är bara att glömma. Inte dyrare än ca 45k. Smidig att kasta runt på kurviga vägar. Och den måste självklart vara reggad som 25kw/35kw (a2).

DRZ400SM verkar vara en bra hoj för mig. Kan någon berätta lite mer om den? Helst någon som kör/har kört en.

Husqvarna 510 SMR. Bra? Finns den som a2?

Tack i förväg för svar :)

Och som man måste tillägga på SH nu för tiden. Tänker du vara dryg? Ta det någon annanstans, TACK :fatta!

625, 640, 660? Någon som rekommenderar?

Jag har en 625 som är reggad på 24kW och jag är mer än nöjd! Körde även upp med den i måndags och det var inga problem :D

Lägger min röst på 625, 640 eller 660.
Jag har en 625a och är väldigt nöjd, hysteriskt rolig och upplevs definitivt inte tung på något vis, går att "busa" minst lika bra som de mindre med.
Jag byter olja och oljefilter efter cirka 300 mil (intervallerna är 500) och byter luftfilter två gånger om året.

625: 625cc, elstart och kick, bra förgasare och runt 150 kilo torr vill jag minnas att jag läst.
660: 654cc, ingen elstart, bra förgasare, lite lättare än 625an.
640: 625cc, elstart och kick, sämre förgasare med dålig respons, lite tyngre än både 660 och 625, större tank(?) - Anses vara slö med originalförgasaren.

Angående Husqvarna 510 så är den inte mindre tävlingsbyggd än CRF eller EXC.

Lycka till och hoppas att du köper något orangefärgat :rolleyes:

Håller med de andra. KTM:arna är nog mer för dig.

Jag köpte en Husqvarna, 450sm nyligen och det är täta service på dem, men dock så behöver inte ventilspelet justeras lika ofta pga shimsade ventiler. Men jag rekomenderar ändå att öppna och kolla emellanåt, även om min inte behövts justeras på väldigt många timmar.

Min 450 är dessamma som 510 kan tilläggas, 510 har bara längre borr.

Hoppas infon om Husqvarnan hjälper dig, för det är dessvärre det ända jag har erfarenhet av just nu! :)

625, 640, 660? Någon som rekommenderar?

640 med fcr förgasare eller en 625a med större tank, hade jag rekommenderat.
690 var en del dyrare i försäkring för mig.

Kolla vikten på 660 tror den är för lätt beroende på årsmodell, även om den är reggad på 24kw. (0,2 kilowatt/kg tjänstevikt)

640's brukar vara reggade på 40kw, så tänk på kostnaden för strypning.
Annars kan du ju kolla på BMW X-moto, Honda XR 650R.

Hojen får inte dricka för mycket soppa. Och dessa underbara KTM-maskiner är tyvärr lite väl törstiga... Finns ens 690 som A2?

Hojen får inte dricka för mycket soppa. Och dessa underbara KTM-maskiner är tyvärr lite väl törstiga... Finns ens 690 som A2?

Ja 690 finns som a2. Allt går att strypa i princip.

Vill du ha bra förbrukning är det ju insprut eller lägre kubik som gäller.
Som jag sa innan kolla bmw x-moto.

Lägre kubik behöver ju inte nödvändigtvis innebära en lägre förbrukning som är märkbar i ekonomin, en liten motor behöver ju ofta varvas mer, medan en större kan hålla samma tempo på ett lägre eller lugnare varvtal.
Visst, den stora drar väl mer i genomsnitt, men det jag menar är att en liten 250-400 absolut kan skena iväg gällande förbrukningen, det beror väldigt mycket på hur du tänkt köra med den.

Lägre kubik...

Absolut större motor kan vara snålare vid motorvägstempo. Men det är inte rätt användningsområde för dessa motorcyklar och låga varvtal på en stånka inte så kul :näsblod

Min 640 som är ganska orginal (epc borta och ljuddämparna öppnade) drar strax över halvliter milen.
Borde inte vara några problem att komma under 0.5l/milen om man kör som en tant.
Så skippa nerdrevningen och munstycken modell asstora så har man ju vettig bränsleförbrukning.

Frågan är ju om drz400 ens drar mindre än 690 med instprut. :yoparty

Till TS: Ska du köra med strypningen så har jag svårt att se att du kommer märka någon skillnad i bränsleförbrukningen oavsett hoj.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph